آفتاب

ملت ایران از زمان مشروطه تلاش بسیاری برای حقوق شهروندی کرده است

ملت ایران از زمان مشروطه تلاش بسیاری برای حقوق شهروندی کرده است

ایلنا: دبیر کمیسیون حقوق شهروندی گفت: باید با شتاب منطقی به سمت محدود سازی دولت به معنای عام و کوچک سازی دولت و حذف قوانین بروکراتیک اقدام کنیم و این تصور که دولت از بالا به مردم نگاه کند را حذف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن ضیایی‌فرد در سخنانی در مراسم رونمایی از منشور حقوق شهروندی که با حضور حجت‌الاسلام روحانی در سالن اجلاس کنفرانس اسلامی در حال برگزاری است، گفت:‌ به رییس جمهور تبریک می‌گویم که به وعده خود ولو با تاخیر زیاد ولی همراه با دقت  عمل کرد. از مشروطه تاکنون ملت ایران تلاش بسیاری برای دستیابی به آزادی و حقوق شهروندی انجام داده ولی هنوز با مشکلات بسیاری روبرو هستیم. 

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی با طرح این پرسش که چرا علیرغم وجود این همه نهاد و تصویب صد‌ها قانون و استخدام هزاران کارمند و پرداخت میلیون‌ها حقوق و خون دل خوردن مسئولان، هنوز مردم به حق خود نرسیده‌اند؟ اظهار کرد: یکی از اولویت‌ها این است که با شتاب منطقی باید به سمت محدود سازی دولت به معنای عام و کوچک سازی دولت و حذف قوانین بروکراتیک اقدام کنیم و این تصور که دولت از بالا به مردم نگاه کند را حذف کنیم. 

وی ادامه داد: این مساله موجب می‌شود نهادهای متکثر مدنی در برابر نقض حقوق شهروندی امکان چانه زنی در برابر دولت را داشته باشند و نهادی نتواند با قدرت، مخالف خود را خاموش سازد.

ضیایی‌فرد اظهار کرد: حذف تصورهای سابق موجب می‌شود که فرق مردم از رعیت مشخص شود و مردم دریابند که قهرمان خودشان هستند. چنین شهروندی در مقابل نهادهای رسمی نیستند بلکه به یاری نهادهای رسمی می‌آیند و همیاری و همکاری شکل گرفته یا تقویت می‌شود.

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: لازم است یادآوری کنم که در اربعین حسینی دکتر روحانی هفت ساعت نشستی با حقوقدانان برگزار کردند تا منشور حقوق شهروندی براساس وعده الهی اجرایی شود.

کد N1580538

وبگردی