آفتاب
دبیرستاد توسعه علوم وفناوری های شناختی تاکیدکرد:

ضرورت توجه بیشتر به حوزه علوم شناختی در ایران

ضرورت توجه بیشتر به حوزه علوم شناختی در ایران

تهران-ایرنا-دبیرستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی گفت: پیشرفت های ایران درحوزه علوم شناختی قابل توجه است اما با توجه به توسعه جهانی این علم و کارکردهای گسترده آن لازم است تلاش بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دکتر کمال خرازی روز چهارشنبه در پنجمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی در مورد وضعیت علوم شناختی در جهان گفت: اهمیت نوروساینس در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست و پیشرفت هایی که در این حوزه به خصوص با استفاده از فناوری های جدید برای شناخت در حال انجام است تحول بزرگی را دردنیای امروزایجاد کرده است.
وی افزود:انتظار می رود کشف اسرارمغز و کارکردهای عالی شناختی مغز در این قرن بتواند تاثیرات شگفت انگیزی را در حوزه های مختلف مانند اختلالات مغزی و روانی، جنبه های مهندسی تحریک عمقی مغز، کاشت الکترود در مغز و سامانه های مصنوعی بتواند جنبه های مختلف مغز انسان مورد بررسی قرار دهد.
خرازی افزود:علوم اعصاب شناختی همچنین در بخش های مختلف اجتماعی و نظامی نیز نقش آفرین است و به همین جهت امروزه در کشورهای مختلف جهان سرمایه گذاری های عظیمی در رابطه با پروژه های مرتب با علوم شناختی صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی، ژاپن، چین، استرالیا، کانادا و کره از جمله کشورهایی هستند که در این زمینه سرمایه گذاری های زیادی کرده اند بنابراین کشورهایی که از نظرعلمی توانایی لازم را در این حوزه دارند برای مطالعه مغز و شناخت، سرمایه گذاری های بزرگی انجام داده اند.
خرازی افزود: در زمینه آینده پژوهی و اینکه علوم اعصاب شناختی می تواند چه تحولاتی را در زندگی انسان ایجاد کند نیز بطور کلی و جمعی برنامه های جامعی در کشورهایی مانند آلمان، دانمارک و همچنین اتحادیه اروپا صورت گرفته است.
خرازی اظهار کرد: بنابراین به غیر از تلاش های جاری درجهان برای توسعه این دانش و زیرساخت های آن در زمینه تاثیرات علوم شناختی در زندگی آینده بشر نیز برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های گسترده صورت گرفته و همچنان نیز این روند ادامه دارد.
دبیر ستاد توسعه علوم شناختی در رابطه با وضعیت علوم شناختی در ایران نیز گفت: در چند سال گذشته تلاش های خوبی در زمینه ارتقای حوزه علوم شناختی در کشور صورت گرفته است که از جمله آن تصویب سند راهبردی توسعه فناوری های علوم شناختی در سال 90 ، ذکر علوم شناختی به عنوان اولویت اول نقشه جامع علمی کشور، تاسیس ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و تاسیس آزمایشگاه نقشه برداری مغز است.
ادامه دارد....
علمی**1834**2038**1440
خبرنگار: ناهید شفیعی**انتشار: معصومه گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/
کد N1570552

وبگردی