آفتاب
گزارش مهر؛

پای کشاورزان در افت قیمت گوجه‌فرنگی گیر است/ الگوی کشت رعایت نشد

پای کشاورزان در افت قیمت گوجه‌فرنگی گیر است/ الگوی کشت رعایت نشد

دشتی- کشاورزان شهرستان دشتی امسال با افت شدید قیمت گوجه‌فرنگی در زمان برداشت محصول روبرو شده‌اند و این درحالی است که پای خودشان هم در این وضعیت گیر است چرا که الگوی کشت را رعایت نکرده‌اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: زمانی که فصل کشت محصول گوجه فرنگی فرا می‌رسد تمام دغدغه کشاورزان به زمان برداشت معطوف می‌شود که آیا امسال این محصول خریداری می‌شود و یا دچار خسارت خواهند شد.

آن زمان هم رسید و فصل برداشت این محصول چند روزی است که شروع شده و دغدغه کشاورزان درست از آب درآمد و هم اکنون محصول آنها خریداری نمی‌شود و یا با قیمت خیلی پاینی این امر تحقق پیدا کرده است.

به راستی چرا ما هر ساله شاهد این چنین حوادث ناگوار و نقش بر آب شدن تلاش‌های کشاورزان هستیم و چرا نباید برنامه‌ریزی درستی برای جلوگیری از وقوع این موضوع وجود نداشته باشد.

واقعیت امر این است در این بین کشاورزان در این عرصه به نوعی می‌توانند بیشترین نقش را ایفا کنند و با برنامه‌ریزی درست و منسجم از برخی خسارت‌ها جلوگیری کنند.

سطح کشت رعایت نشد

کشاورزی که سال گذشته محصول گوجه فرنگی خود را در دو هکتار کشت کرده می‌گوید من دچار خسارت شده‌ام در حالیکه همین کشاورز امسال کشت این محصول را افزایش داده است.

امسال برای کشت محصول گوجه فرنگی درشهرستان دشتی دو هزار و۳۰۰ هکتار پیش بینی شده بود در صورتی که این رقم توسط کشاورزان به پنج هزار و۸۸۰ هکتار رسید که ازاین تعداد حدود دو هزار هکتار آماده برداشت است و یکی از عواملی که باعث خسارت و کاهش قیمت گوجه در شهرستان شد عدم رعایت تفاهم‌نامه بین کشاورز و جهاد کشاورزی مبنی بر رعایت الگوی کشت بوده است و حتی برخی از کشاورزان این تفاهم نامه را هم امضاء نکرده‌اند.

خشکسالی‌های اخیر و عدم رعایت الگو کشت با هدر دادن منابع آب، کاهش سطح سفره‌های آب زیر زمینی به مخاطره انداختن جدی بخش کشاورزی را به دنبال خواهد داشت و امسال نیز عدم رعایت الگوی کشت و از سوی دیگر گرمی هوا و برداشت همزمان این محصول در چند استان دیگر به‌صورت هم‌افزا باعث عدم کشش بازار و نامتعادل بودن عرضه و تقاضا شده و متعاقبا تضرر بهره‌برداران را به همراه داشته است.

قیمت فروش گوجه کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد

در این بین واسطه‌ها و دلالان بیشترین بهره‌برداری و سودآوری را کرده‌اند که عدم تعادل بازار را ایجاد کرده‌اند.

با توجه به اینکه کشاورزان گوجه کار در هر هکتار قریب به ۲۵۰ میلیون ریال هزینه می‌کنند و زمان برداشت محصول تولیدی حداقل باید به قیمت ۱۵ هزار ریال به ازای هر کیلو به فروش برسد. این درحالیست که قیمت کنونی حتی هزینه کارگری و سبد مصرفی را هم پوشش نمی‌دهد؛ در نهایت کشاورز بایستی برای سال‌های آینده رعایت الگوی کشت را مد نظر داشته باشد تا شاهد چنین خسارت‌هایی در بخش کشاورزی نباشیم.

بازارهای داخلی جوابگوی محصول تولیدی نیست

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با انتقاد از عدم رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان اظهار داشت: در ابتدای کشت جهاد کشاورزی طی تفاهم‌نامه‌ای با بهره‌برداران منعقد کرد ولی متاسفانه کشاورز آنها را رعایت نکرد و یکی از دلایل اصلی که امروز کشاورزان با آن مواجه هستند همین موضوع یعنی عدم رعایت الگو کشت است.

شیرعلی بهادری با بیان اینکه در حال حاضر هر کیلوگرم ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومان خریداری می‌شود، افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود از پنج هزار و ۸۸۰ هکتار اراضی کشاورزی دشتی ۲۵۰ تن گوجه از مزارع شهرستان برداشت شود.

وی گفت: امسال گرمی هوا و هم‌زمانی برداشت گوجه با چند استان دیگر نیز مزید بر علت شد و مبادی صادرات هم نداریم و بازارهای داخلی نیز جوابگو نیست.

عدم رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان

فرماندار شهرستان دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بر ضرورت رعایت الگو کشت توسط کشاورزان تاکید کرد و گفت:   ضرورت دارد کشاورزان الگوی کشت را رعایت کنند تا از خسارت‌های احتمالی جلوگیری شود و با توجه به خشکسالی‌های اخیر در هدر رفت منابع آبی صرفه‌جویی شود.

غلامرضا مهرجو افزود: باید سه ضلع بهره بردارها، تشکل های کشاورزی و دستگاه‌های اجرایی مربوط به سیاست‌های اعلامی پایبند و معتقد باشند.

وی اضافه کرد: بخش وسیعی از فعالیت اقتصادی شهرستان مربوط به حوزه کشاورزی است که می‌طلبد با ارائه راهکارهای علمی، ضمن حفظ منابع آب بهره وری را افزایش دهیم.

با توجه به عدم رعایت الگو کشت توسط کشاورزان ضرورت داشت جهاد کشاورزی نظارت جدی تر وبیشتری بر این موضوع با همکاری منابع آب داشته باشد تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

اینکه بگویم کشاورز رعایت نکرده به تنهایی کافی نیست و می‌بایست جهاد کشاورزی نیز جدی‌تر به این قضیه ورود می‌کرد و با استفاده از اهرم‌های نظارتی که در اختیار داشت گامی در این خصوص برمی‌داشت.

کد N1578156

وبگردی