آفتاب

آزمون CFA چیست؟

آزمون CFA چیست؟

آزمون CFA یا تحلیلگر مالی خبره ، قوی ترین آزمون برای فعالان حرفه ای بازار سرمایه، در حیطه مدیریت مالی و سرمایه گذاری می باشد. از آنجا که مدرک CFA یکی از مهم ترین و معتبرترین مدارک در حوزه تحلیلگری بازار سرمایه است و شخص دارنده این مدرک به عنوان یک خبره در این حوزه شناخته می شود، این آزمون اخیرا با استقبال زیادی از سوی فعالین و دانش آموختگان نخبه حوزه مالی و سرمایه گذاری روبرو شده است.

برنامه CFA، گواهینامه ای حرفه ای است که توسط موسسه ی آمریکایی CFA به متخصصین بازار پول و سرمایه گذاری اعطا میشود. برای اینکه یک فرد بتواند مدرک CFA را دریافت کند باید علاوه بر گذراندن امتحانات برگزار شده توسط این نهاد، یک سری پیش نیازها هم داشته باشد. در صورات گذرندان امتحانات و تامین پیش نیازها فرد طی دوره ای سه تا چهار ساله موفق به دریافت مدرک شده و از آن پس عضوی از جامعه بزرگ "دارندگان CFA" خواهد بود که مزایایی برای او به همراه خواهد داشت.
برای قبولی در هر سه مرحله از آزمون برنامه CFA باید با طیف وسیعی از مفاهیم مرتبط با مدیریت سرمایه گذاری، تجزیه و تحلیل مالی، بازار سهام و اوراق قرضه و ابزار مرتبط با این حرفه آشنا باشید و در هر مرحله به سوالات مختلفی با سطوح سختی متفاوت در این زمینه ها پاسخ بدهید.
اعطای مدرک CFA از ایالات متحده آغاز شد و پس از چندین سال به اروپا و سایر نقاط جهان هم راه پیدا کرد. اما هم اکنون فقط کمتر از نیمی از دارندگان مدرک  CFA در ایالات متحده و کانادا هستند و رشد درخواست ها برای کسب این مدرک در اقتصادهای قوی و نوپایی مثل چین و هند نشان از اعتبار بالای این مدرک بین المللی است.
مدرک CFA چه مزایایی دارد؟
هم اکنون مدیران و سرمایه گذاران زیادی در دنیا هستند که این مدرک را کسب کرده اند. داشتن مدرک CFA باعث افزایش اعتماد به نفس فعالان حوزه سرمایه میشود و با دانشی که به واسطه درک گسترده از مفاهیم جامع حوزه کسب و کار به دست میاورند قوه تجزیه و تحلیل بالایی کسب میکنند.
در واقع CFA زبانی یکسان برای افرادی است که در این حیطه فعال هستند و داشتن این مدرک شما را از دیگر همکارانتان متمایز میکند. البته طبق اصول اخلاقی CFA داشتن این مدرک به تنهایی، شما را از دیگر همکارانتان که این مدرک را کسب نکرده اند برتر نمیکند، بلکه نشان میدهد که شما تا چه اندازه در حرفه خود مصمم هستید و دوست دارید که حتما به موفقیت برسید.
داشتن مدرک CFA نشان میدهد که یک شخص از یک سری امتحان های سخت و حرفه ای در زمینه های اقتصاد، اخلاق و رفتار حرفه ای، سهام، درآمد ثابت و حسابداری عبور کرده و به سطح مناسبی از تجربه در بازار دست پیدا کرده است.
پیش نیازها برای ثبت نام در آزمون CFA
اولین افرادی که در سال 1947 عضو جامعه CFA شدند بدون آزمون و تنها از طریق ارزیابی تجربه ای که داشتند عضوی از این جامعه شدند و بدنه اصلی آن را ایجاد کردند. اما پس از آن یک سری ۳ تایی از امتحان ها طراحی شدند تا افراد برای پیوستن به این جامعه علاوه بر داشتن تجربه، نیاز به عبور از این سه مرحله باشند. طبق اظهار دارندگان مدرک CFA برای قبولی در هر مرحله از آزمون های CFA حداقل نیاز به ۳۰۰ ساعت مطالعه است.
پس برای اینکه به یک عضو جامعه CFA تبدیل شوید باید علاوه بر پاسپورت یکی از مدارک زیر را هم ارائه بدهید:

  • حداقل ۴ سال تجربه کاری قابل اثبات )یا ترکیبی از تحصیلات و سابقه کاری که توسط موسسه CFA قابل قبول باشد(  داشته باشید. نیازی نیست که این سابقه کار حتما در زمینه سرمایه گذاری باشد.

  • مدرک کارشناسی یا معادل آن، البته در مرحله اول آزمون میتوانید در صورتی که در ترم های آخر کارشناسی در حال تحصیل هستید برای شرکت در آزمون ثبت نام کنید اما برای مراحل ۲ و ۳ باید حتما تحصیلات خود را تمام کرده باشید.

  • ترکیبی از سابقه کار تمام وقت و مدرک دانشگاهی که مجموعا ۴ سال تمام باشد.




پس از ارائه این مدارک شما باید در سه مرحله آزمون شرکت کنید و با موفقیت آنها را پشت سر بگذارید. توجه داشته باشید که توالی این آزمون ها مهم است و شما باید از آزمون ۱ به آزمون ۳ برسید.
آزمون ها شامل چه مباحثی است و در چه زمانی برگزار میشوند؟
برنامه CFA در سه سطح محتوایی طراحی شده که برای گذراندن هر سطح باید در یک آزمون شش ساعته شرکت کنید.
سطح یک آزمون روی ابزار و ورودی ها تاکید دارد و شامل اصول پایه ارزش گزاری دارایی،گزارشات و تجزیه و تحلیل مالی و تکنیک های مدیریت پرتفولیو است. پس از قبولی در سطح یک باید خود را برای امتحان سطح دو آماده کنید که تاکید آن روی ارزش گزاری دارایی است و شامل نحوه استفاده از ابزار و ورودی ها )شامل اقتصاد، گزارشات و تجزیه و تحلیل مالی و روش های کمی (در ارزیابی دارایی است.
مرحله سوم آزمون که پیشرفته ترین سطح CFA است روش مدیریت پرتفولیو تمرکز دارد و شامل شرح استراتژی های مختلف برای استفاده از ابزار، ورودی ها و مدل های ارزش گزاری دارایی در مدیریت تسوای حقوق، درآمد ثابت و سرمایه گذاری برای افراد و موسسات مالی است
هر سه سطح آزمون CFA به صورت سالانه و در اولین یکشنبه ماه ژوئن هر سال برگزار میشوند. سطح یک CFA یک بار دیگر در ماه دسامبر هم برگزار میشود.
در صورت تمایل جهت دریافت گواهینامه CFA و پرداخت هزینه ثبت نام در آزمون CFA از خدمات پرداخت ارزی و اینترنتی سایت payment24.ir در این زمینه میتوانید کمک بگیرید.
کد N1579614

وبگردی