آفتاب

توصیه های سیاستی آنکتاد برای توسعه علم، فناوری و نوآوری در ایران

توصیه های سیاستی آنکتاد برای توسعه علم، فناوری و نوآوری در ایران

تهران- ایرنا- مدیر هماهنگ کننده پروژه مرور گزارش آنکتاد درباره وضعیت علم، فناوری و نوآوری در ایران گفت: افزایش همراستایی بین سیاست های توسعه ای بخش های مختلف، شفافیت تقسیم کار در حوزه مدیریت، و ارتقای کاربردی بودن نظام مالکیت فکری کشور از جمله توصیه های سیاستی در این گزارش است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مایکل لیم عصر سه شنبه در مراسم ارایه دومین گزارش وضعیت علم، فناوری و نوآوری ایران از سوی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل ( آنکتاد) در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: از سال 2005 پیشرفت‌های خوبی در حوزه فناوری صورت گرفته اما نیاز است که برخی مسایل بهبود پیدا کند، از سال 2005 چند محور از جمله تعلق و رهبری پیشرفت و فناوری در کشور، و تمرکز بر موضوع نوآوری، تقویت شده و توسعه یافته است .
وی بیان کرد: به طور کلی سه موج از سیاست های علم و فناوری و نوآوری در ایران طی شده است؛ موج نخست که توسعه آموزش عالی است، موج دوم توسعه پژوهش و فناوری و موج سوم نوآوری است؛ بر اساس این گزارش، تعدادی نهاد از سال 2005 برای ارتقای نوآوری در کشور طراحی شده که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و 16 ستاد این معاونت از جمله آنها است .
وی ادامه داد: در این 10 سال روش ها یا نظام هایی از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی، پارک های علم و فناوری، و مراکز رشد برای حمایت از شرکت های دانش بنیان راه اندازی شده است که در نتیجه تامین مالی آنها، نوآوری در کشور رو به بهبود است .
لیم بیان کرد: در این گزارش همچنین بیان شده است که در 10 سال گذشته برای تقویت نوآوری در کشور سیاست هایی از جمله نقشه جامع علمی، سیاست کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست کلی علم و فناوری، قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، قانون حمایت از توان حداکثر داخلی و قانون پیوست تکنولوژی تصویب شده است.
وی گفت: این گزارش نشان می دهد که از سال 2005 تا 2015 تقویت و بهبود قابل ملاحظه ای در پژوهش و آموزش عالی رخ داده است و همچنین فعالیت های پژوهشی عملکرد بهتری داشته اند به عنوان مثال می توان به افزایش تعداد اختراعات ثبت شده اشاره کرد.
وی گفت: در این چند سال ظرفیت علم و فناوری ایران نیز بهبود پیدا کرده که در نهایت به تنوع بیشتر اقتصاد کشور و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی منجر شده است.
لیم در عین حال یادآور شد: در این گزارش مشخص شده که بهره وری از صنایع نسبتا کم است و نرخ رشد بهره وری تولید خیلی بالا نبوده است، فضای کسب و کار بهبود قابل ملاحظه ای پیدا نکرده است اما در سال های اینده باید بیشتر شود.
وی بیان کرد: همچنین بر اساس این گزارش، هزینه کرد تحقیق و توسعه کم است که باید توسعه پیدا کند، برخی شرکت های سهامی سنتی کشور در حوزه نوآوری درگیر نشده اند و هزینه نمی کنند، این امر باید رفع شود، نرخ بیکاری در تحصیل کرده ها بسیار زیاد است که برای رفع آن باید فکر شود.
وی ادامه داد: باید در کشور روی حقوق مالکیت فکری بیشتر کار شود؛ آخرین چالشی هم که در این گزارش آمده، سطح پایین سرمایه گذاری خارجی در حوزه هایی به غیر از نفت و گاز است، تا امروز حجم سرمایه گذاری خارجی کمک زیادی به ظرفیت تولید کشور نکرده است.
لیم گفت: در این گزارش هشت توصیه سیاستی علم، فناوری و نوآوری ارائه شده که عبارت است از افزایش همراستایی بین سیاست های توسعه ای بخش های مختلف (به طور مشخص سیاست های سرمایه گذاری خارجی، رقابت و آموزش)، شفافیت تقسیم کار در حوزه مدیریت علم و فناوری، تعیین هدف قابل دستیابی تحقیق و توسعه برای کشور، توسعه عملکرد و محور قرار دادن بودجه مراکز پژوهشی و دانشگاه ها، تدابیر سیاستی و ارزیابی سیاست آموزشی و پژوهشی، اتخاذ راهبرد ملی جامع برای مشتاق کردن سرمایه گذاران خارجی و بهبود ارتباطات و جریان های فناوری، ارتقای کاربردی بودن نظام مالکیت فکری کشور به طوری که تمام فرایند نوآوری را در برگیرد و حداکثر تاثیر را داشته باشد، و بهبود و پیشرفت هدف اقتصاد دانش بنیان در صنایع سنتی کشور و همراهی با شرکت های دانش بنیان و حوزه های فناوری راهبردی.
به گفته مدیر هماهنگ کننده پروژه مرور گزارش آنکتاد، ایران پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه علم، فناوری و نوآوری دارد که باید از این پتانسیل ها استفاده کند، اکنون فرصت خوبی برای ایران فراهم است و سیاستگذاران کشور در حال انجام اصلاحاتی در حوزه فناوری هستند تا از این پتانسیل استفاده حداکثری کنند، انجام این تغییرات برای توسعه ضروری است.

