آفتاب
گزارش مهر از فضاهای شهری اردبیل

چهره کدر شهر اردبیل و نشاط ناپیدا/ رنگ‌های مرده در معابر غالب است

چهره کدر شهر اردبیل و نشاط ناپیدا/ رنگ‌های مرده در معابر غالب است

اردبیل – مدت‌ها است موضوع نشاط معابر و خیابان‌های شهری در اردبیل مطرح می‌شود اما به اذعان شهروندان هنوز که هنوز است چهره شهر در اردبیل سرزنده و نشاط‌آفرین نیست.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: به تعبیر برخی شهروندان اردبیلی فضاهای شهری در اردبیل خالی از رنگ و نور و معماری نشاط‌آفرین است. موضوعی که تداوم آن می‌تواند در روابط اجتماعی و مبادلات رفتاری شهروندان یک شهر تأثیرگذار بوده و این تأثیرات حتی به روابط فرد در محیط خانه نیز کشیده شود.

با وجود اینکه شهرداری اردبیل معتقد است در سال‌های اخیر اقدامات متعددی برای بهبود فضاهای شهری و نشاط‌آفرینی صورت گرفته اما گردی از کدری همچنان بر شهر نشسته و به ویژه در فصل‌های سرد سال خود را بیشتر عیان می‌سازد.

در این میان صحبت شهروندان اردبیلی با خبرنگار مهر نشان می‌دهد بیش از آن که شهروندان به موضوع زیبایی معابر شهری در آراستگی معابر توجه داشته باشند، از اثرات روحی روانی آن گله‌مندند.

شهروند از فضاهای شهری روحیه مثبت نمی‌گیرد

یکی از شهروندان اردبیلی به خبرنگار مهر گفت: بنده به آراستگی محیط پیرامون اهمیت زیادی قائل هستم و همیشه در تلاش بودم در منزل خود این موضوع را موردتوجه قرار دهم.

نادر رحمتی با تأکید به اینکه در آراستگی محیط پیرامون فرد به صورت ذهنی به آرامش و اطمینان خاطر رسیده و از محیط پیرامون انرژی مثبت می‌گیرد، اضافه کرد: با این وجود وضعیت معابر، ساختمان‌ها و خیابان‌های شهری در اردبیل به این مقوله بی‌توجه است.

[cite]نتیجه بی‌توجهی به نشاط فضاهای شهری، شهروندانی است که با چهره‌های گرفته در خیابان راه می‌روند. وی تأکید کرد: تمامی فضاهای شهری اردبیل مشابه هم بوده و همه کدر و با رنگ‌های تیره است؛ به ندرت شهرداری در برخی مناطق نقاشی روی دیوار و یا پازل چینی و نورپردازی دارد.

رحمتی با تأکید به اینکه شهروند وقتی وارد این فضا می‌شود نمی‌تواند از آن روحیه مثبت بگیرد، اضافه کرد: نتیجه بی‌توجهی به نشاط فضاهای شهری، شهروندانی است که با چهره‌های گرفته در خیابان راه می‌روند.

شهروند دیگری معتقد است به غیر از برخی مغازه‌ها که آن ها به سلیقه خود فروشنده بوده، نورپردازی و فضاسازی در چهره شهر دیده نمی‌شود.

علیرضا حقی به خبرنگار مهر گفت: شما حتی در ساختمان‌های عمومی شهر و به ویژه ادارات نیز هیچ جذابیت بصری را نمی‌بینید؛ چهره شهر بسیار جدی و گرفته است و همین موضوع به شهروندان سرایت می‌کند.

شهروند دیگری تأکید کرد: امروز به ورزش‌های همگانی تأکید ویژه می‌شود اما باید از مسئولان پرسید معابر اردبیل چقدر شادابی و نشاط تولید می‌کنند و وقتی شما در خیابان‌ها و یا حتی پارک‌ها قدم می‌زنید چقدر احساس شادی می‌کنید.

فریبرز سلطانی اضافه کرد:  حتی در پارک‌ها و فضاهای سبز نیز رنگ و نور به اندازه کافی دیده نمی‌شود و پاییز و زمستان که از راه رسید  و چمن و درخت رنگ می‌بازد، تنها رنگ باقی‌مانده رنگ تجهیزات ورزشی پارک‌ها است.

شکل‌گیری مبادلات اجتماعی در معابر

این اظهارات در حالی است که بسیاری از شهروندان اردبیلی با قدم زدن در معابر این مشکلات را تائید می‌کنند و برخی دغدغه خود را اینطور طرح می‌کنند که به فضای دلمرده شهری عادت دارند.

اگر محیط شهری شادی و نشاط را به موجودات ساکن در خود انتقال ندهد بی‌شک تأثیرات منفی آن را می‌توان در روابط بین افراد جامعه مشاهده کرد. نکته اینجاست که به تعبیر روان‌شناس اردبیلی بسیاری از مبادلات اجتماعی و بسیاری از روابط  اجتماعی در معابر شکل می‌گیرد و در طول زندگی افراد تأثیرگذار است.

