آفتاب

روحانی:هیچ قدمی در مساله برجام برنداشتیم مگر با مشورت رهبری/مزاح با سران قوا وتوصیه به دوستان دلواپس

روحانی:هیچ قدمی در مساله برجام برنداشتیم مگر با مشورت رهبری/مزاح با سران قوا وتوصیه به دوستان دلواپس

روحانی در آخرین حضورش در دانشگاه در قامت رییس دولت یازدهم از دانشجویان خواست دولت را نقد کنند. او البته به کنایه این را هم گفت که اگر دیگر قوا را هم نقد کنید اشکالی ندارد.

به گزارش خبرآنلاین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان که در روز دانشجو به دانشگاه تهران رفت تا اینبار در جمع دانشجویان دانشگاه تهران این روز را سپری کند.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در سالن علامه امینی دانشگاه تهران با بیان اینکه بسیار خوشحالم که برای چهارمین بار خداوند به من توفیق داد تا در روز 16 آذر، روز دانشجو و روز دانشگاه در خدمت شما هستم، گفت: امروز روز حرکت عظیم ضداستبدادی و استعماری است که از همین دانشگاه توسط عزیزترین دانشجویان شروع شد و توانستند پرچم ایستادگی و مقاومت را در دانشگاه تهران به اهتزاز درآورند، البته این پرچم تعلق به همه جوانان و دانشجویان و همه عزیزانی داشت و دارد که حاضرند خود را فدای کشور فدای استقلال و فدای آزادی بنمایند.

وی افزود: درورد و سلام بر امام بزرگوارمان، بر مرحوم طالقانی، شهید عزیزمان مطهری، شهید بهشتی، مرحوم مهندس بازرگان، دکتر علی شریعتی سخنان رییس جمهور در این بخش با تشویق دانشجویان همراه شد.

رییس جمهور سخنانش را اینگونه ادامه داد: درود بر همه بزرگان چون شهید باهنر مفتح و آنهایی که از همین دانشگاه ها به جبهه مبارزه در برابر متجاوزین شتافتند. شهید همت ها شهید باکری ها. دانشجویان بعد از این سخنان رییس جمهور شعار دادند«بسیجی واقعی همت بود و باکری»

روحانی سخنانش را اینگونه ادامه داد: درود ما بر همه عزیزان چون شهید باکری ها، شهید زین الدین ها، شهید ستاری ها و شهید بابایی‌ها و شهید صیاد شیرازی ها و همه آنهایی که که از دانشگاه و از دانشگاه تهران در جبهه مبارزه ایستادگی و مقاومت کردند. درود و سلام من بر همه دانشگاه و دانشجویان و اساتیدی که در این سه و سال و نیم دولت تدبیر و امید حمایت کردند.

رئيس قوه مجريه تصریح کرد: از مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه و همه مردم تشکر می کنیم. آنچه دستاورد ما بوده جایی بوده که همه با هم بودیم و دست به دست هم دادیم اجماع همواره کارساز بود و گره ها را از پیش روی ما باز کرده است. همه سخنان امروز که طیف های مختلف دانشجویی استفاده کردم با لحن های مختلف همه اش زیبا بود از دانشگاه همین توقع وجود دارد. زیبایی دانشگاه به زبان باز و گویا و زبان نقاد است.

وی گفت: ما هم یک روزی مثل شما دانشجوی همین دانشگاه بودیم، آن روزهایی که معمولا حرکت انقلابی از دانشگاه فنی داشگاه تهران شروع می شد در مرحله بعد دانشکده حقوق بود ما صف دوم بودیم و بقیه دانشکده ها این مسیر را ادامه می دادند آن روزی که سراسر دانشگاه تهران تبدیل به شعار علیه استبداد تبدیل می شد چقدر زیبا و با عظمت بود. دانشگاه پیشتاز بوده است همانند حوزه های علمیه هم فیضیه هم دانشگاه و هم همه مردم حق بزرگی به گردن ما دارند. انقلاب بزرگ و عظیم ما به سادگی به دست نیامده است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: به یاد ندارم هیچ انقلابی بزرگی که از سال 41 در کنار هم ایستادند پشت سر امام مبارزه کردند و انقلاب را به پیروزی کردند و انقلاب را استقرار بخشیدند و در برابر تحریم مقاومت کردند من انقلابی پشیمان را نمی شناسم. انقلاب انقلاب اسلامی فخر ما است افتخار ما است همانطور که به ایران عزیز و سربلندمان افتخار می کنیم.

