آفتاب

هشدار درباره تبدیل شدن 32 هکتار مناطق بحرانی بیابان سمنان به کانون ریزگرد

هشدار درباره تبدیل شدن 32 هکتار مناطق بحرانی بیابان سمنان به کانون ریزگرد

سمنان- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: 32 هزار هکتار از اراضی این شهرستان را کانون‌های بحرانی تشکیل داده اند که اقدام سریع برای رسیدگی به آن انجام نشود به کانون ریزگرد و هجوم ماسه های بادی تبدیل می شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا رهایی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: 728 هزار هکتار از اراضی این شهرستان را عرصه های بیابانی تشکیل داده است که 32 هکتار از این مقدار را کانون‌های بحرانی بیابانی تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: اگر اقدام ضرب الاجل و تدابیری برای 32 هزار هکتار کانون ها بحرانی بیابانی سمنان انجام نگیرد، معضل ریزگردها و هجوم ماسه های بادی، شن ها و تخریب زیرساخت های دیگر مانند غرب و جنوب کشور را شاهد خواهیم بود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان افزود: عرصه های منابع طبیعی این شهرستان بالغ بر یک میلیون و 100 هزار هکتار است که از این مقدار بالغ بر 70 درصد عرصه های بیابانی است.
رهایی بیان داشت: حداقل شرایط مطلوب برای رهایی از کانون بحران در شهرستان سمنان عملیاتی کردن سالانه هزار هکتار طرح های بیابان زدایی است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان خاطرنشان کرد: با وجود نداشتن رودخانه دائمی در شهرستان سمنان، و نبود منابع تغذیه سفره های آب زیرزمینی، از نظر مسایل و مشکلات بیابان، وضعیت سمنان از همه شهرستان های استان بحرانی تر است.
وی بیان داشت: برای جلوگیریی از پدیده بیابانزایی سالانه بیش از 10 میلیارد ریال اعتبار در شهرستان سمنان نیاز است.
وی با بیان این که 30 سال از بحران پر فراز ونشیب آبی در شهرستان سمنان می گذرد، خاطرنشان کرد: کاهش سطحی سفره های زیرزمینی از 30 متر در استان سمنان به پایین تر از 60 متر رسیده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان بیان داشت: هراندازه جمعیت افزایش یابد، میزان وابستگی و فشار به عرصه های منابع طبیعی و زیر ساخت ها افزایش می یابد.
رهایی با اشاربه به لزوم توجه به منابع طبیعی در اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی کشور، ادامه داد: طرح‌های ملی مانند راهسازی و هر گونه واگذاری شهرک صنعتی، بدون توجه به منابع طبیعی انجام می‌شود و باید نقش منابع طبیعی در اجرای این طرح ها بیشتر دیده شود.
وی با بیان این که عرصه های منابع طبیعی و آبخیزداری بستر و زیرساخت در همه طرح های اجرایی است خاطرنشان کرد: در اجرای کلیه طرح های صنعتی و کشاورزی، اراضی ملی کشور مورد بهره برداری واقع می شود و هنگام بهره برداری صدمه و لطمه هایی به عرصه های منابع طبیعی وارد می شود که لازم است با رعایت مسائل فنی و با در نظر گرفتن اقلیم منطقه، نسبت به جبران خسارات وارد آمده اقدام شود، پس اجرای برنامه های کمکی جهت بازتوانی منابع طبیعی تجدیدپذیر لازم و ضروری به نظر می رسد .
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: تغییر اقلیم و افزایش دما و کاهش نزولات جوی یکی از عوامل مهم در تخریب و کاهش بازده عرصه هاست و در همین راستا و با اتخاذ یک عزم ملی باید نسبت به آگاهی رسانی به مردم به ویژه مردم بالادست اقدام کرد تا بتوان از صدماتی که گریبان مردم پایین دست حوزه ها می شود جلوگیری شود.
استان سمنان 9.7 میلیونه کتار عرصه های منابع طبیعی دارد که 55 درصد از آن عرصه های بیابانی و خشک و نیمه خشک است.
6103/6026
خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
کد N1569372

وبگردی