آفتاب
تحمیل خسارت به کشتزارهای کلزا و صیفی جات غرب استان تهران؛

خساراتی که کمر باغداران را خم کرد/دغدغه های ادامه دار کشاورزان

خساراتی که کمر باغداران را خم کرد/دغدغه های ادامه دار کشاورزان

غرب استان تهران- بحران کم آبی و سرمازدگی در طول سالیان گذشته صدمات و خسارات سنگینی را به شهرستان های غرب استان تهران تحمیل و کمر باغداران این منطقه را خم کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها-ناصر رمضانی:یکی از استعدادهای ویژه شهرستان های غرب استان تهران (شهریار، قدس و ملارد) به توانمندی های زراعی و کشاورزی این خطه معطوف می شود.

سه شهرستان اشاره شده در حوزه محصولات باغی، زراعی و صیفی جات از ظرفیت های برجسته استان تهران محسوب می شوند که در برخی از محصولات همچون گوجه سبز، زردآلو در کشور شهره و مطرح هستند.

علیرغم توانایی های بسیار بالای این محدوده از استان تهران، بحران کم آبی و سرمازدگی در طول سالیان گذشته صدمات و خسارات سنگینی را به شهرستان های قدس، شهریار و ملارد تحمیل کرده است.

قریب به سه سال پیش، سرمازدگی باغات و اراضی کشاورزی، خسارات و صدمات بسیار سنگینی را به فعالان زراعی و باغداری شهرستان های  غرب استان تهران وارد کرد که به تعبیر برخی از کشاورزان فعال در سه شهرستان ملارد، قدس و شهریار، همچنان صدمات آن مقطع جبران نشده است.

میزان خسارت تحمیلی در آن سال به اراضی زراعی و کشاورزی مناطق مذکور، ۱۸۰ میلیارد تومان برآورد می شود که به اعتقاد برخی از زارعان و باغداران، رقم اشاره شده خوشبینانه و حداقلی احصا شده و میزان خسارت ها فراتر از این رقم بوده است.

بعد از گذشت سه سال از آن زمستان خسارت بار برای کشاورزان، طی هفته گذشته افت و کاهش ناگهانی و محسوس دما بازهم با ایجاد خسارات و صدماتی به اراضی کشاورزی و باغی سه شهرستان قدس، شهریار و ملارد همراه شد که  شدت و گستره تخریب به هیچ عنوان قابل قیاس با سال های ۹۳-۹۲ نیست و به تعبیری سطح و شدت صدمات وارد شده در مقایسه با آن مقطع بسیار ناچیز و محدود است.

آسیب دیدگی ۸۵ هکتار از صیفی جات شهرستان شهریار بر اثر سرمازدگی

 شهرستان شهریار یکی از استراتژیک ترین مناطق در حوزه غربی استان تهران محسوب می شود.

 کشاورزی و باغداری، شناسنامه و هویت شهریار محسوب شده و بنا بر همین استعداد، از این منطقه تحت عنوان نگین سبز استان تهران یاد می شود.

محمد علی شاکری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شهریار در گفت و گو با خبرنگار مهر در تشریح میزان خسارات وارد شده به اراضی زراعی این محدوده از غرب استان تهران اظهار داشت:ارزیابی و مطالعات در خصوص میزان برآوردِ خسارات تحمیل شده در دست بررسی بوده که هنوز به اتمام نرسیده است.

کشاورزی و باغداری، شناسنامه و هویت شهریار محسوب شده و بنا بر همین استعداد، از این منطقه تحت عنوان نگین سبز استان تهران یاد می شود

وی افزود:وسعت باغات و اراضی کشاورزی شهرستان مذکور ۱۵ هزار هکتار است که از این میزان ۵۳ هکتار زیر کشت کلزا قرار دارد.

شاکری عنوان کرد:در حال حاضر تحقیقات و مطالعات در خصوص احتمال وارد شدن خسارات به بخش هایی از اراضی کشاورزی کلزا در دست بررسی است که به طور قطعی نمی توان در این خصوص اظهار نظر کرد و اطلاع رسانی هر چه بیشتر مستلزم زمان چه بیشتری است.

رئیس جهاد کشاورزی شهریار عنوان کرد:فارغ از اراضی زیرکشت کلزا که تحمیل خسارت به آن در حد احتمال مطرح است، ۸۵ هکتار از اراضی صیفی جات این خطه(گل کلم و...)بر اثر سرما و یخبندان دچار آسیب شده اند که کانون اصلی این خسارات به محدوده شرقی شهرستان شهریار همچون مناطق و نواحی دِهمَویز، دِهشاد و اَلوَرد و...معطوف می شود.

وی افزود:آمار و مختصات اشاره شده شامل شهر شهریار نمی شود و بررسی ها در خصوص میزان خسارات در مناطق مرکزی این شهرستان در حال بررسی و واکاوی است.

تحمیل خسارت به ۶ هکتار از اراضی زیرکشت کلزا در شهرستان قدس

وسعت اراضی زراعی و کشاورزی قدس به عنوان نزدیک ترین شهرستان در حوزه استحفاظیِ غرب استان تهران به پایتخت، به نسبت شهرستان های ملارد و شهریار محدودتر به نظر می رسد.

علیرغم این محدودیت، کیفیت محصولات زراعی و کشاورزی قدس از تراز و سطح بسیار مطلوبی برخوردار است.

اراضی زراعی این منطقه نیز در سرمازدگی اخیر از تحمیل آسیب و خسارت مصون نبوده اند و براساس اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان، عمده و کانون آسیب ها را می توان در اراضی زیر کشت کلزا جستجوکرد.

کد N1574706

وبگردی