آفتاب

رئیس سازمان اوقاف: برخی موقوفات باید در خدمت تبلیغ دین قرار بگیرد

رئیس سازمان اوقاف: برخی موقوفات باید در خدمت تبلیغ دین قرار بگیرد

قم ـ ایرنا ـ رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه کشور گفت: برخی موقوفات باید در خدمت حوزه های علمیه و تبلیغ دین قرار بگیرد تا در سطح جهانی اثرگذاری لازم را داشته باشد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی عصر پنجشنبه در اختتامیه دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد افزود: در حال حاضر بیش از 187 هزار موقوفه در کشور وجود دارد که قدمت برخی از آنها بیش از یک هزار و 100 سال می باشد.
وی در ادامه افزود: بیش از یک میلیون هکتار زمین موقوفه در کشورمان در اختیار سازمان اوقاف است که 10 هزار هکتار آنها در اختیار سازمان های حقوقی بوده و 94 درصد موقوفات نیز به صورت سرقفلی واگذار شده است.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برخی از مهمترین شریان های اقتصادی کشورمان موقوفه است، اما 50 درصد از موقوفات منفعتی به دلایلی همچون تصرف و خشکسالی فاقد درآمد شده اند و موقوفاتی همچون مساجد که بیشتر آنها محلی برای تامین هزینه ها ندارند، سالانه بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای آنها اختصاص می یابد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: 98 هزار تن در کشور مستاجر موقوفات هستند که فاقد سند اجاره بوده و 85 هزار تن نیز دارای سند منقضی شده هستند و فقط 900 تن در سامانه اوقاف دارای سند اجاره بوده و این موضوعی است که باید با جدیت پیگیری شود.
محمدی با بیان این که بر اساس نظرسنجی های انجام گرفته، بسیاری از مردم با موضوع وقف آنچنان که باید و شاید آشنا نیستند، اظهار داشت: آثار و برکت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی وقف باید برای مردم به خوبی بیان شود تا این سنت حسنه هرچه بیشتر در جامعه گسترش یابد.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی بیش از 25 هزار و 400 موقوفه در کشور به ثبت رسیده است که نیمی از آنها از سال 89 به بعد بوده و این امر نشان دهنده افزایش آگاهی و اعتماد مردم و اثرگذاری فعالیت های فرهنگی در این جهت است.
رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره به برخی از موانع و مشکلات وقف در کشورمان، برخی از تصمیم های نادرست مدیریتی و از میان رفتن کارکردهای وقف را مورد توجه قرار داد و گفت: متاسفانه املاک وقفی به عنوان کاربری غیر تجاری و غیر اقتصادی در نظر گرفته می شود که این مساله ضررهای بسیاری به موقوفات زده و نیاز به اصلاح دارد.
دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد با حضور بیش از 2 هزار تن از شخصیت ها و مسئولان سیاسی و حوزوی، ائمه جمعه استانها و شهرستانها، نمایندگان ولی فقیه در استان ها، اعضای جامعه مدرسین و مجلس خبرگان رهبری و علمای حوزه های علمیه از سراسر کشور طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شهر مقدس قم برگزار شد.
در این اجلاسیه که در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، علاوه بر سخنرانی شخصیت های سیاسی و مسئولان حوزوی، علما، مراجع عظام تقلید و سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، کمیسیون های متعدد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، موضوع «حوزه انقلابی، بایسته ها و راهکارها» را مورد توجه قرار داده و علما و فضلای حوزه های علمیه پیرامون آنها به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
8146 / 1175 خبرنگار: سید محمدرضا بهشتی پور ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
کد N1571668

وبگردی