*** پیشرفت در حوزه نانو و زیست فناوری در 10 سال گذشته
وی با اشاره به این که در گزارش آنکتاد به صورت مقایسه ای به فناوری ها پرداخته نشده است، گفت: در جلسات بررسی فناوری ها مشخص شد که ایران در حوزه نانو پیشرفت خوبی داشته است و زیر ساخت های خوبی دارد، همچنین در حوزه زیست فناوری نیز پیشرفت های خوبی حاصل شده است .
لیم یادآور شد: سه توصیه سیاستی نیز برای حوزه زیست فناوری ارائه شده که شامل ضرورت بهبود تامین مالی برای حوزه زیست فناوری، بهبود همکاری بین شرکت های حوزه زیست فناوری نوپا و شرکت های بالغ زیست فناوری، و سوم تقویت همکاری بین المللی در حوزه زیست فناوری است که به دسترسی بیشتر شرکت های زیست فناوری به بازارهای بین المللی منجر شود.
وی یادآور شد: از نظر مقایسه سه زمینه علم، فناوری و نوآوری، ایران عملکرد بسیار خوبی در علم و فناوری دارد اما در بحث نوآوری ضعیف است؛ اگر ایران را با کشورهایی مانند چین، برزیل و کره و یا با تایوان و سنگاپور که رشد سریعی دارند، مقایسه کنیم، علم و فناوری ایران قابل قیاس است اما در حوزه نوآوری باید تلاش بیشتری انجام دهد تا به دستاوردهای خوبی برسد.

**آنکتاد و رصد وضعیت علم و فناوری در کشورها
آنکتاد به عنوان یک سازمان بین المللی مطرح، وضعیت علم و فناوری کشورهای مختلف جهان را سالانه و یا دو سالانه رصد و گزارش می کند؛ براساس توافقی که سال گذشته با این سازمان بین المللی انجام شد، وضعیت علم، فناوری و نوآوری ایران برای دومین بار از سوی این سازمان بررسی و گزارش آن در قالب قوت ها، چالش ها، ضعف های ایران در عرصه علم، فناوری و نوآوری ارایه شده است.
گزارش قبلی آنکتاد از وضعیت علم و فناوری ایران به سال 2005 برمی گردد و به واقع، نخستین بار است که سازمان آنکتاد برای دومین بار گزارش وضعیت علم، فناوری و نوآوری کشوری را ارایه می کند.
با به روز شدن گزارش وضعیت علم و فناوری ایران و اعلام این گزارش از سوی سازمان ملل، توانمندی ایران در زمینه علم، فناوری و نوآوری به صورت شفاف و روشن در اختیار جوامع بین المللی است.
علمی ** 9340
خبرنگار:منیر ابراهیمی زاده *انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1569932

وبگردی