آفتاب
دستور ویژه جهانگیری برای حل مشکلات زیرساختی مازندران

مشکل قطعی گاز ، برق و ترافیک راههای مازندران سال 96 رفع می شود

مشکل قطعی گاز ، برق و ترافیک راههای مازندران سال 96 رفع می شود

ساری - ایرنا - مشکلات زیرساختی مازندران از جمله ترافیک سنگین محورهای مواصلاتی و قطعی گاز و برق استان با دستور ویژه معاون اول رئیس جمهوری سال 96 رفع می شود .

نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی دیروز دوشنبه در نشستی با اسحاق جهانگیری راههای رفع مشکلات زیرساختی استان را در کنار چگونگی جبران خسارت های اخیر برف و یخبندان به باغداران بررسی کردند .
** دستور 500 میلیارد ریالی برای جاده سوادکوه
رئیس مجمع نمایندگان مازندران روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که با دستور معاون اول رئیس جمهوری ، 500 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل جاده سوادکوه - تهران اختصاص می یابد .
قاسم احمدی لاشکی با تشریح مباحث طرح شده در نشست روز گذشته نمایندگان مازندران با معاون اول رئیس جمهوری ، افزود : با اختصاص این اعتبار ، حداکثر تا خرداد ماه سال آینده همزمان با شروع تعطیلات تابستانی ، این محور مواصلاتی منتهی به پایتخت تکمیل می شود.
جاده قائمشهر - فیروزکوه حدود 107 کیلومتر طول دارد و تاکنون برای اجرای این تعریض آن چهار هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است .
84 کیلومتر از این محور که مازندرانی ها آن را جاده سوادکوه می نامند ( قائمشهر- تهران) در حوزه استحفاظی مازندران قرار دارد که تاکنون 71 کیلومتر آن تعریض شده و حدود 13 کیلومتر نیز باقی ماند.
** قطعه اول آزاد راه تهران - شمال
نماینده مردم نوشهر ، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت که برای کاهش ترافیک جاده های مازندران ، بویژه غرب استان با دستور معاون اول رئیس جمهوری قطعه اول آزاد راه تهران - شمال تا پایان سال جاری زیر بار ترافیک قرار می گیرد.
قطعه یک این آزادراه به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت آغاز می شود و با عبور از مناطق کن ، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد. با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می گذرد حذف و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاه می شود.
آزاد راه تهران شمال در چهار قطعه در دست ساخت است که تاکنون قطعه چهارم آن به بهره برداری رسیده است . این قطعه حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت است .
قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است، تونل های بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 500 متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاهتر می شود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر به طول تقریبی 46 کیلومتر است، مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می شود.
** تکمیل تعریض هراز ، سال آینده
نماینده مردم نوشهر ، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت که طرح چهارخطه جاده هراز نیز طبق وعده معاون اول رئیس جمهوری برای سال آینده تکمیل خواهد شد.
حدود 101 کیلومتر از جاده هراز از آمل تا پایان تونل امامزاده هاشم در حوزه مدیریتی اداره کل راه و شهرسازی مازندران قرار دارد . تاکنون بیش از نیمی از این محور چهار خطه شد وبرای تکمیل 45 کیلومتر باقی مانده از این محور حدود پنج هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
45 کیلومتر محور باقی مانده از جاده هراز حدفاصل بایجان تا نزدیکی تونل امامزاده هاشم (ع) برای تعریض و چهارخطه شدن به پیمانکاران واگذار شد و در این مسیر 20 دستگاه تونل و 27 دستگاه پل نیاز است.
** شهریور 96 ، پایان طرح خط انتقال گاز دامغان - مازندران
رئیس مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به وعده وزیر نفت برای رفع مشکل گاز استان در نشست معاون اول رئیس جمهوری ، گفت که بر اساس وعده وزیر نفت با تکمیل خط انتقال گاز دامغان- مازندران در شهریورماه سال آینده، زمستان سال 96 پایان قطعی گاز در این خطه شمال کشور است.
وی افزود : تاکنون 100 کیلومتر از خط انتقال گاز دامغان به مازندران تکمیل شد و بقیه 70 کیلومتر نیز با تزریق بودجه تا شهریور ماه 96 تکمیل می شود.
به گفته وی براساس دستور وزیر نفت ، شرکت ملی گاز ایران موظف به مدیریت گاز در زمستان سال جاری شده تا مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.
** پایان قطعی برق در مازندران
رئیس مجمع نمایندگان مازندران گفت که در این استان با بروز بحران ، همزمان با قطع برق ، آب شرب شهروندان نیز قطع می شود و همزمانی قطع برق و آب مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد می کند.
وی افزود : با دستور معاون اول رئیس جمهوری 350 میلیارد ریال اعتبار برای خرید 150 دستگاه ژنراتور برای مازندران پیش بینی شد تا با نصب این ژنراتور مشکل قطع برق رفع شود.
احمدی لاشکی تکمیل نیروگاههای نیمه تمام و سد هراز ، گلوردو البرز را از دیگر نکات مثبت تصمیم گیری در نشست مجمع نمایندگان با معاون اول رئیس جمهوری برشمرد.
** خسارت باغداران در انتظار برآورد نهایی خسارت
نماینده مردم نوشهر در مجلس تصمیم دولت برای کمک به خسارت دیدگان ناشی از برف به خصوص مرکبات را منوط به تکمیل برآورد نهایی و ارسال پرونده به هیات دولت اعلام کرد.
احمدی لاشکی گفت : جهاد کشاورزی مازندران طبق دستور معاون اول رئیس جمهوری به وزارت جهاد کشاورزی ، موظف شده تا پایان وقت امروز س شنبه پرونده میزان خسارت های وارده به مرکبات را نهایی کند.
وی اضافه کرد : هیات دولت در نشست فردا چهارشنبه 17 آذر پس از بررسی پرونده میزان خسارت های وارده به مرکبات برای کمک به باغداران تصمیم نهایی را اتخاذ می کند.
احمدی لاشکی مهم ترین گزینه های روی میز دولت برای کمک به باغداران خسارت دیده را استمهال تسهیلات بانکی با پرداخت سود از سوی دولت و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان دانست.
وی افزود : همچنین طبق دستور وزارت جهاد کشاورزی ، کیوی باغداران استان که 60 درصدشان خسارت دیده با قیمت تضمینی خریداری می شود.
برف اوایل آذر ماه سال جاری افزون بر 10 هزار میلیارد ریال به مازندران خسارت زد به طوری که 30 درصد از سردرختی مرکبات این استان از بین رفت.
مازندران 110 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که پیش بینی می شود 2.5 میلیون تن مرکبات از این باغات برداشت شود.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
کد N1569391

وبگردی