*روحانی به آمریکایی‌ها:مگر می‌گذاریم‌کسی برجام را تغییر دهد

رئيس جمهور در ادامه سخنانش گفت: هيچ ضرورتي در عصر حاضر براي ما مهمتر از اميد براي مردم و اعتماد نيست، شما بدانيد اگر اميد به آينده از بين رفت، ما ديگر سرمايه اي نخواهيم داشت.

وي افزود: هرچه كشور ما خوب باشد،‌هر چه موفقيت به دست آورده باشيم با نقطه مطلوب فاصله داريم ما از يك فرهنگ استبدادي و استثماري گذر كرديم و ميخواهيم به يك فرهنگ محمدي و علوي برسيم.

رئيس جمهور با اشاره به لزوم انقلابي ماندن،‌ اظهار كرد: اينكه رهبر انقلاب بر انقلابي ماندن و بودن تأكيد مي كنند ، معني اش اين است كه كار تمام نشده است اگر كار  تمام شده بود، پس چرا ما بايد انقلابي باشيم؟ در اين صورت يعني ما به هدف رسيديم. انقلاب يعني تحول جامعه براي آرمان هاي بزرگ يك ملت عزت خواه و عدالتجو. انقلاب براي اين بوده است. ما به همه اهداف انقلاب رسيديم؟ نرسيديم. به هيچ نرسيديم و به خيلي چيزها هم رسيديم.

روحاني ادامه داد: همين كه شما در دانشگاه تهران مي آييد پشت تريبون نظر خود را ميگويد.اين حاصل انقلاب است.چه زماني اين آزادي بود كه يك دانشجو بيايد در مقابل رئيس دولت آنچه را كه مصلحت ميداند با صراحت لهجه بيان  کند.

روحاني با اشاره به دستيابي به برخي از اهداف انقلاب،‌ تأكيد كرد: پس ما تا به امروز به اهدافي دست يافتيم. من فكر نمي كنم استقلال سياسي كه امروز ايران دارد شما نظيرش را در كل دنيا داشته باشيد. شما ببنيد در آمريكا يك آقايي انتخاب شده است چه تزلزلي در ذهن سياستمدارهاي اروپا،‌آسيا و بخش هايي از قاره آمريكا پديد آمده است. تنها كشوري كه براساس بيان رهبري ميگويد ما نه خوشحاليم نه غمزده. حالا فردي انتخاب شده است،‌ هر برنامه اي كه دارد بعدا مشخص ميشود. ما راه خود را ميرويم. ممكن او خيلي چيزها بخواهد،‌بخواهد برجام را تغيير دهد اما مگر ملت ما مي گذارد.

اين صحبت رئيس جمهور با تشويق حاضرين و شعار مرگ بر آمريكا همراه شد.

وي افزود: آمريكا نميتواند تاثير گذار در اراده ما باشد. مگر در جنگ تحميلي توانستند؟‌در جنگ تحميلي شرق و غرب و اروپا و شوروي سابق پشت دشمن بودند. مگر وسط جنگ ميگ 25 و هواپيماهاي مختلف غربي و شرقي به صدام ندادند؟ حتي سوپر استاندارد كه  نميتوانستند بدهند.به صدام اجاره ندادند؟،‌مگر موشك زمين به زمين ندادند؟ مگر تمام ابزار شيميايي از همين اروپا در اختيارش قرار نگرفت،‌ دنيايي در برابر ما ايستاد چطور موفق شديم؟ دست به دست هم داديم، با ‌اين اجماع است كه ما در برابر توطئه هاي بزگر به پيروزي ميرسيم.

رئيس جمهور معتقد است: «اين ها سيستمي آورده بودند كه به هواپيماهاي سوخو بسته بودند و ما تا مي آمديم  رادار را روشن كنيم و كار را مختل ميكردند.در همين دانشگاه،‌شهيد ستاري ها،‌شهيد بابايي ها، شايد حدود- حالا نوارهايش هست- دو ماه يا سه ماه هر شب جلسه داشتيم كه در برابر اين موشك ضد تشعشع راداري را بايد چه كنيم؟ سه ماه كار كرديم و به يك نتيجه رسيديم. خب مطمئن نبوديم كه اين راهكار نتيجه ميدهد يا نه.»

