آفتاب
در اختتامیه ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر؛

۱۶ اثر برگزیده جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر معرفی می شوند

۱۶ اثر برگزیده جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر معرفی می شوند

حجت الاسلام موسوی هوایی، دبیر جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر گفت: در این دوره از جشنواره ۱۴ کتاب و نویسنده شایسته تقدیر و ۲ اثر برتر داریم ولی متاسفانه هیچ پژوهش برتری نداشتیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر صبح امروز با حضور معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی حجت الاسلام موسوی هوایی برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه مسئله کتاب و کتابخوانی اصلی ترین ماموریت سازمان تبلیغات اسلامی است، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی ذاتاً برای تبلیغ ارزش های دینی و انقلابی تشکیل شده و یکی از عالی ترین وسایلی که می تواند در نسل های مختلف تاثیرگذار باشد، کتاب و کتابخوانی است لذا سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه کتاب، فعالیت ها و بخش های مختلفی دارد.

وی افزود: اهداف برنامه های حوزه کتاب و کتابخوانی سازمان در راستای پرکردن اوقات فراغت، انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر، انتقال ارزش ها و باورهای دینی و انقلابی، ایجاد انگیزه برای تولید علم، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی از طریق فرهنگ کتاب و کتابخوانی، رشد فضیلت های الهی در میان جوانان، همگرایی برون مرزی میان مسلمین و پیشرفت و توسعه فناوری ها است.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: با این اهداف و انگیزه ها، سازمان تبلیغات اسلامی تصمیم گرفت که کتاب های خوب و موثر، نویسندگان و ناشران موثر دیده بشوند. در ابتدا جشنواره کتاب دین را مطرح و پس از آن پژوهش های برتر را هم به آن اضافه کردیم.

دبیر ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر اضافه کرد: این دوره از جشنواره مربوط به سالهای ۹۲-۹۳ است که در این دوره ۶ هزار کتاب در حوزه های مختلف به دست ما رسید. این کتاب ها در گروه های علوم قرآن و حدیث، فقه، اصول و حقوق اسلامی، تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی، فلسفه، کلام، اخلاق، عرفان و مذاهب اسلامی، علوم اجتماعی، علوم اقتصاد و مدیریت اسلامی، علوم تربیتی، روانشناسی و علوم رفتاری ، علوم سیاسی، انقلاب اسلامی و امام خمینی، ادبیات داستانی و رمان و کودک و نوجوان هستند. رویکرد ما در انتخاب کتاب برتر علاوه بر ابتکار و خلاقیت، محتوای علمی و قوی، پیشنهاد اصول، روش و سیاستگذاری مناسب و یا ارائه راهکار درباره مسائل و مشکلات است.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه به درصد آثار در گروه های مختلف اشاره کرد و توضیح داد:  بخش قرآن و حدیث (۱۳ درصد)، فقه، اصول و حقوق اسلامی ( ۸ درصد) ، تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی ( ۶ درصد)، فلسفه، کلام، اخلاق، عرفان و مذاهب اسلامی ( ۱۳ درصد)، علوم اجتماعی (۵ درصد) ، علوم اقتصاد و مدیریت اسلامی (۲ درصد)، علوم تربیتی ( ۴ درصد)، علوم سیاسی و انقلاب اسلامی و امام خمینی ( ۱۱ درصد)، ادبیات داستانی و رمان ( ۱۰ درصد) و کودک و نوجوان ( ۲۸ درصد) از آثار ارسال شده را تشکیل می دهند.

حجت الاسلام هوایی تصریح کرد: به طور کلی در این دوره از جشنواره ۱۴ کتاب و نویسنده شایسته تقدیر و ۲ اثر برتر داریم ولی متاسفانه هیچ پژوهش برتری نداشتیم.

وی در پایان گفت: اعضای هیئت داوران را اساتید دانشگاهی و حوزه ها تشکیل می دهند و به غیر از یکی از گروه ها، در هیچ گروه دیگری اعضای هئیت داوران از سازمان تبلیغات اسلامی نیستند. تعداد این داوران هم در مرحله اول بین ۳ تا ۵ نفر است ولی برای انتخاب نهایی بررسی آثار به دو داور دیگر ارسال می شود. جایزه آثار برتر ۱۰ میلیون تومان و جایزه آثار شایسته تقدیر ۷ میلیون تومان است.

مراسم اختتامیه ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر صبح چهارشنبه هشتم دی ماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار می شود.

کد N1580697

وبگردی