آفتاب

«شب‌های حرم‌خانه» منتشر شد/روایتی از تعزیه‌های زنانه دربار ناصری

«شب‌های حرم‌خانه» منتشر شد/روایتی از تعزیه‌های زنانه دربار ناصری

تازه‌ترین رمان مریم بصیری با عنوان «شب‌های حرم‌خانه» از سوی نشر اسم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، تازه‌ترین رمان مریم بصیری، با عنوان «شب‌های حرم‌خانه» از سوی نشر اسم روانه بازار کتاب شد. بصیری در این رمان داستانی تاریخی را با موضوع تعزیه‌خوانی برای زنان دربار ناصرالدین شاه را دستمایه خلق اثری قرار داده که در مرز میان واقعیت و خیال نویسنده در رفت و آمد است.

بصیری در گفتگو با مهر درباره این کتاب اظهار داشت: من رشته تحصیلی و تخصص‌ام در زمینه تئاتر است و از همین منظر به تعزیه نیز علاقه زیادی دارم. در این زمینه پژوهش‌های زیادی نیز انجام داده‌ام و در تمامی آثاری هم که از من چه در بخش پژوهش، چه داستان منتشر شده مساله زنان در صد و اولویت قرار دارد. در این داستان بلند نیز موضوع زنان برای من در اولویت بود و می‌خواستم ریشه شکل‌گیری جلسات تعزیه زنانه را کشف و با این داستان آن را روایت کنم.

این نویسنده ادامه داد: محور این داستان شخصی است با عنوان «ملاباجی» که مسئول راه‌اندازی تعزیه‌ برای زنان دربار ناصری می‌شود اما در ادامه برای وی چنان مشکلاتی می‌آفرینند که از این کار دست کشیده و مجالسش را بیرون از دربار برگزار می‌کند. من همیشه دوست داشتم این فضا را بازسازی کنم و رمان «شب‌های حرم‌خانه» تلاشی است برای این کار.

بصیری افزود: تعزیه بر خلاف روال رایج تنها موضوعی حزن‌انگیز نیست، بلکه نوعی نمایش آئینی است که در قالب شاد هم برگزار می‌شود. موضوعاتی مانند ازدواج حضرت فاطمه(س) در موضوع روایت تعزیه، جزو تعزیه های شاد به شمار می‌رود.

این نویسنده در پاسخ به این سوال که چرا برای بیان موضوع مد نظر خود به جای متن پژوهشی به سراغ رمان رفته است، عنوان کرد: علاقه و حرفه اصلی من پژوهش است و کارهای پژوهشی، فیلم نامه و نمایشنامه تالیفی زیاد دارم اما بی‌تعارف بگویم ناشران به من می‌گویند این آثار بازاری برای چاپ ندارد و باید رمان بنویسی تا بشود چاپ کرد و همین مساله رفته رفته من را به سمت رمان نویسی سوق داد. در واقع این ناشرها بودند که من را مجبور کردند رمان بنویسم.

از مریم بصیری پیش از این آثار داستانی متعددی از جمله رمان «دخیل عشق» منتشر شده است که این رمان علاوه بر نامزدی در جایزه ادبی شهیدغنی‌پور توانست نامزدی دریافت جایزه «بهترین طراحی کتاب دنیا» در سال ۱۳۹۱ را نیز به دست آورد.

نشر اسم این رمان را با قیمت ۲۸ هزار تومان منتشر کرده است.

کد N1572828

وبگردی