آفتاب

الاخبار از حضور ۲۰۰ کارشناس و افسر مصری در سوریه خبر داد

الاخبار از حضور ۲۰۰ کارشناس و افسر مصری در سوریه خبر داد

ایسنا نوشت: در حالی که مصر رسما هر گونه اعزام نیرو به سوریه را تکذیب کرده، اما الاخبار از همکاری نظامی و امنیتی میان مصر و سوریه در دوره اخیر خبر داده به طوریکه نوشته است، ۲۰۰ کارشناس و افسر مصری در تمامی جبهه‌های جنگ در سوریه حضور دارند.

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، با ادامه جنگ در سوریه و گسترش دامنه تروریسم در شبه جزیره سینا و شرق لیبی و افزایش نفوذ گروه بوکوحرام در آفریقا مصر دیگر هیچ راهی جز همکاری نظامی و امنیتی با ارتش سوریه و دستگاه‌های امنیتی این کشور در راستای حفظ امنیت ملی خود و استفاده از تجارب ارتش سوریه در جنگ علیه تروریسم ندارد.

اظهارات عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر درباره حمایت این کشور از ارتش‌های ملی در سوریه و عراق و لیبی و لزوم ممانعت از فروپاشی دولت‌ها در این کشورها خود بر وجود همکاری امنیتی و نظامی میان مصر و سوریه صحه می‌گذارد.

پس از سفر علی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به قاهره و دیدار وی و هیئتش با معاون رئیس‌ دستگاه امنیت ملی مصر و رئیس دستگاه اطلاعات این کشور، اوایل ماه نوامبر تعدادی از افسران و نظامیان مصری در راستای برنامه همکاری نظامی و امنیتی میان دو کشور با نظارت مستقیم روسیه به سوریه اعزام شدند.

براساس اطلاعات کارشناسان امنیتی و نظامی در مقر ریاست ستاد ارتش سوریه در دمشق، پایگاه هوایی حماه، پایگاه هوایی حمیمیم و فرودگاه "تی فور" در حومه شرقی حمص مستقر هستند. تعدادی از مشاوران امنیتی و نظامی نیز در اتاق‌های عملیات نظامی از درعا گرفته تا حماه و جورین در منطقه سهل الغاب حضور دارند. افسران سوری و مصری به تبادل مهارت‌های خود درباره مبارزه با تروریسم می‌پردازند.

افزایش سطح هماهنگی و همکاری نظامی و امنیتی میان مصر و سوریه محور دیدار میان علی مملوک و مسئولان مصری بود. در آن زمان در این دیدار چهار ساعته درباره هماهنگی امنیتی و تأسیس مرکز هماهنگی در فرودگاه تی فور در حمص بحث و گفتگو شد.

به گفته منابع، تعداد کارشناسان مصری در سوریه احتمالا با پایان سال جاری میلادی به ۲۰۰ نفر می‌رسد. قرار است طی روزهای آینده تیم مهندسی مصری برای خنثی‌سازی بمب و مین در محله‌های آزاد شده حلب به بندر طرطوس برسد.

با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا احتمالا مصر طی دوره آتی حمایت خود را از نظام سوریه بیشتر کند. مصر نمی‌تواند معادلات سیاسی کنونی را در سایه گسترش تروریسم به ویژه در اطراف این کشور و انتشار اخباری درباره تلاش مجدد اخوان المسلمین برای برهم زدن اوضاع قبول کند. همچنین دیگر نمی‌تواند عرصه را برای دستگاه‌های اطلاعات قطر و ترکیه جهت بازی کردن در سوریه و عراق در سایه انتشار اطلاعاتی از حمایت دوحه از پادگان‌های آموزش تروریست‌های مصری در ادلب باز بگذارد.

یک منبع دیپلماتیک مصری به روزنامه الاخبار گفت که همکاری میان ارتش‌های مصر و سوریه از آغاز بحران در این کشور وجود داشته و هیچ گاه قطع نشده است.

این منبع افزود: وجود هماهنگی میان ارتش‌های دو کشور به هیچ وجه به معنای مشارکت مصر در جنگ سوریه نیست چراکه دیدگاه استراتژیک قاهره بر لزوم نظامی نکردن بحران سوریه مبتنی است.

52310

کد N1570646

وبگردی