آفتاب
نشست خبری دومین جشنواره پیامبر اکرم(ص)

فراخوان «مشق صلوات» در ۴ گرایش خوشنویسی و نقاشی خط اعلام شد

فراخوان «مشق صلوات» در ۴ گرایش خوشنویسی و نقاشی خط اعلام شد

جشنواره پیامبر اکرم (ص) در دومین دوره خود با عنوان «مشق صلوات» در ۴ گرایش نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث و نسخ و نقاشی خط برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دومین جشنواره ملی پیامبر اکرم (ص) با عنوان «مشق صلوات» صبح امروز ۲۰ آذرماه با حضور مجید مجیدی رییس جشنواره، عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران و سید مجتبی موسوی دبیر جشنواره در نگارخانه برگ برگزار شد.

سید مجتبی موسوی در ابتدای این نشست با بیان اینکه این جشنواره در اولین دوره به پیشنهاد مجیدی طراحی شد گفت: اولین دوره این جشنواره باز می گردد به سال ۱۳۹۲ که موضوع آن طراحی نام نوشت حضرت محمد (ص) بود و همزمان با تولید فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» برگزار شد که طرح برگزیده نیز لوگوی فیلم شد. این دومین دوره این جشنواره است که به مشق «صلوات» اختصاص دارد و در شاخه خوشنویسی و نقاشی خط برگزار خواهد شد.

مجیدی درباره این جشنواره گفت: ما در شرایط و در جهانی زندگی می کنیم که پر از تفسیرهای غلط و دیدگاه های نادرست نسبت به اسلام است. کلید اسلام هراسی که دهه های گذشته زده شده است امروز به اوج خود رسیده است و برای همین ضرورت پرداختن به سیره پیامبر اسلام بیش از پیش احساس می شود و یک حرکت جمعی و جهانی را می طلبد.

وی ادامه داد: باید یک حرکت در جهان اسلام رخ دهد تا بتوان قرائت درست از زیبایی اسلام ناب محمدی را ارائه دهیم. یکی از این زبان ها قالب هنرهای تجسمی است.

مجیدی با اشاره به راه اندازی بنیادی تحت عنوان حضرت رسول توسط وی بیان کرد: ما در این بنیاد قصد داریم به همه هنرها و ادبیات بپردازیم و از این طریق سیره پیامبر را در ابعاد جهانی معرفی کنیم. چه از طریق تولید و چه برگزاری جشنواره ها. در حال حاضر مراحل مقدماتی راه اندازی این بنیاد طی شده و این بنیاد هیات امنایی خواهد داشت که به محض نهایی شدن کار نشست خبری آن را برگزار می کنیم. اما این جشنواره یکی از اولین اقدامات این بنیاد است.

این کارگردان سینما در ادامه اظهار کرد: پیشنهاد دادیم دومین جشنواره پیام اکرم در روز مبعث که ۴ اردیبهشت است برگزیدگانش را بشناسد و در این روز بتوانیم کل کشور را از مشق صلوات ها مزین کنیم.  در این رویداد از اساتید بزرگی دعوت خواهیم کرد همراه ما باشند که اسامی آنها به موقع اعلام می شود.

در ادامه نشست عیسی علیزاده گفت: این جشنواره با توجه به دغدغه های آقای مجیدی و که با نگاه به سیره حضرت محمد (ص) شکل گرفته و با توجه به اقداماتی که گروه های افراطی در حوزه جهان اسلام انجام می دهند شکل گرفته است و سازمان زیباسازی وظیفه خود می داند از این نوع حرکت ها حمایت کند.

وی ادامه داد: در این جشنواره بخش فنی و حرفه ای جشنواره به عهده سازمان فرهنگی و هنری است و بخش اجرایی را ما به عهده گرفتیم. در اردیبهشت ماه درصد قابل توجهی از بیلبوردهای شهر چه تبلیغاتی و چه فرهنگی به نمایش آثار این جشنواره اختصاص داده خواهد شد و در این فواصل چند کارگاه  با حضور اساتید برجسته برگزار می شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی همچنین درباره شکل گیری بنیاد پیامبر اکرم (ص) نیز گفت: این بنیاد کاملا مستقل است و به نهادهای دولتی و غیردولتی ارتباطی ندارد و توسط شخص آقای مجیدی پیگیری می شود و قرار نیست از سازمانی بودجه بگیرد.

مجیدی نیز در ادامه در همین ارتباط گفت: ما به دنبال راه اندازی بنیادی کاملا مستقل هستیم و نمی خواهیم به هیچ ارگان و نهادی وابسته باشد اما بر حسب وظیفه دستگاه ها از حمایت آنها به فراخور برنامه هایمان استفاده می کنیم.

به گفته موسوی دومین جشنواره پیامبر اکرم با موضوع صلوات و با عنوان «مشق صلوات» در رشته های خوشنویسی و نقاشی خط در چهار رشته نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث و نسخ و نقاشی خط برگزار می شود و به زودی فراخوان آن اعلام خواهد شد. علاقه مندان تا ۱۰ اسفندماه فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند و داروی از روی اصل آثار صورت خواهد گرفت. همچنین هنرمندان شهرستان ها می توانند از طریق شعب انجمن خوشنویسان شهر خود نسبت به ارسال آثار اقدام کنند.

موسوی همچنین بیان کرد: برای ما ایده و خلاقیت هنرمندان مهم است و هنرمندان درجه یک می توانند آثار شاخص خود را به جشنواره ارائه کنند. در واقع بخش اول مسابقه است که طبق فراخوان هنرمندان آثار خود را ارسال می کنند و در بخش مدعوین ما تلاش داریم آثار شاخص هنرمندان با این عنوان را دریافت کنیم و یا از هنرمندان شاخص می خواهیم اثر جدیدی خلق کنند. در بخش سوم نیز شناسایی آثار قدما با موضوع صلوات را خواهیم داشت.

به گفته وی آثار در نهایت در نمایشگاهی در تهران به نمایش در می آید و جوایز در چهار گرایش به این ترتیب به نفرات اول تا سوم دیپلم افتخار و ۵ سکه بهار آزادی، ۴ سکه بهار آزادی و سه سکه بهار آزادی ارائه می شود. همچنین در دو بخش نستعلیق و شکسته نستعلیق از ۱۰ هنرمند شایسته تقدیر تقدیر به عمل می آید و در بخش ثلث و نسخ و خط نقاشی از ۳ هنرمند شایسته تقدیر تقدیر به عمل می آید.

در صورت تشخیص هیات داوران در هر ۴ بخش یک اثر می تواند جایزه ویژه را از آن خود کند که شامل ۷ سکه بهار آزادی خواد بود.

مجیدی در پایان با اشاره به اینکه اقتصاد هنر همواره مورد توجه او بوده است گفت: همیشه دغدغه ام این بوده که بحث فروش آثار هنرهای دینی را پیگیری کنم برای همین به دنبال این هستم که از برگزیده این آثار اکسپویی برگزار شود و این آثار را برای فروش عرضه کنیم. 

کد N1573154

وبگردی