آفتاب

جوان کارآفرین دلگانی مرحله دوم پرورش صنعتی بوقلمون را آغاز کرد

جوان کارآفرین دلگانی مرحله دوم پرورش صنعتی بوقلمون را آغاز کرد

زاهدان - ایرنا - آسا شه بخش جوان کار آفرین از روستای 'کلان ظهور 'شهرستان دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان که چندی پیش نگران فروش بوقلمون های پرورشی خود بود، اکنون مرحله دوم پرورش صنعتی بوقلمون را آغاز کرده و تلاش در این حوزه را تحقق اقتصاد مقاومتی می داند.

به گزارش ایرنا، این جوان سیستان و بلوچستانی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با تلاش، پشتکار و اخذ تسهیلات از جهاد کشاورزی در راستای لبیک به بیانات رهبر معظم انقلاب و تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر معظم له که همانا تکیه بر تولیدات بومی و استفاده از توان و فکر داخلی برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی است، گامی هرچند کوچک در این زمینه برداشته ام.
آسا شه بخش اظهار داشت: قبل از اینکه این مرکز پرورش صنعتی بوقلمون را راه اندازی کنم، با عکاسی امرار معاش می کردم.
وی افزود: بیکاری جوانان از یک طرف و نبود کارگاه تولیدی در دلگان وادارم کرد تا به فکر راه اندازی نخستین مرکز پرورش صنعتی بوقلمون در سیستان و بلوچستان بیفتم.
شه بخش با اشاره به اینکه با ایجاد و راه اندازی این مرکز برای چهار نفر اشتغال آفرینی کرده است، ادامه داد: پرورش بوقلمون علاوه بر اینکه به امرار معاش خود و خانواده ام و تولید شهرستان و استان کمک می کند زمینه اشتغالزایی برای چهار نفر به طور مستقیم و چندین نفر نیز به صورت غیر مستقیم فراهم کرده است.
وی بیان کرد: برای راه اندازی مرکز پرورش صنعتی بوقلمون در روستای کلانظهور 6 میلیارد ریال تسهیلات در قالب طرح های خوداشتغالی دریافت کرده ام.
این جوان کارآفرین دلگانی همچنین تصریح کرد: کار پرورش بوقلمون را با 2 هزار قطعه جوجه آغاز و پس از بهره برداری از نخستین مرحله پرورش محصولات خود را به سختی فروختم، اما اکنون با توجه به رایزنی های صورت گرفته با کشتارگاه کرمان برای فروش، مرحله دوم پرورش بوقلمون را با مشکلات کمتری آغاز کرده ام.
وی با بیان اینکه برای تولید بیشتر و تامین گوشت مورد نیاز استان و سایر استانهای کشور نیازمند حمایت دولت است، گفت: مهمترین حمایت دولت کمک به بازاریابی و فروش بوقلمون های پرورشی و همچنین راه اندازی کشتارگاه صنعتی و بسته بندی مرغ در شهرستان دلگان است.
شه بخش دوره پرورش بوقلمون را چهار تا 6 ماه عنوان کرد و ادامه داد: برای فروش محصولات تولیدی مرحله اول مشکلات زیادی داشتم که امیدوارم در این دوره با همکاری و حمایت مسئولان مشکل بازاریابی و فروش برطرف شود.
این جوان 23 ساله دلگانی اوایل مهر ماه گذشته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا نگران فروش بوقلمون های پرورشی خود بود و گفت: بوقلمونها فروش نرفته اند و نگران بازپرداخت تسهیلات دریافتی خود هستم.
وی افزود: با وجود تمام مشکلات برای ایجاد واحد پرورش بوقلمون در روستای کلان ظهور 2 هزار قطعه جوجه بوقلمون از خارج کشور وارد کرده و به پرورش آنها مشغول شدم.
شه بخش اظهار داشت: بوقلمون ها پس از رسیدن به وزن بیش از 12 کیلوگرم آماده فروش شدند که برای فروش به شهرهای مختلف استان از جمله زاهدان عزیمت کرده و حتی در کنار خیابان بوقلمون ها را فروختم.
معاون بهبود و تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: واحد پرورش بوقلمون شه بخش نخستین واحد پرورشی از این نوع در استان است و نهایت تلاش برای فروش محصولات تولیدی آن انجام می شود.
مجتبی پیری افزود: برای انتقال بوقلمون ها به مرکز استان همکاری های خوبی با این جوان کارآفرین صورت گرفته است.
وی گفت: با سرد شدن هوا مردم نسبت به خرید بوقلمون بیشتر تشویق می شوند که امیدواریم مشکل فروش محصول این واحد صنعتی نیز حل شود.
مدیر جهاد کشاورزی دلگان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: جوان کارآفرین این شهرستان برای نخستین بار در سیستان و بلوچستان اقدام به پرورش بوقلمون به روش صنعتی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی کرده است.
یار محمد بامری اظهار داشت: شهرستان دلگان به لحاظ شرایط مناسب آب و هوای ظرفیت پرورش سه دوره بوقلمون را در سال دارد.
وی افزود: گوشت بوقلمون دارای پروتئین، چربی و کلسترول پایین تری نسبت به گوشت گوسفند، گاو و مرغ است.
آسا شه بخش در خصوص ویژگی های بوقلمون گفت: بوقلمون یک پرنده سخت جان است و حساسیت های مرغ را ندارد و پرورش آن مانند مرغ تخصصی نیست.
این جوان کار آفرین افزود: جوجه های بوقلمون یک روزه را خریداری می کنم و پس از طی دوره پرورش چهار ماه و رسیدن به وزن مورد نظر به بازار عرضه می شود.
به گزارش ایرنا گلمورتی مرکز شهرستان دلگان در 480 کیلومتری جنوب غرب زاهدان قرار دارد و از شهرستانهای گرمسیر سیستان و بلوچستان محسوب می شود.
7314**8006** 6081/ 6075*خبرنگار: محمد هادی ** انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد
کد N1569509

وبگردی