آفتاب

مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله استرآبادی در قم برگزار شد

مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله استرآبادی در قم برگزار شد

قم- ایرنا - مراسم بزرگداشت هفتمین روز ارتحال آیت الله محمد فاضل استرآبادی رئیس فقید حوزه علمیه بابل سه شنبه شب با حضور علما، روحانیان و قشرهای مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم که حضرات آیات جوادی آملی، مصباح یزدی، حسینی بوشهری، احمد خاتمی، اعرافی، کعبی،علوی بروجردی، ححج الاسلام شهرستانی و سید علی خمینی، فرمانده و مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه علی بن ابیطالب (ع) و برخی مسئولان حضور داشتند، استاد حوزه علمیه قم طی سخنانی مرحوم استرآبادی را انسانی شایسته، زاهد و شخصیتی وارسته توصیف کرد، و اظهار داشت: آن عالم ربانی به خوبی از عمر شریف و گرانمایه خویش بهره برد.
حجت الاسلام علی نظری منفرد با بیان اینکه تربیت در مکتب اهل بیت (ع) برای هر انسانی منشاء آثار و برکت های فراوان است، افزود: آیت الله استر آبادی از جمله تربیت یافتگان این مکتب انسان ساز بود که تعداد زیادی از فضلای امروز جامعه تربیت شده مدرسه علمیه بابل که آن مرحوم ریاستش را بر عهده داشت، محسوب می شوند.
وی افزود: اساس کار تربیت دینی تعمیق باورها در نهاد انسان است، که آن عالم فرزانه به این باورها رسیده بود، از این رو اگر انسان مبداء و معاد را باور کند، نسبت به وظایف و مسئولیت هایی که اسلام برای هر مسلمانی مقرر کرده بی تفاوت نمی شود.
وی با اشاره به تلاش دشمنان برای تضعیف باورهای دینی جامعه افزود: مکتبی قوی تر از اسلام و تشیع وجود ندارد، و همین موضوع غرب و دنیای استکبار را دچار ترس و وحشت نموده و با ایجاد فضاهای مجازی و سایبری به دنبال سرگرم نمودن و پر کردن اوقات فراغت جوانان است تا قدرت تفکر و اندیشیدن را از آنها بگیرد.
وی با اشاره به دوستی و رفاقت صمیمانه آیت الله استرآبادی با طلاب جوان، افزود: آن مرحوم نه تنها به واجبات بلکه به مستحبات نیز پایبندی شدیدی داشت.
نظری منفردی ضرورت تبلیغ برای اسلام را یکی از توصیه های موکد آیت الله استرآبادی عنوان کرد، و افزود: آن مرحوم همواره نسبت به ورود دشمن به عرصه تبلیغ از طریق فضای مجازی هشدار می داد، و معتقد بود حوزه های علمیه نباید به نشستن و تبلیغ مصافحه ای و مکالمه ای اکتفا کند چرا که دشمن از روش های مختلف و با ابزار آلات گوناگون برای انحراف اذهان تلاش می کند تا جایی که رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به تشیع در دانشگاه های خود کرسی شیعه شناسی به راه انداخته است.
آیت الله شیخ محمد فاضل استرآبادی فرزند آیت الله نجفعلی فاضل استرآبادی در سال 1314 هـ. ش در شهر نجف، عراق دیده به جهان گشود.
آن عالم ربانی که مبارزه با رژیم های بعث عراق و ستم شاهی و همچنین نمایندگی مردم بابل در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی را در کارنامه درخشان فعالیت های خود دارد، در سال 1363 اقدام به تأسیس حوزه علمیه فیضیه مازندران در شهر بابل نمود که پرورش هزاران طلبه حاصل تلاش شبانه روزی او به شمار می رود.
آیت الله استرآبادی سرانجام در 6 آذر ماه امسال بر اثر سکته قلبی در بیمارستانی در بابل درگذشت، و طبق وصیتی که کرده بود پیکرش برای خاکسپای به زادگاهش نجف اشرف منتقل شد.
7403/ 6133/
شبد** خبرنگار: محسن اقاگلی ** انتشار دهنده:اسماعیل جهانبخش
کد N1569922

وبگردی