آفتاب
استاندار کردستان خواستار شد

اختصاص درآمد ترانزیت‌ها به استان‌های ورودی و خروجی

اختصاص درآمد ترانزیت‌ها به استان‌های ورودی و خروجی

استاندار کردستان گفت: حجم وسیعی از ترانزیت کشور از مرز باشماق انجام می‌شود که عمدتا سوخت است و موجب آسیب جدی به جاده‌های استان ...

دنیای اقتصاد - سنندج – اسرین مقصودی:استاندار کردستان گفت: حجم وسیعی از ترانزیت کشور از مرز باشماق انجام می‌شود که عمدتا سوخت است و موجب آسیب جدی به جاده‌های استان می‌شود.عبدالمحمد زاهدی در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (مسوول کمیسیون مشترک ایران با چند کشور) در سنندج برگزار شد، مشکلات زیست محیطی در صورت بروز حادثه را از دیگر عواقب تردد کامیون‌های ترانزیتی در کردستان اعلام کرد و خواستار تخصیص بخشی از درآمد ترانزیت به استان‌های ورودی و خروجی شد.

زاهدی با اظهار تاسف از نامناسب بودن وضعیت صادرات کردستان، یکی از دلایل این موضوع را کاهش قیمت نفت و متعاقب آن ناتوانی اقلیم کردستان در عمل به تعهدات خود اعلام کرد و افزود: درگیری‌ها و مشکلات امنیتی منطقه دلیل دیگری است که موجب کاهش صادرات شده است. استاندار کردستان در تشریح مشکلات صادرات استان گفت: یکی از مشکلات موضوع بسته‌بندی است که مشکل بسیاری از استان‌های دیگر هم هست و همین توان رقابت در بازارهای جهانی را کم می‌کند. وی دومین مشکل را کیفیت کالاها و سومین مشکل را انجام ندادن به موقع تعهدات اعلام کرد و افزود: بوروکراسی‌های دست و پاگیر موجب می‌شود صادرکنندگان نتوانند تعهدات خود را به موقع عملی کنند. زاهدی در ادامه خاطرنشان کرد: در مرزهای کردستان با مشکل ایجاد شعب بانک‌ها مواجهیم که یکی از موانع اصلی توسعه صادرات محسوب می‌شود. وی یادآور شد: برای کمک به صادرات کردستان، اتاق بازرگانی و تجار همان‌طور که در پیش گرفته باید تلاش کنند بازارهایی غیر از بازار اقلیم کردستان عراق داشته باشند. وی ایجاد مشوق‌های صادراتی و تقویت و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل و نقل را از دیگر راه‌های کمک به صادرات کردستان دانست و یادآور شد: اگر فرودگاه سقز تایید و تکمیل شود می‌تواند به صادرات و ورود تجار و سرمایه‌گذاران به استان کمک کند.

کد N1573559

وبگردی