آفتاب

ناسا برای افزایش دقت پیش بینی توفان ها 8 ماهواره به فضا پرتاب می کند

ناسا برای افزایش دقت پیش بینی توفان ها 8 ماهواره به فضا پرتاب می کند

تهران-ایرنا-سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا 'ناسا' امروزدوشنبه به منظورافزایش دقت پیش بینی توفان ها یک راکت که حامل 8 ماهواره کوچک است، به فضا پرتاب می کند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از اسپیس، قرار است امروز 12 دسامبر (22آذرماه) ماموریت CYGNSS با پرتاب یک راکت Orbital ATK Pegasus XL از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا به منظور پیش بینی توفان و شرایط بد جوی آغاز شود.
سیستم جی پی اس می تواند نقش کلیدی در پیش بینی وقوع توفان ها داشته باشد. ماموریت CYGNSS با استفاده از سیگنال های رادیویی حاصل از ماهواره های GPS سرعت باد را در نزدیکی زمین و در بین مدار 35 درجه شمالی و 35 درجه جنوبی یعنی جایی که توفان شکل می گیرند، اندازه گیری می کند.
قرار است ماموریت CYGNSS با پرتاب یک راکت Orbital ATK Pegasus XL از منطقه Cape Canaveral واقع در فلوریدا امروز 12 دسامبر راس ساعت 8 و 42 دقیقه به وقت محلی آغاز شود. این راکت که 8 ماهواره کوچک را به مدار زمین در ارتفاع 508 کیلومتری آن منتقل می کند، توسط یک هواپیما تا ارتفاع مناسب برای پرتاب به فضا حمل می شود.
تمرکز اصلی این ماموریت بر بادهای سحطی زمین است و قرار است سرعت باد با استفاده از سیگنال های بازگشتی GPS اندازه گیری شوند. سطح زمین مانند آیینه ای عمل می کند که موجب انعکاس سیگنال های GPS می شود و اگر این سیگنال ها به مانعی برخورد نکنند، به طور واضح منعکس می شود. در صورتی که این سیگنال های بازگشتی به جریان شدید هوا برخورد کنند، به دلیل پراش امواج رادیویی، مختل می شوند.
در حال حاضر تصویر برداری از توفان های در حال شکل گیری هر سه روز یک بار امکان پذیر است؛ اما پس از اجرای ماموریت CYGNSS این مدت به یک ساعت تقلیل می یابد.
قرار است این ماموریت در یک دوره دوساله انجام شود، اما برنامه ریزان امیدوارند بتوانند این مدت را بر اساس شرایط ماهواره ها و کیفیت اطلاعات دریافتی از آن ها افزایش یابد.
علمی(6)**9259**1440
مترجم: سپیده علی کاشانی** انتشار: گلشن
کد N1575378

وبگردی