آفتاب
بازارچه مرزی سومار حسرت بر دل می‌گذارد؛

کوله‌بری ایستگاه آخر بیکاران مرزنشین/ وعده‌هایی که روی کاغذ آمد

کوله‌بری ایستگاه آخر بیکاران مرزنشین/ وعده‌هایی که روی کاغذ آمد

کرمانشاه- تجارت چمدانی یکی از فعالیت‌های مرزنشینان است که در کنار بازارچه مرزی سومار نه تنها نتوانسته مرهمی برای زخم بیکاری جوانان باشد، بلکه مانند یک بیمار نیاز به درمان اورژانسی دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بیکاری روزبه‌روز دامن جوانان استان کرمانشاه را می‌گیرد و باوجود بسترهای عظیم در بخش‌های مختلف همچنان شاهد نگرانی جوانان و بیماری این قشر که سرمایه‌های نظام‌اند، هستیم.

شاید اگر هر کشور دیگری از وجود بازارچه‌های مرزی و امکان تجارت خارجی به‌واسطه قرارگرفتن در موقعیت‌های استراتژیک مرزی برخوردار می‌بود امروز الگوی تجارت و اشتغال‌زایی به‌حساب می‌آمد، اما متاسفانه در سومار تنها شنیدن نام بازارچه مرزی گوش‌نواز است و دیدن آن حسرت بر دل جوانان بیکار می‌گذارد، بازارچه‌ای که باید امروز از کامل‌ترین زیرساخت‌ها برای تجارت و فعالیت اقتصادی جوانان برخوردار می‌بود.

جای بسی اندوه است که بازارچه مرزی سومار نه‌تنها نتوانسته مرهمی برای زخم بیکاری جوانان باید بلکه چهره‌ای کریه نیز به خود گرفته و به‌مانند یک بیمار نیازمند درمان اورژانسی است.

یکی از ساکنان روستایی دورافتاده در دهستان ویژه‌نان شهرستان گیلانغرب در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت نامناسب اشتغالش توضیح داد: متاسفانه بازارچه مرزی سومار دستاورد خاصی برای اشتغالزایی نداشته و ما عملا نتیجه‌ای نمی‌بینیم.

وی با اشاره به مشکلات بازارچه رسمی سومار اظهار کرد: من ساکن این منطقه و دارای تحصیلات دانشگاهی هستم اما هنوز نتوانستم در بازارچه سومار مکانی برای کار بیایم و باید برای اینکه نوبتی در این مرز داشته باشم دنبال واسطه باشم.

همتی در ادامه با اشاره به مشکلات تعاونی‌های مرزنشین لاله‌های سرخ و مقاومت گفت: بیش از ۴۰ هزار نفر در قالب این دو تعاونی ثبت‌نام کرده‌اند که نیاز به بازنگری دارد.

لزوم ساماندهی بازارچه مرزی سومار

وی انتظارت مردم در خصوص سروسامان گرفتن تجارت کوله‌بری را مطالبه‌ای به‌حق دانست و افزود: ما پیگیر این مهم هستیم، اما تا زمانی‌ که بازارچه موقت مرزی سومار رسمی نشود این مشکلات بر زندگی مردم تاثیر خواهد گذاشت.

آذر ولی‌زاده، دبیر حزب اسلامی کار در شورای قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: من موافق کوله‌بری نیستم و شأن مردم را بالاتر از کوله‌بری می‌دانم و می‌توان گفت کوله‌بری یک مُسکّن موضعی برای درد بیکاری جوانان است.

ولی‌زاده بابیان اینکه باید قانونی برای فعالیت کوله‌بری تعریف شود، تصریح کرد: کوله‌بری به‌عنوان یک شغل در شأن مردم منطقه نیست و غیرقابل‌قبول است، اما عده‌ای فضا را به سمتی سوق دادند که با فعال شدن کوله بری شغل در منطقه ایجاد شود اما در صورت فعال شدن تجارت چمدانی مسئله مبارزه با قاچاق را نیز باید موردتوجه قرار داد.

وی در خصوص تعاونی‌های مرزنشین نیز گفت: در ابتدا قرار بر این شد تا مرزنشینانی که کارت مرزنشینی دارند در قالب تعاونی‌های مرزنشینی یا بنگاه‌های کوچک مرزی به‌عنوان پایگاه در مرز ساکن شوند و از این طریق اجناسی را وارد یا خارج کنند این مهم روی کاغذ رفت اما اجرا نشد.

ولی‌زاده اظهار کرد: تعاونی‌های مرزنشینان باید به‌دست افرادی خارج از سیستم دولتی اداره شود اما آنچه می‌بینیم این است که این تعاونی‌ها در ظاهر به اسم افراد غیردولتی بوده اما استفاده آن برای افراد دولتی است. در صورتی‌که تعاونی باید در دست مردم باشد.

[div contenteditable='false' tabindex='-1']

وجود بسترهای نادر کشاورزی در گیلانغرب

ولی‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های فراوان منطقه گیلانغرب افزود: منطقه گیلانغرب به‌واسطه داشتن چندین سد بزرگ و بستر مستعد از مناطق نادر کشور برای کشاورزی است اما غیر از جو و گندم و ذرت چیز دیگری کاشته نمی‌شود و باید این فرهنگ کشاورزی جا بیفتد که مردم محصولات خود را می‌تواند خارج کنند. همچنین معادن سرشاری داریم که فقط در دست عده‌ای معدود محصور شده است.

 وی با بیان کرد: در دهه ۷۰ معضل خودکشی در گیلانغرب اوج گرفت و اکنون دوباره در حال شیوع است و از جوان ۲۰ ساله تا مردان ۵ ساله به خاطر فقر و مسائل معیشتی دست به خودکشی می‌زنند.

ولی‌زاده با بیان اینکه نباید با شعار خودمان را قانع کنیم، اظهار کرد: امیدی که ناامیدی ایجاد کند قابل‌قبول نیست. مردم گیلانغرب در دوران ۸ سال دفاع مقدس پای همه‌چیز مملکت ایستادند و مردمی که تصمیم می‌گیرند پای همه‌چیز نظام بایستند یعنی قابل‌اعتمادند و با شعار نمی‌توان سر این مردم هوشیار را کلاه گذاشت.

 وی با اشاره به اینکه ندانم‌کاری مسئولان توجیه ندارد، افزود: ما نیاز به توجه به بسترسازی و توسعه خلاقیت با مدیرانی خلاق داریم.

کد N1576076

وبگردی