آفتاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درهمایش ملی یاوران وقف:

وقف یاور نظام اسلامی در عرصه های مختلف است/ وقف؛ پدیده ای چندبعدی

وقف یاور نظام اسلامی در عرصه های مختلف است/ وقف؛ پدیده ای چندبعدی

صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از ویژگی های وقف چند بعدی بودن آن است گفت: وقف می تواند یاور نظام اسلامی در مشکلات تربیتی، عمرانی، اقتصادی و ... قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در همایش ملی یاوران وقف که با حضورمعاون علمی و فناوری رئیس جمهور، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از واقفان و صاحب‌نظران و خادمان بقاع متبرکه در سالن‌ همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه مبحث وقف گرچه به صراحت در قرآن بیان نشده ولی آیات فراوانی در این خصوص وجود دارد که مردم را به انفاق و صدقه دعوت نموده است، وی گفت: این گونه آیات عمل به وقف را تایید می کنند چنانچه فقها نیز با تمسک به این آیات در استحقاق وقف استدلال می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از ویژگی های وقف چند بعدی بودن آن است، خاطرنشان کرد: وقف ماهیت اقتصادی داشته، هدف اجتماعی و انسانی دارد و انگیزه های تربیتی و معنوی واقفان را نیز به دنبال خواهد داشت.

صالحی امیری با بیان اینکه اصل موقوفه کارکرد اقتصادی دارد، اظهار کرد: از محل درآمد وقف ها کودکان یتیم بهره مند خواهند شد. هدف نهایی این اقدام تزکیه نفس و شهادت فرد واقف می باشد. همچنین اداره صحیح آن نیازمند متخصصان مختلف و بررسی های پژوهشگران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از تهدیدات حوزه وقف را حیف و میل اموال وقفی دانست و بیان داشت: بنابراین در این حوزه نیازمند مباحث حقوقی و تحقیقات مدنی هستیم.

صالحی امیری گفت: شیوه های بهره وری اقتصادی و اخلاقی و تربیتی وقف مورد توجه قرار نگرفته است چرا که وقف یک نهاد مردم نهاد با چهارچوب های دینی، اقتصادی و اجتماعی است که باید در هر دولتی حریم آن محفوظ بماند.

وی با بیان اینکه وقف می تواند یاور نظام اسلامی در مشکلات تربیتی، عمرانی، اقتصادی و ... قرار گیرد، اظهار داشت: وقف نامه هایی وجود دارد که بیانگر تاریخ و تمدن سرزمین ایران است، بر این اساس انگیزه های واقفان بر اساس تربیت و فرهنگ متفاوت هستند و غریزه خدادوستی و نوع دوستی از ریشه های این انگیزه ها می باشد.

صالحی امیری با بیان اینکه در همه دنیا آثاری از وقف دیده می شود، ادامه داد: وقف در همه عرصه های اجتماعی خود را نشان داده و مشکلات این حوزه را برطرف می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مهمترین آثار اجتماعی وقف را برطرف کردن فقر و فساد جامعه دانست و بیان داشت: مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی در کاهش آسیب های اجتماعی دارند که نشاندهنده حضور وقف در این حوزه می باشد.

وی با بیان اینکه انتظار من در سازمان اوقاف ایجاد سازوکار تشکیلاتی و عملیاتی ویژه در این حوزه است، افزود: چرا که یکی از کانون هایی که می تواند در این حوزه گام بردارد سازمان اوقاف و امور خیریه است.

صالحی امیری با بیان اینکه وسعت نظر اسلام نسبت به وقف کارکرد اجتماعی وقف را نشان می دهد، گفت: احداث مراکز درمانی، آموزشی، اجتماعی هم کارکردهای اجتماعی وقف را بیش از پیش نمایان می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ضرورت یک کار پژوهشی توسط جامعه شناسان باید در رأس وظایف سازمان اوقاف قرار گیرد، تصریح کرد: تحول و پویایی وقف نیازمند اقداماتی است که باعث تحولات اجتماعی و اقتصادی خواهد شد. وی با بیان اینکه همه تحولات در حوزه وقف از درک درست وقف ناشی می شود، تصریح کرد: یکی از ضرورت های فرهنگی لازم در سازمان اوقاف تبیین جایگاه وقف و آگاهی رسانی به جامعه است.

صالحی امیری ادامه داد: جامعه باید از ظرفیت های وقف آگاه شده و برنامه ریزی مدونی برای تامین نیازهای بشری صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سنت وقف ما شاهد عدالت، دیانت و اخلاقیت هستیم، اظهار داشت: یکی از شاخصه های گفتمان فرهنگی نظام اسلامی توجه به مسئولیت اجتماعی وقف است به طوری که فردی که داوطلبانه برای حل مشکلات جامعه اموال خود را وقف می کند نمادی از مسئولیت جامعه می باشد.

وی با بیان اینکه تقویت وقف می تواند خلاهای موجود را برطرف کند، گفت: وقف می تواند بسیاری از آسیب های اجتماعی را کاهش دهد، بنابراین مردمی کردن امور سازمان اوقاف در این حوزه تاکید می شود.

کد N1570560

وبگردی