آفتاب
خبر بنگاهی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران:

سال آینده از زیان خارج می‌شویم

سال آینده از زیان خارج می‌شویم

شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران سال آینده از زیان خارج می‌شود. مدیر‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران، دلایل شناسایی زیان سال مالی جاری را ...

گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی:شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران سال آینده از زیان خارج می‌شود. مدیر‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران، دلایل شناسایی زیان سال مالی جاری را ناشی از بازنگری اساسی در رابطه با نتایج عملکردی قابل انتظار از پروژه‌های در دست اجرا، ارائه اطلاعات شفاف برای تعیین ارزش واقعی شرکت در بازار سرمایه دانست.امید علیجانی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری مسکن تهران با 120 میلیارد تومان سرمایه، از جمله شرکت‌های مطرح در صنعت ساختمان است برنامه‌های آتی این شرکت را تشریح کرد.وی با تاکید بر ضرورت بهینه‌سازی سبد کسب و کار و متوازن‌سازی درآمد و اصلاح پرتفولیوی پروژه‌ها گفت: اولویت‌ ما، کار گروهی و تلاش مستمر برای دستیابی به اهداف تعیین شده است.

وی افزود: تعیین تکلیف دارایی‌ها شامل بررسی امکان فروش اراضی بدون استفاده و ساماندهی پروژه‌های در جریان به منظور تعریف پروژه‌های جدید و سودآور در دستور کار قرار دارد. علیجانی ادامه داد: اکنون پروژه‌ای 260 واحدی در اندیشه کرج تعریف کرده‌ و به دنبال تعریف پروژه‌ای بزرگ در اطراف تهران در قالب «مسکن میان درآمدی» (برای اقشار با درآمد متوسط) هستیم. وی افزود: همچنین در حال اخذ مجوز یک پروژه‌ 600 واحدی در منطقه یک تهران هستیم که از موقعیت و ویژگی‌های مناسبی برخوردار است. علیجانی در ادامه، بهبود کیفیت از یکسو و کاهش قیمت تمام شده را از سوی دیگر، مهم‌ترین دغدغه هیات مدیره شرکت دانست و گفت: بهینه‌سازی سیستم تامین مالی و استفاده هر چه بیشتر از ابزارهای نوین تامین مالی، هم‌افزایی با بانک مسکن و استفاده از پتانسیل‌های متقابل از جمله اقدامات شرکت است. وی تصریح کرد: براساس سیاست‌های مذکور با تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نگین شهر ری از این روش تامین مالی استفاده کرده‌ایم. مدیر‌عامل سرمایه‌گذاری مسکن تهران همچنین به کارگیری تکنولوژی‌های نوین ساخت در راستای امکان سبک‌سازی، سریع‌سازی و مباحث انرژی‌های جدید و سبز و ایجاد سیستم‌های نوین و کارآمد مدیریت پروژه را از جمله مواردی دانست که در حال پیگیری است. علیجانی در ادامه درخصوص تعریف پروژه‌های جدید این شرکت گفت: با رویکرد بازار محور، سعی داریم با تعریف محصول مناسب، در زمان رکود محصولی آماده کنیم که در زمان رونق به سهولت قابل فروش باشد.

وی هدف شرکت را خروج از عملیات ساخت در حوزه واحدهای تجاری و تمرکز در حوزه مسکن میان‌درآمدی ذکر کرد و حضور بانک مسکن به‌عنوان سهامدار اصلی را از مهم‌ترین ویژ‌گی‌های شرکت دانست و تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما، احداث واحدهایی است که مشتریان امکان خرید آن را با استفاده از تسهیلات بانک مسکن داشته باشند. مدیرعامل سرمایه‌گذاری مسکن تهران درادامه همچنین نوسازی بافت‌های فرسوده را از دیگر فرصت‌های موجود در بازار دانست و بر حضور موثر شرکت در این بازار و استفاده حداکثری از این فرصت تاکید کرد. علیجانی با اشاره به افزایش تعداد بناهای بالاتر از 16 سال و توزیع سنی واحدهای مسکونی موجود حسب عمر بناها افزود: تغییرات رخ داده در بعد خانوار در بیست سال اخیر و کاهش تراکم افراد خانواده و نیز تغییرشیوه مالکیت در جامعه، احداث واحدهای کوچک و در عین حال خاص از جمله بازارهای جدیدی است که می‌تواند در اولویت‌های کاری شرکت قرار گیرد. وی در حالی که شرایط فعلی را بهترین زمان ممکن برای تعریف پروژه‌های جدید دانست افزود: فرصت‌های طلایی فعلی نتایج خود را در سال‌های آینده به ویژه سال‌های 96 و 97 نشان خواهد داد. به گفته وی کاهش حجم فعالیت در بازار می‌تواند مبنایی برای تبدیل آن به فرصت‌های مطلوب باشد.

وی همچنین با اشاره به تجربه صدور خدمات مهندسی در گذشته گفت: در بلند‌مدت حضور در بازارهای منطقه‌ای با توجه به پتانسیل صنعت اجتناب ناپذیر خواهد بود؛ امکان فعالیت در پروژه‌های فرا‌مرزی ایجاد شده و شرکت قصد توسعه و حضور مجدد در پروژه‌های خارج از کشور را دارد. وی با توجه به پیشینه شرکت در صنعت ساختمان وهمچنین نظر به برند مطلوب شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران که از اقبال خوبی نزد خریداران خود برخوردار است، گفت: اتخاذ استراتژی ارتقای برند و مباحث برندینگ در این صنعت از جمله اقدامات در حال انجام شرکت است. علیجانی درخصوص آینده بازار مسکن با اشاره به کاهش تورم و رقابتی شدن شدید بازار، بر لزوم انطباق فعالان بازار با شرایط جدید اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون با در نظر گرفتن واحدهای خالی از سکنه، با پدیده مازاد عرضه مواجه هستیم.

وی با اشاره به خروج تقاضای سرمایه‌ای از بخش مسکن و همچنین رکود حاکم بر اقتصاد در نتیجه شرایط ویژه اقتصاد کلان، افزود: آینده بازار مسکن به موارد متعددی بستگی دارد که هرکدام نیز از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است، اما در کل به نظر می‌رسد دوران سود‌های اغوا‌کننده در این صنعت به پایان رسیده است. وی با اشاره به اینکه بخش مسکن و ساختمان با کاهش نرخ بازده به‌صورت مستمر طی سال‌های قبل با کاهش نرخ بازده مواجه شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این روند طی سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد؛ بر این اساس سرمایه‌گذاری در بخش مسکن از بهترین گزینه به با‌ارزش‌ترین گزینه تغییر خواهد یافت. به گفته این کارشناس بازار مسکن، این بازار همواره یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی هر جامعه است و پیش‌بینی می‌شود در ایران نیز حداقل طی دو دهه آینده با همین ماهیت، تاثیرگذار باشد.

کد N1570023

وبگردی