آفتاب

اراده جدی بلغارستان برگسترش روابط با جمهوری اسلامی

اراده جدی بلغارستان برگسترش روابط با جمهوری اسلامی

یاسوج- ایرنا- هریستو پولنداکف سفیر کشور بلغارستان در تهران در دیدار با استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که اراده جدی برای ایجاد و گسترش مناسبات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بین 2 کشور ایران و بلغارستان در دوره پسابرجام به وجود آمده است.

به گزارش ایرنا، هریستو پولنداکف روز یکشنبه در دیدار با موسی خادمی استاندار کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد که مقامات سیاسی کشورش همواره بر توسعه روابط دوستانه با کشور بزرگ و استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه تاکید داشته اند.
وی گفت که نخست وزیر بلغارستان 2 بار و هفت تن از وزرای کشور متبوعش نیز ظرف 2 سال گذشته برای توسعه و گسترش مناسبات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده و تفاهم نامه های زیادی نیز در بخش های مختلف بین یکدیگر به امضا رسیده است.
سفیر کشور بلغارستان در تهران همچنین به نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و علمی بین 2 کشور با محوریت حوزه حمل و نقل و وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و افزود: هیجدهمین دوره این نشست نیز اسفند سال گذشته در جمهوری اسلامی برگزار شد.
وزیران راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل بلغارستان تفاهم نامه همکاری بین 2 کشور را در زمینه های صنعتی، تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، انرژی، هواشناسی، گردشگری و فرهنگی امضا کردند.
بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران حجم مبادلات تجاری ایران و بلغارستان سالانه نزدیک به 150 میلیون دلار است و 2 کشور در پایان هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی در تهران توافق کردند که مبادلات تجاری به چند برابر سطح کنونی افزایش یابد.
حجم مبادلات تجاری بین تهران - صوفیه پایتخت بلغارستان در سال های گذشته روند رو به رشد داشته و 2 کشور بر ایجاد کریدور حمل و نقل بین ایران، بلغارستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان تاکید دارند.
صادرات ایران به بلغارستان در سال های 2011 و 2012 به ترتیب بیش از چهار میلیون و 149 هزار یورو و افزون بر 6 میلیون و 871 هزار یورو ثبت شده و در عین حال میزان واردات نیز از این کشور بیش از 56 میلیون و 81 هزار یورو و افزون بر 17 میلیون و 925 هزار یورو بود.
مهمترین اقلام صادراتی کشورمان به بلغارستان مواد پلاستیکی، سوخت های فسیلی و روغن های معدنی، میوه و مرکبات، خرما مضافتی، اجزا و قطعات لکوموتیو و غیره و برخی از کالاهای وارداتی از این کشور نیز ماشین آلات صنعتی، کشاورزی، غلات، تولیدات چوبی و مواد غذایی ثبت شده است.
هریستو پولنداکف سفیر بلغارستان در تهران در این دیدار تاکید کرد که این کشور ظرف 2 سال گذشته مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را با استان های مختلف جمهوری اسلامی نیز تعمیم و گسترش داده است.
وی شناخت موقعیت های مهم و استراتژیک از حیث منابع اقتصادی و تجاری، شناسایی ظرفیت ها و استعدادهای طبیعی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی در استان ها برای ایجاد مناسبات و سرمایه گذاری های تجاری و اقتصادی و همچنین شناخت اشتراکات فرهنگی و اجتماعی را از جمله اهداف سفرهای استانی خود به نقاط مختلف ایران دانست.
هریستو پولنداکف گفت که ظرفیت های طبیعی و اقتصادی فراوانی برای ایجاد همکاری های مشترک تجاری برای سرمایه گذاری تجار و بازرگانان بلغاری با استان زیبا و بکر کهگیلویه وبویراحمد وجود دارد.
سفیر بلغارستان در ایران با بیان اینکه بسترهای همکاری های اقتصادی با این استان فراهم است، گفت: ظرفیت گیاهان دارویی، گردشگری، صنایع وابسته به نفت و پتروشیمی و همچنین تولیدات با کیفیت کشاورزی از جمله موقعیت های ویژه اقتصادی برای حضور و تبادل تجاری سرمایه گذاران بلغاری با کهگیلویه و بویر احمد است.
وی ادامه داد که افزون بر 20 درصد تولید نفت ایران در این استان کوچک است و از آنجا که بلغارستان محروم از تولیدات نفت و صنایع وابسته به آن است، کشورش آمادگی دارد تا زمینه انجام و گسترش همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری نفتی و پتروشیمی را برای تجار و بازرگانان ایرانی و به طور خاص کهگیلویه وبویراحمد فراهم کند.
سفیر بلغارستان در ایران تصریح کرد: دولت بلغارستان نیز از فناوری های مشترکی که منافع 2 کشور را در این راستا تامین کند نیز حمایت خواهد کرد.
وی یادآور شد که شرکت های تجاری این کشور آماده سرمایه گذاری در حوزه های مختلف پتروشیمی و صنایع وابسته به نفت، گردشگری، صنعت و کشاورزی است.
هریستو پولنداکف، سفیر بلغارستان در ایران و تسوتان الکسوف و رایزن بازرگانی سفارت این کشور به مدت 2 روز در استان خواهند ماند و در این مدت علاوه بر بازدید از طرح‌های تولیدی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری با مسئولان سیاسی و فعالان بخش خصوصی نیز دیدار خواهند داشت.
بلغارستان در جنوب شرقی اروپاست که پایتخت آن شهر صوفیه و جمعیت این کشور افزون بر هفت میلیون نفر است.
سفر این 2 دیپلمات بلغاری به کهگیلویه و بویراحمد 2 ماه پس از ورود یک هیات اقتصادی - سیاسی از جمهوری امسک روسیه انجام می‌شود.
خبرنگار: حمید جهان** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005
کد N1574196

وبگردی