آفتاب

استاندار: اختصاص ردیف اعتباری ویژه نشان دهنده توجه ویژه دولت یازدهم به آذربایجان غربی است

استاندار: اختصاص ردیف اعتباری ویژه نشان دهنده توجه ویژه دولت یازدهم به آذربایجان غربی است

ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان غربی امروز (پنجشنبه) با اشاره به لایحه بودجه سال آینده کشور، گفت که اختصاص ردیف اعتباری ویژه در بودجه سال 96 نشان دهنده توجه ویژه دولت تدبیر و امید به این استان است.

قربانعلی سعادت روز پنجشنبه در آیین کلنگ زنی سالن جدید مسافری پایانه مرزی سروی ارومیه افزود: اختصاص ردیف ویژه اعتباری برای آذربایجان غربی عاملی موثر در جهت جبران عقب ماندگی های استان است که امیدواریم با این ردیف ویژه اعتباری بتوانیم، شاخص های توسعه استان را بهبود ببخشیم و به میانگین کشوری برسانیم.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر میزان افزایش بودجه های عمرانی آذربایجان غربی در لوایح بودجه بسیار بیشتر از دیگر استان های کشور بوده است ولی با وجود این افزایش نتوانسته ایم به استان های پیشرفته کشور برسیم و امیدواریم این ردیف ویژه زمینه بهبود وضعیت استان را فراهم کند.
در لایحه بودجه سال 96 کشور، ردیف اعتباری ویژه هزار میلیارد ریالی به آذربایجان غربی و 9 استان دیگر اختصاص یافته است.
استاندار آذربایجان غربی این استان را تنها استان مرزی کشور با ترکیه عنوان کرد و ادامه داد: ایران و ترکیه در نظر دارند سطح مبادلات تجاری خود را به 30 میلیارد دلار برسانند که بخش مهمی از این مبادلات به صورت زمینی و از طریق استان ما محقق می شود که باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن بهره ببریم.
وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای احداث جاده در موازات مرز از سلماس تا تمرچین پیرانشهر گفت: این مسیر می تواند همه شهرها و روستاهای مرزی استان را توسعه ببخشد که ما برای اجرای آن مصمم هستیم.
سعادت، سرو را یکی از پایانه های مرزی مهم آذربایجان غربی با ترکیه دانست و افزود: طرح منطقه ویژه اقتصادی سرو در دولت تصویب و در قالب لایحه ای به مجلس تقدیم شده که تصویب آن درمجلس شورای اسلامی می تواند زمینه رونق روزافزون این شهر، ارومیه و بخش های اقماری اش را فراهم کند.
وی اضافه کرد: یکی از طرح های مکمل منطقه ویژه اقتصادی سرو، خط ریلی بین ارومیه و تبریز است که در این خصوص نیز موافقت های لازم گرفته شده و سرمایه گذار آن نیز آماده است.
سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با قدردانی از تلاش استاندار آذربایجان غربی در راستای حل مشکلات مقدماتی احداث سالن مسافری جدید پایانه مرزی سرو اظهار کرد: سرو، ظرفیت بسیار زیادی در تبادل کالا و ورود و خروج مسافر دارد که تاکنون از این ظرفیت استفاده خوبی نکرده ایم.
وی ادامه داد: مسیر سرو تا بندر مرسین ترکیه، کوتاهترین مسیر برای انتقال کالاست که امیدواریم با همراهی مسئولان مرتبط، این مسیر را ایجاد کرده و هزینه های صادرات کالا را به میزان بسیار زیادی کاهش دهیم.
به گزارش ایرنا، بندر مرسین در جنوب غرب ترکیه و در سواحل دریای مدیترانه قرار دارد.
احداث سالن مسافری سرو با اعتبار120 میلیارد ریالی قرار است در مدت 25 ماه به بهره برداری برسد.
این سالن در 2 طبقه با زیربنای چهارهزار و 160 متر مربع احداث می شود.
آذربایجان غربی پنج مرز زمینی فعال شامل بازرگان، پلدشت، رازی، سرو و تمرچین با ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان دارد.
سرو، رازی و بازرگان در مرز ترکیه، تمرچین در مرز عراق و پلدشت در مرز جمهوری خود مختار نخجوان قرار دارند.
جمهوری اسلامی ایران نیز با کشورهای همسایه خود 23 مرز زمینی دارد.
2093/** خبرنگار: صابر چهرقانی *انتشاردهنده: عباسعلی نقی یان
کد N1571685

وبگردی