آفتاب

تلاش برای اصلاح روند اجرای طرح تحول

تلاش برای اصلاح روند اجرای طرح تحول

یک روز پس از آنکه وزیر رفاه در صحن علنی مجلس، برخی کم‌کاری‌ها در نحوه اجرای طرح تحول را پذیرفت، سخنگوی کمیسیون بهداشت از مطرح شدن ۳طرح تحقیق و تفحص در حوزه سلامت خبر داد.

به گزارش همشهري، 2‌ماه پيش و در پي قانع نشدن عبدالرضا مصري نماينده كرمانشاه از پاسخ‌هاي وزير رفاه درباره چرايي افزايش هزينه‌هاي طرح تحول سلامت، قرار شد كارگروهي براي رسيدگي به اين سؤال كه « آيا افزايش هزينه‌ها ناشي از طرح تحول سلامت، بالاتر از سقف تعهد سازمان تأمين اجتماعي در قبال بيمه‌ها بوده است يا نه؟» تشكيل شود.

نمايندگاني كه به‌دنبال تحقيق و تفحص از وضعيت طرح تحول سلامت بودند، معتقدند كه منابع طرح تحول كه قرار بوده از محل يارانه‌ها و يك درصد ارزش افزوده تأمين شود، به‌درستي تأمين نشد و با توجه به افزايش شديدتعرفه‌هاي درماني، مشكلات عديده‌اي براي نظام بيمه‌اي كشور به‌وجود آمده است.

اگر چه قرار بود كارگروهي براي رسيدگي به اين بحث‌ها تشكيل شود اما، اميني‌فرد، سخنگوي كميسيون بهداشت به همشهري‌گفت: «‌درحالي‌كه قرار بود اين كارگروه تشكيل شود و براي ارائه گزارش به كميسيون از 2وزارتخانه رفاه و بهداشت جويا شود، اما عملا ميسر نشد كه كارگروه فعاليت خود را انجام بدهد.» پيش از اين علي‌نوبخت حقيقي در گفت‌وگو با همشهري به تلاش مجلس براي ترميم طرح تحول سلامت نيز اشاره كرده و گفته بود كه كميسيون بهداشت نظارت خود براي اجراي موارد را انجام خواهد داد. روز گذشته عبدالرضا مصري كه خود سابقه حضور در وزارت رفاه را نيز دارد، 6مورد قانوني كه توسط وزارت رفاه و وزارت بهداشت انجام نشده را مورد اشاره قرار داد و از مقامات دولتي خواست، نسبت به اجراي قوانين مربوط به پزشك خانواده و نظام ارجاع، پرونده الكترونيك سلامت، نظام سطح‌بندي خدمات، سامانه اطلاعات متمركز پزشكي، اجراي راهنمايي باليني، نسخه‌نويسي الكترونيك و اجراي گايدلاين دارويي اقدام كنند.

  • 3تحقيق و تفحص در آستانه اجرا

در همين حال سخنگوي كميسيون بهداشت با بيان اينكه 3تحقيق و تفحص در مورد برخي از موارد كاري وزارت بهداشت در دستور كار كميسيون بهداشت است، گفت: با توجه به ابراز تمايل هيأت رئيسه و درصورت موافقت تقاضاكنندگان اين سه طرح در قالب يك تحقيق و تفحص در صحن علني مطرح مي‌شود.

اميني‌فرد افزود: اين تحقيق و تفحص‌ شامل تفحص از سازمان غذا و دارو، چگونگي تخصيص منابع طرح تحول سلامت و مسائل مربوط به اجراي سيستم ارجاع و پزشك خانواده است. گفتني است، پيش از اين، كميسيون بهداشت مجلس مانع به جريان افتادن طرح تحقيق و تفحص از چگونگي تخصيص منابع در طرح تحول سلامت شده بود، با وجود اين پس از سؤال مصري از وزير رفاه، به‌نظر مي‌رسد، تلاش مجلس براي تغيير مسير در طرح تحول سلامت، وارد فاز جديدي شده است.

کد N1569444

وبگردی