آفتاب
در نشست مشترک دو وزیر صورت گرفت؛

تأکید وزرای فرهنگ ایران و الجزایر بر گسترش همکاری‌های دوجانبه

تأکید وزرای فرهنگ ایران و الجزایر بر گسترش همکاری‌های دوجانبه

وزرای فرهنگ ایران و الجزایر بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، وزرای فرهنگ ایران و الجزایر ظهر امروز دوشنبه ۲۲ آذر در دفتر کار وزیر ارشاد با یکدیگر دیدار و در رابطه با زمینه‌های مشترک همکاری دوجانبه گفتگو کردند.

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی که بعد از دیدار آنها در جمع خبرنگاران برگزار شد، به سابقه طولانی همکاری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران و الجزایر اشاره کرد و گفت: ما امروز حول چند محور مشخص و علاوه بر مرور وجوه اشتراک انقلاب اسلامی ایران و انقلاب ضد استعماری الجزایر، تفاهم انجام دادیم.

وی افزود: محور اول، همکاری در حوزه تبادلات فرهنگی اعم از برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی هنری، نمایشگاه کتاب و همکاری در حوزه‌های هنری از قبیل هنرهای تجسمی، فیلم و سینما بود. توافق دوم در خصوص تلاش برای همکاری مشترک در صحنه بین‌المللی برای نمایاندن چهره رحمانی اسلام و همچنین آشکار ساختن ذهنیت مردم و جامعه مخاطب‌مان در خصوص تکفیری‌ها و تروریسم بود.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو کشور ایران و الجزایر، استراتژی مشترکی در خصوص مبارزه با تروریسم و تکفیری‌ها دارند و از این لحاظ می‌توانند با همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای مشترک، تصویر روش‌تر از اسلام رحمانی در عرصه جهانی از طریق ساخت فیلم‌ها و برگزاری کنفرانس‌های دوجانبه و همکاری‌های مشترک داشته باشند.

صالحی امیری، محور سوم توافق با همتای الجزایری خود را گسترش گفتگوی فرهنگی میان اصحاب فرهنگ و نخبگان دو کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد: این موضوع از طریق رؤسای سازمان‌های تابعه وزارت ارشاد دنبال شود و معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مسئولان ذیربط در وزارت فرهنگ الجزایر، این موضوع را دنبال کنند.

وی همچنین با بیان اینکه عزالدین میهوبی وزیر فرهنگ الجزایر حامل پیام عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس‌جمهور این کشور و همچنین نخست‌وزیر الجزیر برای حسن روحانی همتای ایرانی‌اش است، گفت که این پیام‌ها را یقیناً به مقامات عالی و شخص رئیس‌جمهور منعکس خواهد کرد.

به گفته صالحی امیری، وزرای فرهنگ دو کشور در خصوص مرمت نسخ خطی دو کشور تفاهم کرده‌اند و قرار شده است همکاری‌هایشان را در این خصوص گسترش دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزاری مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی الجزایر در تهران در عصر روز جاری با حضور وزیر فرهنگ الجزایر و در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد.

در این نشست همچنین عزالدین میهوبی وزیر فرهنگ الجزایر با تقدیر از استقبال و میهمان‌نوازی گرم ایرانی‌ها در مدت اقامتش در تهران، ملت ایران را مردمانی معروف به هنر و فرهنگ خواند و از فردوسی به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های عرصه شعر و هنر در ایران یاد کرد و در ادامه با اشاره به دستاوردهایی که جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته داشته است، تقویت همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور را ضروری خواند.

به گفته وزیر فرهنگ الجزایر، وی با همتای ایرانی خود برای مقابله با هجمه‌ای که علیه اسلام صورت می‌گیرد از طرق مختلف به توافق رسیده‌اند و قرار شده است که دو کشور از شیوه‌هایی که بتوان به عقل و ذهن نیروهای متحجر رسوخ کرد و آنها را از این اقدامات برحذر داشت، حمایت کنند.

میهوبی با اشاره به ظرفیت‌هایی که در سینما، کتاب و تابلوهای هنری برای انتقال این پیام‌ها نهفته است، به امکانات مناسبی که در ایران برای بهره‌گیری از این ابزارها جهت اقدام مشترک وجود دارد، سخن گفت و این پرسش را مطرح کرد که: چرا ما با همدیگر یک فیلم سینمایی مشترک نسازیم که پاسخی باشد برای کلیه اتهاماتی که علیه اسلام صورت می‌گیرد؟

وی تأکید کرد: ما بر این باوریم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم چرا که من در این چند روز بازدیدی هم از شهرک سینمایی تهران داشتم و از نزدیک موفقیت ایران را در زمینه سینما شاهد بوده‌ام که در آنها پیام‌های اسلامی و انسانی انتقال می‌یابد.

وزیر فرهنگ الجزایر تصریح کرد: ما در زمینه سینما و همچنین نمایشگاه‌های کتاب و نیز مرمت کتاب‌های خطی با ایران به توافق رسیده‌ایم و در این خصوص با همدیگر همکاری خواهیم کرد.

میهوبی در پایان گفت: من و وزیر فرهنگ ایران بر اساس رهنمودهای دو شخصیت عالی‌قدر کشور آقایان عبدالعزیز بوتفلیقه و حسن روحانی در زمینه‌هایی که گفته شد، حرکت می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم.

وزرای فرهنگ ایران و الجزایر پس از بیان سخنان خود و در حالی که با اصرار خبرنگاران برای پاسخ به پرسش‌هایشان روبرو شدند، جمع آنها را ترک کردند؛ این در حالی بود که نشست مذکور با بیش از یک ساعت و نیم تأخیر آغاز شده بود که این مسئله موجبات گلایه‌مندی اصحاب رسانه را به دنبال داشت.

کد N1575303

وبگردی