روحاني در ادامه تصريح كرد: اين را در عمليات والفجر 8 پياده كرديم و در اين عمليات،73  هواپيماي عراقي كه بيشترين هواپيماي عراقي بود را زديم. در اين زمان هيچ موشك ضد تشعشع كارساز نشد تا جايي كه آمريكايي ها اعلام كردند كه يك كشور خارجي به ما كمك كرده است و شايع كردند كه چيني ها به ما كمك كردند.در حالي كه اينگونه نبود،‌دانشجويان،‌مسنولان و اميد ما به آينده به ما كمك كرد. همه دست به دست همه داديم و توانستيم دنيا را به شكست بكشيم.مردم، نيروي انتظامي،‌عشاير،‌از دانش آموز گرفته تا دانشجو و گارگر همه كنار هم آمدند و ما توانستيم به پيروزي برسيم.روزهاي بسيار سختي را در اين سه سال گذرانيم.

*روایت روحانی از یک جلسه مهم هسته‌ای با رهبر انقلاب

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت روزهای سختی را پشت سر گذاشته است، روایتی از روزهای مذاکرات هسته ای را خطاب به دانشجویان بیان کرد.

وی گفت: من می خواهم به افتخاری که مال ملت ما هست همه توجه داشته باشیم. به اعتراف همه کشورها حتی آنها که دشمن سرسخت ما هستند هیچ کشوری نبوده است که در عرض 2 سال در برابر قدرت های بزرگ جهانی از حقوق ملت خودش به خوبی دفاع کند و پرونده را از شورای امنیت خارج کند این که دیگر مربوط به جناح و حزب نیست. برخی امور مربوط به دولت یا جناح است اما موفقیت های ما مربوط به دولت نیست مربوط به رهبری و ملت ایران است.

رییس جمهور تاکید کرد: ما هیچ قدمی در مساله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم مشورت کرده باشیم، با ایشان بارها جلسه گذاشتیم، نامه های مکتوب ایشان و دستوراتی که من بر روی آنها خطاب به تیم مذاکره کننده نوشت وجود دارد. نامه ای نبوده که ایشان بنویسند و من دستور قاطع ندهم. ممکن است 100 درصد مورد نظر ما اجرا نشده باشد و جایی کم و کسر آوردیم ولی مبنا این بوده که دستورات ایشان اجرا شود.

روحانی در ادامه ماجرای یک جلسه مهم با رهبری و دستورات ایشان را روایت کرد و گفت: در جلسه ای که داشتیم ایشان دستوری دادند که من گفتم این خیلی مشکل است ایشان گفتند مشکل است اما توکل کنید و جلو بروید، من تیم مذاکره کننده را که خارج از کشور بود را خواستم و به تهران آمدند. برایشان توضیح دادم باید اینگونه عمل کنیم و اینها نظر رهبری است. گفتند اگر اینجور است و اینها دستور است پس مذاکره تمام می شود. نزدیک به سه ساعت در آن جلسه با تیم مذاکره کننده صحبت کردیم. وقتی بلند شدم به آنها گفتم مطمئن باشید به خدواند توکل کنید، آقا به من گفت توکل تان به خدا باشد ما از این مشکل عبور خواهیم کرد، پس تردید نکنید با ایمان بروید و ادامه دهید. نکاتی که ایشان در آن نامه فرموده بودند را به حول قوه الهی اجرا و عمل کردیم، چه باعث شد؟ اجماع در کنار هم و امید به آینده.

رییس جمهور تاکید کرد: برای تصمیمات مذاکراتی ما بعضی مواقع ساعت ها در نزد رهبری بحث می کردیم. اینها را می گویم که مطلع باشید البته زمانی اینها منتشر خواهند شد. آمریکایی ها و اسرائیل و دیگرانی که دنباله رو آنها بودند می خواستند ایران هراسی را در دنیا جا بیندازند بگویند ایران خطر منطقه و امنیت و ثبات است و برای همسایگان و اروپا و صلح جهانی خطرناک است.

