آفتاب

طرح باروری ابرها بومی می‌شود

طرح باروری ابرها بومی می‌شود

رئیس پژوهشکده هواشناسی از بومی شدن طرح باروری ابرها در آینده نزدیک در کشور خبر داد.

به‌گزارش ایلنا، "عباس رنجبر" رئیس پژوهشکده هواشناسی، پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در کارگاه مطالعه و امکان سنجی استفاده از فن آوری بارورسازی ابرها برای استحصال آب در حوضه‌های آبریز ایران، در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات آب،‌ با بیان اینکه اگر رادارهای پرتابل در کشور ایجاد شود،‌ طرح باروری ابرها یک موضوع کاملاً بومی می‌شود تصریح کرد: بیش از 90 درصد پروازها تاکنون بدون خطا انجام شده و 10 درصد باقیمانده نیز به دلیل اطلاعات ناقص یا عدم پوشش راداری بوده است.

وی با بیان اینکه در سال 92-91 برای بارور کردن ابرها 79 سورتی پرواز در کشور انجام شده بود، افزود: در سال 94-93 این میزان پروازها تا 106 سورتی، افزایش داشت.

رنجبر با بیان این مطلب که برای پروسه بارداری ابرها در هر پرواز حدود 20 دقیقه زمان نیاز است و پس از هر شلیک 20 تا 30 دقیقه بارش انجام خواهد شد، افزود: این اثرات در ابرها تا حدود 2 ساعت حفظ می‌شود و ابرها آمادگی دارند تا زمانی که از کشور خارج نشده‌اند، 2 تا 3 بار دیگر نیز باردار شوند.

وی از تغییرات اقلیم، آلودگی محیط زیست، افزایش جمعیت و کمبود منابع آبی به عنوان مهم‌ترین چالش‌های قرن 21 یاد کرد و افزود: بشر در قرن 21 با چهار مشکل بنیادین بحران جمعیت، بحران آب و بلایای طبیعی، خشک سالی و تغییر اقلیم، بحران توسعه ناپایدار و بحران محیط زیست که ارتباط پیچیده ای با هم دارند روبرو است که برای حل آن‌ها نیازمند همت جهانی است.

رئیس پژوهشکده هواشناسی سپس با اشاره به بحران موجود آبی در جامعه جهانی و چالش‌های پیشرو گفت: بحران آب فقط یک مسئله هیدرولوژیک در خصوص کیفیت و کمیت آب نیست، بلکه حکمرانی آب نیز مطرح است.

وی ادامه داد: در ارتباط با مقابله با عدم قطعیت در تغییرات جهانی و تغییر اقلیم در مدیریت منابع آب بایستی، به چالش‌های مدیران منابع آب در چشم انداز تغییرات اقلیم و منابع آب، چگونگی مدیریت منابع آب در شرایط نا مطمئن، انتقال تجربیات مدیران علمی و راه حل‌های اجرایی تا سطح تصمیم گیران توجه نمود تا شاید بتوان بخشی از معضلات آبی کشور را مرتفع کرد.

او یاد آوری شد: چند قطره باران می‌تواند باعث تولید غذا برای بسیاری از افراد شود.

عباس رنجبر با اشاره به اینکه برای رفع مشکل کم آبی کشور بایستی ضمن افزایش منابع آبی، مصارف را نیز کاهش دهیم، گفت: مسئولان باید ظرفیت‌های به منابع آبی جدید اعتماد کنند و منابع مالی امور تحقیقاتی را افزایش دهند.

وی با اشاره به پرواز آزمایشی پهباد تولیدی ایران برای استفاده در طرح‌های باروری ابرها گفت: ایران چهارمین کشور سازنده پهباد در جهان است و پرواز آزمایشی یک ماه پیش پهباد ساخت داخل، موفق شد تا ارتفاع 4.5 کیلومتری از زمین اوج بگیرد و در کف ابر به طور کامل باروری انجام دهد.

رئیس پژوهشکده هواشناسی خاطر نشان کرد: در صورتیکه اعتبارات کافی تخصیص یابد می‌توان سطح ارتفاع را بالا برده و توانایی باروری کشور را افزایش داد.

وی تاکید کرد: در زمان حاضر فقط دو کشور ایران و آمریکا توانایی اجرای این طرح را دارند و همزمان با هم مشغول انجام این پروژه هستند.

 

کد N1574930

وبگردی