آفتاب

معضلی به نام مدارک تحصیلی بالا/ مدرک، سرمایه انسانی روسیه را به خطر انداخته است

معضلی به نام مدارک تحصیلی بالا/ مدرک، سرمایه انسانی روسیه را به خطر انداخته است

یک نشریه روسی با اشاره به بالارفتن سطح تحصیلات در روسیه نوشته است این موضوع سرمایه انسانی در روسیه را با خطر مواجه کرده است چرا که بازار کار به این همه نیروی تحصیل کرده نیازی ندارد.

به گزارش خبرآنلاین مجله "کمرسانت دنگی" در گزارشی با عنوان «سرمایه بر باد رفته» به صراحت از مدرک گرایی و تحصیلات بالای جامعه روسیه به عنوان خطری برای بازار کار یاد کرده است.

در این مقاله که به قلم نادژدا پترووا نوشته شده آمده است: بنظر می‌رسد اوضاع در بخش اهمیت سرمایه انسانی برای کشور ناامید کننده نیست. طبق داده‌های سال 2015، افرادی دارای تحصیلات عالی کمتر از افراد دارای سطح تحصیلی پایین‌تر بیکار می‌شوند. همچنین دستمزد افراد دارای تحصیلات عالی 6/1 تا 8/1 برابر بالاتر از دستمزد دیگر کارکنان است.

ولی عرضه سرمایه انسانی در بخش تحصیلات عالی از تقاضا بالاتر است. طبق سنجش، درصد افراد دارای تحصیلات بالاتر از سطح لازم برای شغل آنها در برخی حوزه‌ها به 40% می‌رسد. متعاقباً خیلی‌ها پس ار دریافت دیپلم دانشگاه روانه کاری می‌شوند که تحصیلات متوسطه هم برای آنها کافی است. برای مثال، درصد افراد دارای تحصیلات عالی بین فروشندگان مغازه‌ها 14% است. درصد افراد دارای تحصیلات عالی بین نگهبانها هم در همین حدود است.

در بازار کار تقاضای کارکنان دارای تخصص پایین موجود است. یعنی افراد دارای تحصیلات عالی کاربردی در بازار کار ندارند. دانش و مهارت آنها خریدار ندارد. سرمایه انسانی که آنها حین تحصیل دریافت کردند ارزش افزوده تولید نمی‌کند. بخش صنعتی می‌توانست تقاضای کارکنان ماهر را ایجاد کند ولی صنایع رو به انقباض است. تقاضای کارگران ماهر موجود است ولی مدارس صنعتی نیست که چنین کارگرانی را تعلیم دهد.

بخشی از متخصصین که در وطن نمی‌تواند کار پیدا کند به جستجوی کار در خارج می‌پردازد و از کشور مهاجرت می‌کند. اینجا باید سئوال شود چرا افرادی که در جهان تقاضای آنها بالا است نمی‌توانند در روسيه کار مناسبی پیدا کنند.

49261

کد N1574402

وبگردی