آفتاب
رئیس انجمن تغذیه بالینی آسیا خبرداد:

سوءتغذیه 56 درصد بیماران بخش مراقبت های ویژه/ هزینه 2هزار و300 میلیارد تومانی بیمارستان ها برای تهیه غذا

سوءتغذیه 56 درصد بیماران بخش مراقبت های ویژه/ هزینه 2هزار و300 میلیارد تومانی بیمارستان ها برای تهیه غذا

تهران-ایرنا-رئیس انجمن تغذیه بالینی آسیا با بیان اینکه 24 درصد از بیماران بستری دربخش عادی و 56 درصد بیماران بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های کشوردچار سوء تغذیه هستند، گفت:این درحالی است که 2هزار و300 میلیارد تومان در سال صرف تهیه غذا در مراکز درمانی می شود.

دکترعبدالرضا نوروزی روز سه شنبه درهفدهمین کنگره بین المللی تغذیه انترال و پرانترال آسیا افزود:حدود 78 درصد بیماران سرطانی نیز دچار سوء تغذیه هستند.
وی با اشاره به اینکه تهیه غذا در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت حدود یک هزار و 560 میلیارد تومان در سال هزینه صرف می شود، افزود:اگر بیمارستان های خصوصی و ارگان هایی مانند ارتش و تامین اجتماعی را اضافه کنیم بیش از 2 هزار 300 میلیارد تومان صرف تهیه غذا درسال می شود که این رقم خیلی بزرگی است.
وی تاکید کرد که این همه هزینه صرف تهیه غذا می کنیم باید غذاها کیفیت داشته باشند اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که نه متخصص تغذیه، نه بیمار و نه مدیریت بیمارستان ازاین وضعیت راضی نیستند.
رئیس انجمن تغذیه بالینی آسیا گفت:هرچند قدم های مثبتی در این زمینه برداشته شده اما باید این روند با شتاب بیشتری ادامه یابد تا بیماران از این وضعیت رضایت داشته باشند.
نوروزی تعداد تخت های مراقبت های ویژه در کشور را 6 هزار تخت اعلام کرد و گفت: این تعداد خیلی زیاد است و وزارت بهداشت هزینه های زیادی را صرف تهیه آنها کرده اما باید به تغذیه این افراد توجه ویژه شود.
وی ادامه داد:باید غذاهای مخصوص با فناوری های پیشرفته در اختیار این بیماران قرار گیرد که الان دو شرکت به این فناوری دست یافته اند اما این تعداد کافی نبوده و ما واردات از کشورهای دیگر هم داریم .
وی تصریح کرد که اگر از لحاظ تغذیه ای به بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه رسیدگی مناسب نشود شاهد افزایش مرگ و میر و طولانی شدن زمان بستری آنها خواهیم بود.

**وضعیت رشته تغذیه بالینی ما مناسب نیست
نوروزی گفت که متاسفانه وضعیت رشته تغذیه بالینی ما اصلا خوب نیست اگر فاصله ما در رشته های تخصصی مانند قلب و مغز شاید حدود 2 سال با علم روز دنیا است اما در زمینه تغذیه بالینی حداقل 15 سال فاصله داریم.
وی بیان کرد: کشوری مانند اندونزی و فیلیپین که از لحاظ اقتصادی وضعیت پایین تری از ما دارند از لحاط وضعیت رشته تغذیه بالینی از ما بالاتر هستند. از طرف دیگر کشورهای مانند چین و هند وضعیت بدتری نسبت به ما دارند.
نوروزی ادامه داد که وزارت بهداشت کارهای خوبی در این زمینه آغاز کرده است که از جمله آن غربالگری تغذیه در بیمارستان ها بوده که این طرح از حدود سه سال پیش آغاز شده است.
وی اظهار کرد:استانداردهای آشپزخانه های بیمارستانی به صورت ابتدایی آغاز شده در حالیکه در سه سال پیش در این زمینه اصلا استانداردی در این زمینه نداشتیم و قدم هایی در این زمینه برداشته شده است.
انجمن تغذیه بالینی آسیا در سال 1995 میلادی در تایلند تاسیس شد و 13 کشور آسیایی عضو این انجمن هستند. این انجمن جمعیت حدود 2.5 میلیارد نفری را پوشش می دهد.
کشور ما هم از سال 2010 میلادی عضو این انجمن شده است. کنگره 2016 در ایران برگزار شده و کنگره قبلی در ژاپن و سال آینده هم در فیلیپین برگزار خواهد شد.
هفدهمین کنگره بین‌المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا (Parenteral and Enteral Nutrition Society of Asia) امروز سه شنبه 16 آذر با شعار 'مبارزه با سوءتغذیه در بیمارستان' در هتل المپیک تهران آغاز شد.
تغذیه انترال به روشی اطلاق می‌شود که مواد غذایی از طریق لوله‌های مخصوص وارد سیستم گوارش می شود و روش پارنترال روشی است که مواد غذایی از طریق داخل عروقی به بیماران رسانده شود. در تغذیه انترال لوله استفاده‌شده جهت رساندن مواد غذایی را می‌توان در نقاط مختلف سیستم گوارش از قبیل معده و روده از طریق بینی، دهان و یا جراحی قرارداد. در تغذیه پرنترال که در آن تغذیه از طریق داخل عروقی انجام می‌پذیرد تغذیه از طریق عروق مرکزی یا از عروق محیطی انجام می گیرد.
علمی ** 1201 ** 1311**1440
خبرنگاران: عبدالکریم جبارپور - محمدعلی صنایعی** انتشاردهنده: معصومه گلشن
کد N1569410

وبگردی