آفتاب
در همایش اسلام و حقوق بشردوستانه صورت گرفت/

تاکید اندیشمندان جهان بر حفاظت از منابع طبیعی، آب و محیط زیست

تاکید اندیشمندان جهان بر حفاظت از منابع طبیعی، آب و محیط زیست

قم- ایرنا- برخی اندیشمندان و میهمانان دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه بر ضرورت حفاظت از منابع طبیعی، آب و محیط زیست در جنگ و صلح تاکید کرده و نسبت به تعرض این منابع در درگیری های مسلحانه انتقاد کردند.

به گزارش ایرنا، این اندیشمندان در دومین روز از این همایش که روز پنجشنبه در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم درحال برگزاری است، هر گونه تعارض به محیط زیست و منابع طبیعی را تعرض به حقوق واقعی انسان ها و به نوعی فساد در زمین برشمردند و بر این باورند که متاسفانه گروه های درگیر گاهی بدون توجه به ابعاد اجتماعی تخریب محیط زیست، دست به اقدام های نامناسبی در تخریب زیرساخت ها و منابع طبیعی و محیط زیست می زنند.
مایکل تلحمی از اعضای کمیته آب و زیستگاه کمیته بین المللی صلیب سرخ در این زمینه گفت: فضای کنونی به خصوص در مکان های پرجمعیت ما را به بحران آب از جبنه های مختلف نزدیک می کند.
وی ادامه داد: گاهی منابع آب دست طرف های درگیر می افتد و متاسفانه آنها از آن منبع به عنوان ابزار نظامی استفاده می کنند، متاسفانه در این شرایط تنها افراد بی طرف و غیرنظامیان آسیب می بینند و هزاران تن تحت تاثیر قرار می گیرند.
تلحمی خاطرنشان کرد: گاهی برخی گروه ها در مخاصمات سدهای آب را به خاطر مقاصد نظامی اشغال می کنند و از این وضعیت جمعیت زیادی تحت تاثیر منفی قرار می گیرند و حاصل این کارها چیزی جز آسیب رساندن به مردم در بحث آب آشامیدنی و زراعی نیست، بنابراین هم در حمله و هم دفاع استقاده نظامی و غیرمتعارف از آب برای جمعیت مضر است.
وی گفت: ارائه خدماتی مانند آب رسانی در درگیری های مسلحانه بسیار مهم و تعیین کننده است.
دکتر مارا نیگنینو مدرس دانشگاه ژنو نیز در این زمینه گفت: وقتی سخن از منابع آبی به میان می آید باید منافع عالی کشورها توجه شود، در زمان مناقشات مسلحانه باید از محیط زیست دفاع و از تخریب زیرساخت ها جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: باید در زمان جنگ تمهیدات پیشگیرانه به خرج دهیم تا منابع آبی و محیط زیست حفظ شود و اگر حمله نظامی حتی به صورت غیرمستقیم روی منابع آبی و زیرساخت های مردم انجام شود باید از رخ دادن آن جلوگیری کرد.
وی خاطرنشان کرد: محیط زیست نه تنها خانه عصر حاضر بلکه مربوط به آیندگان نیز است و حفاظت از آب و محیط زیست امروز بیشتر از گذشته مورد توجه می باشد.
فاری روح الله مدنی مدیر مدرسه دارالقرآن کریم پیشاور پاکستان نیز گفت: محیط زیست در فقه و شریعت اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته و خداوند تمام امکانات خدادادی را در محیط زیست قرار داده است، بنابراین برای حفظ آن نیز دستورهای مهمی دارد.
وی ادامه داد: محیط زیست متاسفانه امروز با چالش های عمده ای مواجه شده و در جنگ و صلح نیز مورد تعرض قرار می گیرد و همه باید برای مقابله با این معضلات راهکارهای جدی داشته باشند.
روح الله مدنی خاطرنشان کرد: مساله محیط زیست در اسلام، مفهوم عام و جدی و در حقیقت مالکیت عمومی است و برای ادامه پیدا کردن هستی، باید آن را حفظ کنیم.
وی ادامه داد: محیط زیست مورد توجه فقه اسلامی قرار گرفته و اسلام به تمام جنبه های آن توجه دقیق دارد، به عقیده اسلام نمی توان یک ضرر را با ضرر دیگر از بین برد.
این فعال پاکستانی گفت: نباید تصور کنیم انسان در جنگ هر اقدامی را باید انجام دهد و شریعت اسلامی، این سخن که در جنگ هر اقدامی جایز است را به رسمیت نمی شناسد.
روح الله مدنی بیان داشت: در روایت های اسلامی هم از پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) به لشکر مسلمانان توصیه می شده در جنگ ها به زنان، افراد کم سن و سال، بیماران و کهنسالان کاری نداشته باشید، درختان را از ریشه نکنید، خانه ها را آتش نزنید، حیوانات را از بین نبرید و این دستورهای اسلام در مورد جنگ است.
وی ادامه داد: تخریب طبعیت در حقیقت جنگ علیه خالق طبیعت می باشد.
دکتر واوسیمی عبدالحافظ مدیر دپارتمان شریعت دانشگاه اسلامی اوگاندا نیز گفت: فقه اسلامی و نحوه برخورد آن با موضوع حفاظت از منابع آبی بسیار غنی و قوی است.
وی ادامه داد: کشتن حیوانات و از بین بردن محصولات نیز که بخشی از محیط زیست هستند مذموم است و حیات حیوانات و محصولات نیز به آب بستگی دارد، اگر آب را حفظ نکنیم حیوانات و محصولات و حتی حیات انسانی را نمی توانیم حفظ کنیم.
عبدالحافظ خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دستورهای پیامبر(ص) به لشکریان خود، تعدی نداشتن به منابع آبی بود.
دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی، عصر روز گذشته (چهارشنبه) در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم آغاز شد و به مدت 2روز ادامه دارد. در آیین افتتاحیه این همایش، آیات علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور و احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری، هم چنین امیر حسین ضیائی رئیس جمعیت هلال احمر کشور، پیتر مائور رئیس فدراسیون صلیب سرخ جهانی و سایر شخصیت های علمی سخنرانی کردند.
آیین اختتامیه این همایش عصر امروز(پنجشنبه) برگزار می شود و برخی استادان و شخصیت های کشوری و استانی سخنرانی خواهند کرد.
7401 / 1175 خبرنگار: بهمن اطمینان ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
کد N1571604

وبگردی