آفتاب

تغییر الگوی انتقال بیماری ایدز به روابط جنسی نامطمئن نگران کننده است

تغییر الگوی انتقال بیماری ایدز به روابط جنسی نامطمئن نگران کننده است

زنجان - ایرنا -رئیس انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی (احیا) گفت: تغییر الگوی انتقال بیماری ایدز به روابط جنسی محافظت نشده نگرانی هایی ایجاد کرده که این وضعیت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بیشتر به جامعه به ویژه برای نسل جوان را ضروری کرده است.

به گزارش ایرنا، خسرو منصوریان شامگاه چهارشنبه در همایش ایدز و در بین دانشجویان موسسه آموزش عالی روزبه استان افزود: 80 درصد موارد ابتلا به بیماری ایدز تا 2 سال پیش از طریق تزریق با سرنگ مشترک در زندان ها بود.
وی اظهار کرد: بر این اساس می توان گفت، 80 درصد موارد انتقال اچ آی وی کسانی بودند که از طریق تزریق با سرنگ مشترک در زندان ها آلوده شده و آنها نیز پس از مرخصی همسران خود را نیز مبتلا می کردند.
منصوریان افزود: در زمان حاضر مساله اصلی در خصوص این بیماری، ارتباطات جنسی محافظت نشده است که افزایش آن نسبت به گذشته نگرانی هایی را ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: بیماری ایدز به صورت تصاعدی پیش می رود و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی هر فرد مبتلا در طول زندگی خود 10 نفر را مبتلا می کند و در این میان زنان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
به گفته وی، 80 درصد موارد ابتلا به این بیماری در جهان از راه ارتباط جنسی است.
رئیس انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی (احیا) ادامه داد: ویروس اچ آی وی موجود بسیار ریزی است که به طور ویژه انسان را درگیر می کند و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و بیماری ایدز به مرحله ی گفته می شود که نقص اکتسابی بدن انسان را به دنبال دارد و سال ها بعد از ورود ویروس اچ آی وی به بدن ایجاد می شود و در اثر آن فرد به عفونت های فرصت طلبی مانند سل و برخی سرطان ها مبتلا می شود.
وی اظهار کرد: به فردی که ویروس وارد بدن او شده اچ آی وی مثبت گفته می شود و این فرد به طور متوسط بعد از 10 سال وارد مرحله علائم پیشرفته بیماری می شود که به آن مرحله ایدز گفته می شود.
منصوریان افزود: باید به این موضوع توجه داشت که در فرد اچ آی وی مثبت یا در مرحله ایدز، در هر 2 حالت ویروس قابل انتقال به دیگران است به این معنی که از افراد مبتلا به اچ آی وی/ ایدز با ظاهر سالم ویروس می تواند به دیگرن منتقل شود.
وی، خون و فرآورده های خونی آلوده، تماس جنسی محافظت نشده با شخص مبتلا به اچ آی وی و از مادر به فرزند را راه های انتقال این بیماری ذکر کرد.
وی خاطر نشان کرد: بر خلاق تصور عموم، بیماران مبتلا به ویروس اچ آی وی مانند دیگر افراد عادی می توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند به شرط آنکه آگاهی و اطلاع رسانی لازم آن انجام گیرد.
به گزارش ایرنا، انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان نهادی غیر دولتی، غیر انتفاعی و عام المنفعه است که در سال 1378 به منظور دستیابی به روش های نوین پیشگیری و مداخله بهنگام در بحران ها و مهار آسیب دیدگان اجتماعی، آگاهی رسانی به اقشار مختلف تاسیس شده است.
6085/7320
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
کد N1577891

وبگردی