رییس دولت یازدهم گفت: پرونده ما در شورای امنیت بود و مبنای شان این بود که ایران صلح و امینت جهانی را به خطر انداخته است. هدف این بود که ما به دنیا بگوییم امریکا و اسرائیل دروغ می گویند. اگر خطری امروز برای دنیا وجود دارد از طرف خود آنهاست و دنباله روان آنهاست ایران برای کسی خطر نیست. آن روزی که شوروی بهم ریخت و تجزیه شد اگر کسی می خواست منفعت جویانه فکر کند آیا فرصت نبود که ایران بر این کشورهای کوچک مسلط شویم آن روزی که عراق بهم ریخت و ائتلاف سی کشور به عراق حمله کردند آیا فرصت برای سواستفاد نبود؟ ملت ما و حکومت ما یک حکومت متجاوز نیست و از حق خودش دفاع می کند.

روحانی اظهار داشت: اگر کسی چشم طمع داشته باشد، ملت ما با قاطعیت می‌ایستد، اگر روزی خطر باشد، همه ملت ما بسیجی هستند. بسیج یک گروه خاص نیست. بر مبنای اصل ۵۱ قانون اساسی، دولت موظف است همه افراد ملت را آموزش نظامی دهد تا در موقع تهدید، از کشور دفاع کنند.

وی با تأکید بر اینکه همه ملت ما بسیجی هستند، گفت: اگر روزی خطری کشور را تهدید کند، آن وقت حزب و جناح نمی‌شناسیم و از کشور خود دفاع خواهیم کرد.تمام افتخار ما ناشی از یکپارچگی ماست، هر جا انشقاق پیدا کنیم، قدرت ما تضعیف می‌شود.

روحانی با تأکید بر اینکه همه باید تحمل‌مان را بالا ببریم، گفت: از بنده که خادم شما هستم تا همه حضار جلسه، باید تحمل‌مان را بالا ببریم، سلیقه‌های ما یکی نیست اما اهداف و آرمان‌های ما در حفظ نظام، حفظ تمامیت ارضی و تبعیت از مقام معظم رهبری یکی است. مگر می‌شود فردی انقلابی باشد و از کشور دفاع نکند.

*روحانی:دوستان انقلابیم نگران و دلواپس نباشید

با اشاره بر لزوم قدم برداشتن در مسير انقلاب، گفت: در 12 فرودين سال 58 به  نظام جمهوري اسلامي راي داديم و ما آن مسير را ادامه مي دهيم.اخلاق،‌ايستادگي،‌يكپارچه بودن جز انقلاب ما است. همه بايد بايستيم و اميد به آينده داشته باشيم.

وي افزود: ما گفتيم ايران هراسي دروغ است و قطعنامه هاي سازمان ملل ظلم به كشور ما است. ما گفتيم اين قطعنامه ها غيرقانوني و برخلاف منشور است.ما ثابت كرديم كه ايران تهديد نيست،‌همان شوراي امنيتي كه گفته بود ايران تهديد است همان شوراي امنيت گفت بايد در زمينه فعاليت صلح آميز هسته اي همه كشورها به ايران كمك كنند. اين كار چه كسي بود؟ كار همه ملت. اگر ملت ايستادگي نكرده بود،‌اگر رهبري راهنمايي نكرده بود،‌اگر مجلس راي نداده بود، نمي توانستيم.

روحاني با اشاره به لزوم حمايت داخلي از رئيس جمهور منتخب مردم، تأكيد كرد: اگر دنيا بداند اين رئيس جمهور كه در ايران است- حالا هر كسي باشد- نماينده كل ملت است،‌با قدرت مي تواند با طرف مقابل حرف بزند اما اگر بداند كه اين فرد حامي ندارد، خودش است و يك حزب،‌خب معلوم است ناتوان مي شود، نمي تواند حرفش را به كرسي بنشاند.

رئيس دولت يازدهم معتقد است:«ما در اين مسئله-برجام- كه جناحي نيست، آمديم و كاري كرديم و  فعاليت هسته اي در ايران كه آنها ميگفتند خلاف قطعنامه و قانون است را به جايي رسانديم كه به راحتي كيك زرد از خارج وارد كشور كنيم. براي آنكه بدانيد بايد بگويم ما بعد از انقلاب نتوانستيم يك گرم كيك زرد از خارج وارد كنيم فقط قبل انقلاب مقداري وارد كرده بوديم.»

