آفتاب

پیروزی سوسیال دموکرات‌ها در انتخابات پارلمانی رومانی

پیروزی سوسیال دموکرات‌ها در انتخابات پارلمانی رومانی

حزب سوسیال دموکرات رومانی در انتخابات پارلمانی رومانی پیروز شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، نتایج نزدیک به مرحله پایانی انتخابات پارلمانی رومانی که تا امروز – دوشنبه – منتشر شده است، حاکی از آن است که حزب چپگرای سوسیال دموکرات به راحتی موفق به پیروزی در این انتخابات شده است.

این انتخابات تنها یک سال پس از آن برگزار می‌شود که نیرو‌های ضد فساد در رومانی آخرین نخست‌وزیر سوسیالیست این کشور را از قدرت برکنار کرده‌اند.

مقام‌های انتخاباتی اعلام کردند که ۹۹ درصد از آرا شمارش شده در روز یکشنبه نشان‌دهنده آن است که حزب سوسیال دموکرات با حدود ۴۶ درصد از آرا پیشرو بوده و لیبرال‌های راست-میانه با حدود ۲۰ درصد در مقام دوم قرار دارند.

«لیویو دراگنیا» رئیس حزب سوسیال دموکرات رومانی در این‌باره اعلام کرد:« هیچ شکی نباید در رابطه با کسی که پیروز انتخابات است، در میان باشد. رومانیایی‌ها می‌خواهند تا در کشور خود احساس راحتی کرده و من می‌خواهم رومانی خانه خوبی برای همه رومانیایی‌ها باشد.»

دراگنیا در ماه آوریل به اتهام فساد انتخاباتی در تغییرات به وجود آورده در شمارش آرای همه‌پرسی در ماه جولای سال ۲۰۱۲ برای استیضاح «ترایان باسسکو» رئیس‌جمهوری وقت، به دو سال زندان محکوم شد.

حزب دراگنیا خواستار برنامه‌کاری توده‌گرایی است، اما روز یکشنبه وی خواستار هم‌گرایی میان احزاب گوناگون شده و گفت که می‌خواهد به شکاف‌های تلخ موجود در این کشور پایان دهد.

«اتحادیه نجات رومانی» حزب جدیدی که به واسطه مطالبات موجود ضد فساد موفق شده تا به صحنه بیاید، سوم شده است. این مسئله به این حزب اجازه می‌دهد تا وارد پارلمان این کشور شود. هر حزب به پنج درصد آرا برای ورود به سیستم قانون‌گذاری این کشور نیازمند است. آرا احزابی که به حد نصاب نرسند، دوباره شمارش می‌شوند.

حضور در این انتخابات پایین بوده و این میزان حدود ۳۹ و پنج دهم درصد بوده است. این میزان دو درصد کمتر از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۲ است.

«ویکتور پونتا» نخست‌وزیر پیشین که تا کنون به واسطه تحقیقات فساد تحت فشار است، در پی تظاهرات گسترده پس از وقوع آتش در کلوب شبانه در اکتبر سال ۲۰۱۵ که منجر به کشته شدن ۶۴ نفر شد، استعفا داد. رومانی در حال حاضر از سوی دولت تکنوکراتی به رهبری «داسیان سیولوس» نخست‌وزیر جدید این کشور و کمیسر کشاورزی پیشین اتحادیه اروپایی اداره می‌شود.

این کشور با جمعیتی حدود ۱۹ میلیون نفر یکی از فقیرترین اعضای اتحادیه اروپایی بوده و به عنوان یکی فاسد‌ترین این دولت‌ها شناخته می‌شود.

 

 

کد N1575187

وبگردی