آفتاب

مشکل بخش پژوهش نبود تحقیقات کاربردی است

مشکل بخش پژوهش نبود تحقیقات کاربردی است

زنجان - ایرنا - نایب رئیس هیات مدیره انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن کشور گفت: مشکل بخش پژوهش نبود تحقیقات کاربردی است، درحالی که تحقیقات باید به خوبی تعریف و به اهدافی که سیاستگذاران تعیین می کنند، منتج شود.

حمید شبستری روز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی واحدها و شرکت های خدمات فنی و مهندسی استان زنجان درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تحقیقات برای جذب بخش خصوصی باید به تولید ثروت منجر شود و اینکه بخش خصوصی از تحقیقات حمایت نمی کند و پیشقدم نمی شود، بخاطر این است که تحقیق و پژوهش خوب تعریف نشده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون اغلب نخبگان و فعالان عرصه پژوهش و تحقیق خانه نشین شده اند و اگر شرکت های خدمات مهندسی آنها را شناسایی کند و با قدرت تمام اغلب کارها را به آنها بسپارند، بسیاری از معضلات موجود در این بخش برطرف می شود.
شبستری تاکید کرد: تحقیقات باید کاربردی و منجر به هدف خاصی باشد و این در حالی است که کارهای مطالعاتی زیادی در کشور انجام شده است.
وی با اشاره به مشکلات بودجه ای پژوهش و تحقیقات در کشور اظهار کرد: بحث کمک های مالی و بودجه، مسائلی مهم در انجام تحقیقات به شمار می رود و در این میان یکی از ضعف های شرکت ها این است که الگوی کاری خود را در حد بین المللی ارتقا نداده اند.
نایب رئیس هیات مدیره انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن کشور ادامه داد: آمارها نشان می دهد کشورهای آفریقایی و کشورهایی مانند هند، پاکستان و روسیه الگوی کاری خود را در سطح بین المللی افزایش داده اند و کشور ایران نیز نقاط ضعف زیادی دارد که باید بیش از گذشته به رفع آنها توجه شود.
وی خاطرنشان کرد: کارهای تحقیقاتی زیادی در کشور انجام شده اما متاسفانه منتج به نتیجه نشده است.
6085/7320
خبرنگار: اعظم شامی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
کد N1570800

وبگردی