آفتاب

سنت وقف راهکار اسلامی برای کاهش فاصله طبقاتی است

سنت وقف راهکار اسلامی برای کاهش فاصله طبقاتی است

سمنان- ایرنا- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اشاره به سابقه تاریخی سنت حسنه وقف با اصطلاحات و عنوان های مختلف، گفت: وقف راهکار اسلامی برای کاهش فاصله طبقاتی در جامعه است.

حجت الاسلام عبدالله واحدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: اسلام برای رفع فاصله طبقاتی در جامعه راهکارهای مختلفی را بیان کرده که یکی از این راهکارها ترویج سنت حسنه وقف و فرهنگ سازی در جامعه است.
وی با بیان اینکه وقف یک عمل عبادی است که نیت در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید به قصد قربت انجام شود، بیان کرد: در زمان حاضر بیش از 750 نیت از سوی واقفان در سراسر کشور به ثبت رسیده که بخش مهمی از آنها موقوفات عام و برخی موقوفات خاص است.
حجت الاسلام واحدی با بیان اینکه بیشترین موقوفات سمنان مربوط به عزاداری سیدالشهدا(ع) است، گفت: زمانی که رضا شاه عزاداری‌ها را در ایران ممنوع کرد، مردم به‌صورت پنهانی موقوفات بسیار زیادی با موضوع روضه‌خوانی و عزاداری برای سیدالشهدا(ع) در سراسر کشور ایجاد کردند و بین 50 تا 60 درصد این موقوفات مربوط به همان دوره ممنوعیت عزاداری است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اشاره به ویژگی ها و معیارهای اقتصاد مقاومتی، افزود: مردمی، برون زا و درون زا بودن از معیارهای اصلی اقتصاد مقاومتی است و به نظر می رسد تمام این معیارها و ویژگی ها در سنت حسنه وقف وجود دارد.
حجت الاسلام واحدی با اشاره به نقش رسانه های استان سمنان در ترویج و فرهنگ سازی وقف، بر اطلاع‌رسانی درباره اجرای امینانه نیات واقفان تاکید کرد و افزود: اطلاع‌رسانی در این بخش و اطمینان‌بخشی به مردم می‌تواند در شتاب بیشتر به ایجاد موقوفات متناسب با نیازهای روز موثر باشد.
وی با تاکید بر اینکه امروز نیازمند تحول در عرصه وقف، موقوفات و بقاع متبرکه هستیم ادامه داد: همه باید بکوشند تا حوزه وقف بیش از پیش به مردم شناسانده شود و از مظلومیت فعلی درآید.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با بیان اینکه از ابتدای سال 95 تاکنون 52 مورد وقف به ارزش 100 میلیارد ریال در سامانه موقوفات جدید در استان به ثبت رسیده، اضافه کرد: این موقوفات در بخش های بهداشت ودرمان وسلامت، ایجاد موقوفات برای خدمت به زائران امام رضا(ع)، ازدواج جوانان و کمک به آزادی زندانیان بوده است.
وی، اطعام و تعزیه داری سید الشهداء(ع)، تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی،‌ کمک به ازدواج و اشتغال جوانان، ‌توجه به مسائل بهداشت و درمان و توجه به موقوفات در رابطه با موقوفات خاص، توجه به مسائل علمی و پژوهشی، کمک به آزادی زندانیان و جرائم غیرعمد را از نیات واقفین در وقف های جدید استان سمنان عنوان کرد.
حجت الاسلام واحدی همچنین از افتتاح 13 طرح عمرانی در جوار بقاع متبرکه استان سمنان در دهه وقف خبر داد و گفت: احداث کاشی‌کاری و اتاق نما، سالن چندمنظوره، شبستان،‌ تسطیح و محوطه‌سازی بقاع متبرکه، ساخت زائرسرا، تکمیل صحن بقعه و اجرای عملیات سر در، از طرح‌هایی بود که در این دهه به بهره برداری رسید.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان افزود: این طرح‌ها که شامل ‌20 هزار مترمربع بازسازی رقبه و موقوفات و احداث، توسعه و مرمت 40 هزار مترمربع برای بقاع متبرکه است با هزینه‌ای بالغ ‌بر 22 میلیارد ریال افتتاح شد.
در استان سمنان پنج هزار و 196 موقوفه وجود دارد و هرسال بیش از 100 تا 120 وقف جدید به این موقوفات اضافه می‌شود.
7470/6103
خبرنگار: علیرضا عربی ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
کد N1570478

وبگردی