آفتاب
کارشناسان مذهبی از نهم ربیع الاول می گویند؛

نهم ربیع بهانه ای برای طرح اندیشه مهدویت است/ دعای عهد بخوانید

نهم ربیع بهانه ای برای طرح اندیشه مهدویت است/ دعای عهد بخوانید

حجت الاسلام مجتبی کلباسی با با بیان اینکه اصل مهدویت و امامت از اصول مهم است گفت: نهم ربیع الاول بهانه ای برای پرداختن به این موضوع اصلی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز هشتم ربیع الاول، امام حسن عسکری(ع) توسط معتمد خلیفه عباسی به شهادت رسید و پسر ایشان حضرت مهدی(ع) به امامت رسید. روز نهم ربیع‌الاول برای شیعیان به عنوان روز آغاز امامت یا تاج‌گذاری امام مهدی(عج) عید دانسته شده و مراسم و جشن‌هایی در این روز برگزار می شود.

روز نهم ربیع الاول خوب معرفی و شناسانده شده نیست

حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان درباره این روز گفت: متاسفانه فرصتی برای شناساندن روز نهم ربیع الاول دست نداده است و این روز آنطور که شایسته است برای علاقه مندان به آن حضرت تبیین نشده است.

وی افزود: این امر می طلبد که فعالیت هایی در این زمینه انجام شود؛ اما این تبیین باید به گونه ای باشد که باور علاقه مندان را تعمیق ببخشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی ادامه داد: وقتی این اتفاق افتاد، در واقع حقیقت عیدالزهرا را تبیین کرده ایم.

وی بیان داشت: گاهی عده ای دچار نگاه قشری و سطحی به برخی آموزه ها می شوند، بعضی از کارها و رفتارهایی که انجام می دهند بر اساس آموزه های اسلام و اهل بیت(ع) نیست، آنان از حقیقت غفلت می کنند و چرایی بعضی از رفتارهای دینی را نمی دانند.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمیان گفت: در برگزاری جشن های عیدالزهرا، توجه به نکوداشت آغاز امامت امام مهدی(عج) می تواند افق و نگاه گسترده تری را پیش روی علاقه مندان آن حضرت قرار دهد، به عنوان مثال وقتی از آغاز امامت خرسند می شویم که در نهایت، منجر به برانداختن ستمگران شود و این توجه به اصل موضوع امامت ایشان است.

وی بیان داشت: گاهی کسانی هستند که نگاهشان در برگزاری جشن های نهم ربیع الاول، روی مسائل جزئی می رود و متاسفانه این نگاه ها چندان به مصلحت شیعه و پیروان اهل بیت(ع) نیست و در این گیر و دار، آن نگاه آرمانی فراموش می شود. 

استاد مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: لازم است کسانی که دغدغه دارند وارد میدان شوند، موجی رسانه ای ایجاد شود و رسانه های تصویری، شنیداری و نوشتاری در این موضوع حضور جدی پیدا کنند.

دعای عهد بخوانید

حجت الاسلام جواد محدثی از دیگر کارشناسان مذهبی نیز در گفت وگویی تصریح کرد: اگر فعالیت های فرهنگی مربوط به امام زمان(عج) و موضوع مهدویت، همچنان که در نیمه شعبان انجام می گیرد در روز نهم ربیع الاول هم صورت بگیرد، این روز هم در اذهان ماندگار شده و وسیله ای برای ایجاد علقه و پیوند بین شیعیان و امام زمان(عج) خواهد شد.

وی افزود: گاهی در این روز، برنامه های سبکی به مناسبت و انگیزه دیگری صورت می گیرد که مایه تفرقه و تقابل می شود و بهتر است که نهم ربیع را از حیث تعلقش به حضرت حجت و آغاز امامت خجسته آن حضرت مطرح کنیم وبرنامه های شاد داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: نشر بروشورهای مناسب و پخش کتاب و جزوه های مرتبط با این موضوع اقدامی شایسته است و از طرفی هم در روایات ما آمده است که هر امامی بر گردن پیروان خودش، عهد و میثاقی دارد و اساساَ اعتقاد به امامت امام معصوم(ع)، همراه با یک سلسه تعهد، پیمان، ولایت، همبستگی و میثاق است.

وی بیان داشت: دعای عهد را که در دوران غیبت می خوانیم، متضمن همین عهدنامه با آن امام غایب است که شیعه معتقد به آن حضرت، با مولای خویش پیمان می بندد که مطیع فرمان و مجری دستور و در خط آن حجت الهی باشد وجان برکف و شهادت طلب، در رکاب مولایش آماده هرگونه جان نثاری باشد.

حجت الاسلام محدثی خاطرنشان کرد: همچنین شیعه با مولای خویش عهد می بندد که هرگز با گذشت زمان و طول کشیدن دوران غیبت، میثاق خود را از یاد نبرد و در عقیده به آن حضرت، سست نگردد.

وی اضافه کرد: با این حساب، اگر در مجالس و محافلی، در چنین روزی دعای عهده خوانده شود و متنی فارسی که همین مضمون و میثاق را دارد، چاپ و تکثیر شود ضمن پخش آن، هم به صورت دسته جمعی این میثاق نامه را بخوانند و با مولایشان تجدید عهد کنند، هم پای آن برگه را امضا کنند و به عنوان یادبود این روز عید و میثاق، نگه دارند و هرچند وقت یک بار آن را مرور و تجدید خاطره کنند، برای ایجاد حس معنوی و روحی در ارتباط با امامتِ امام حی و زنده و معاصر و ناظر براعمال ما شیعیان، موثر خواهد بود.

نهم ربیع الاول بهانه ای برای پرداختن به اصل مهدویت و امامت است

حجت الاسلام مجتبی کلباسی با با بیان اینکه اصل مهدویت و امامت از اصول مهم است گفت: نهم ربیع الاول بهانه ای برای پرداختن به این موضوع اصلی است.

وی افزود: با شناساندن نهم ربیع الاول و اهتمام به آن می توانیم ضمن بزرگداشت این روز، به تبیین نقش و جایگاه امام، مسئولیت و آثار معرفتِ امام بپردازیم.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: با ترسیم آینده ای روشن برای بشریت، باید نقشی را که حضرت مهدی(عج) در تحقق آرزوهای دیرین بشر ایفا می کند، به نمایش بگذاریم.

وی اضافه کرد: با این رویکرد، نهم ربیع بهانه ای برای طرح اندیشه مهدویت که جزو اندیشه های اساسی تشیع است می باشد.

کد N1571970

وبگردی