فاطمه محمدی به خبرنگار مهر گفت: فرد از محیط پیرامون خود پیام گرفته و بی‌آنکه بداند این پیام‌ها در زندگی وی پردازش می‌شود.

وی افزود: ما بارها  تصاویر چهره‌های شاداب، پرتحرک و پر از رنگ‌های آرام‌بخش و نشاط‌آور از شهرهای دیگر را دیده‌ایم و بر لبانمان لبخند نشسته است.

روان‌شناس اردبیلی معتقد است این به معنی تاثیرگذازی مثبت محیط است و در مقابل زمانی که شما با شهری کدر، بناهای یکنواخت، فاقد نور و رنگ کافی مواجه اید این تأثیرگذاری منفی خواهد بود.

محمدی تأکید کرد: بسیاری از روابط بین انسان‌ها در محیط‌های شهری شکل می‌گیرد و اگر محیط شهری شادی و نشاط را به موجودات ساکن در خود انتقال ندهد بی‌شک تأثیرات منفی آن را می‌توان در روابط بین افراد جامعه مشاهده کرد.

مسئولیت خطیر پیاده سازی شهر انسان محور

هر چند شهرداری اردبیل متولی اصلی زیباسازی معابر شهری محسوب می‌شود اما در جوامع پیشرفته شهروند از این مسئولیت مبرا نیست و در برخی کشورها زیباسازی محوطه مقابل هر منزل مسکونی، کاشت درخت و گیاهان متنوع، استفاده از رنگ‌های شاد و هیجان‌آور مسئولیت اجباری شهروندان است.

با این وجود نه تنها در زیباسازی معابر و خیابان‌ها مشارکتی از سوی شهروندان مشاهده نمی‌شود، در برخی مواقع چهره کدر شهر موجب می‌شود افراد به سمت رنگ‌های شاد و یا زیباسازی بیش‌ازحد محوطه مقابل مغازه یا منزل مسکونی خود نروند.

یکی از شهروندان اردبیلی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بنده برای نمای منزل مسکونی جرئت نکردم از رنگ‌های متمایز با نماهای موجود در کوچه استفاده کنم؛ تمایز در اردبیل کمتر مورد پذیرش است.

رسول سیف پور معتقد است شهرداری می‌بایست با ارائه طرح‌های جذاب مشارکت شهروندان را برای بهسازی کوچه‌ها جلب کند و به عنوان مثال امتیازاتی برای این گروه از شهروندان ارائه دهد.

این شهروند تأکید دارد که در ابتدا اطلاع‌رسانی گسترده و بیان ضرورت اجرای طرح ضرورت دارد و تا زمانی که شهروندان به اهمیت موضوع پی نبرده‌اند مشارکت نخواهند داشت.

در عین حال شهردار اردبیل به خبرنگار مهر گفت: شعار شهرداری تبدیل اردبیل به شهر انسان‌محور است و در چنین شهری نیازهای روحی شهروندان موردتوجه ویژه قرار می‌گیرد.

حمید لطف‌اللهیان با تأکید به اینکه شهرداری به دنبال تأمین سلامت روحی شهروندان است، اضافه کرد: هر چند در سلامت جسمی شهروندان نیز برنامه‌هایی اجرا می‌شود اما مقوله سلامت روحی شهروند مورد غفلت نیست.

وی متذکر شد: بر همین اساس از بین بردن اغتشاشات صوتی و بصری مورد تأکید است و برای بهسازی معابر با نقاشی دیوارها، پازل چینی، بهسازی و توسعه فضاهای سبز اقدام می‌شود.

شهردار اردبیل افزود: علاوه بر این در کنار بهبود رنگ، بهبود نور نیز موردتوجه قرار می‌گیرد و به ویژه به بهبود فضاهای شهری در شب بیش از روز توجه می‌شود؛ چرا که بر اساس یافته‌های روان‌شناسان لازم است شهر در شب به مراتب زیباتر از روز باشد.

این تاکیدات در حالی است که برخی اقدامات صورت گرفته نیز کافی نبوده و نتوانسته نیاز شهروندان را تامین کند. هر چند شهرداری اردبیل برنامه‌هایی در دست اجرا دارد اما تمامی این برنامه‌ها روی محور درآمدهای شهرداری اجرا می‌شود. در وضعیتی که درآمد شهرداری اردبیل در سال جاری بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است نمی‌توان به بودجه‌های محدود شهرداری برای اجرای پروژه‌های عمرانی، خدمات روزمره شهری و در این میان بهسازی معابر بسنده کرد.

نتیجه عدم همخوانی درآمد و ایده ال های شهرداری اردبیل سرعت لاک‌پشتی پروژه‌های تبدیل اردبیل به شهر انسان‌محور است. موضوعی که ارائه ایده‌های نو و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و شهروندان را ایجاب می‌کند.

کد N1571854

وبگردی