وي تشريح كرد: ما تلاش كرديم كيك زرد را از خارج بياوريم، نشد اما الان براساس توافقي كه دو هفته پيش صورت گرفت قرار شد 900 تن كيك زرد وارد كنيم اين موفقيت بزرگي است. آنها كه مي گفتند شما آب سنگين وارد مي كنيد خلاف است،‌حرف هايي كه خودشان لايقش بودند به ما مي زدند، امروز مي بينند كه ما آب سنگين مي فروشيم.

روحاني با اشاره به فعاليت راكتور اراك، افزود: در مسئله اراك بايد بدانيد- البته بهتر است كه آقاي صالحي اين ها را بگويد- آنها اول ميگفتند 10 و 20 سانتریفيوژ نداشته باشيد و تحقيق و توسعه را محدود كنند اما ما قبول نكرديم و تحقيق و توسعه مان در حال انجام است و در حاضر نيز« آي آر 8 »ما فعال است و داريم مراحل بعدي را طي مي كنيم.

رئيس قوه مجريه گفت: يكي از دوستان ميگفت تحريم ترك بر نداشته است، خب اين را فرض ميگيريم(خنده). من از شما ميپرسم الان ميتوانيم به آزادي نفت خود را بفروشيم؟ وزير نفت ما كار بزرگي در اجلاس اوپك كرد-تشويق جمعيت- ما در واقع حقمان را پس گرفتيم. بعد از اجرايي شدن برجام، نزديك به يك ميليون نفت خام مي توانستيم صادر كنيم اين نفت خام شده است 2 ميليون و 300 هزارتا، اين خوب است يا نه؟

روحاني با اشاره به فروش نفت ايران به كشورهاي مختلف پس از برجام، تأكيد كرد: اينكه كشور ما به هر اندازه كه ميتواند نفت توليد و به هر كشوري كه ميخواهد صادر كند. موفقيت است. چون قبلا ما نميتوانستيم به هر كشوري صادر كنيم. چند كشور آفريقايي و محدود،‌ نه اينكه پول نفت را بدهند،‌نصفش را به پول خودشان مي دادند و  بعد حتي وقتي ميخواستند پول را منتقل كنند نزديك به 20 درصد كارمزد ميگرفتند.

وي افزود: الان اما به همه نفت ميفروشيم.الان از كشورهاي آمريكاي لاتين گرفته تا ديگر كشورها خوشحالند كه تحريم برداشته شده و ميتوانند با ما معامله كنند. در زمينه تحريم به جز تحريم هاي بانكي، باقي تحريم ها به صورت صد در صد برداشته شده است.

رئيس جمهور در رابطه با تحريم هاي بانكي توضيح داد: الان ما با بانك هاي كوچك كار ميكنيم،‌درزمان تحريم مجبور بوديم با صرافي ها كار كنيم. يك تعداد بانك ها هستند كه ميترسند و البته اين نكته درستي است. طرف ما 6 كشور هستند كه برخي با ما دوستند و با برخي رابطه خوب داريم،‌آمريكا هم كه جز اين 1+5  است دشمن و خصم ما است. آمريكايي ها تا جايي كه بتوانند ميخواهند به ما فشار بياورند ما بايد راه حلش را بيابيم. آنها ممكن است تخلف كنند مانند مورد اخير كه تخلفي برخلاف برجام است.

روحاني اظهار كرد: الان اين چيزي كه كنگره تصويب كرده است اگر اجرايي شود نقص صريح برجام است و با عكس العمل تند ما مواجه خواهد شد. ما در مسئله برخورد با نقض برجام بدانيد كه نظر واحد در كشور است و هيچ اختلاف نظري بين دولت و مجلس و رهبري نيست.

وي در توضيح نحوه عكس العمل ايران به مصوبه اخير كنگره آمريكا تصريح كرد: اما همين مقدار اگر رئيس جمهور آمريكا اين را امضا كند و بعد تعليق كند- چيزي كه آنها مي گويند- حتي اين مقدار هم ما تخلف از برجام ميدانيم و دربرابر اين مقدار هم انشاءالله عكس العمل نشان ميدهيم.انشاءالله فردا جلسه هيئت نظارت برجام كه همه را دعوت كرديم برگزار مي كنيم. در جلسه فردا بحث اين است كه نحوه عكس العمل را مشخص ميكنيم.

رئيس جمهور در اين بخش از صحبت‌هايش دلواپسان را مورد خطاب قرار داد و که مورد تشويق حاضران واقع شد. وی گفت: من به دوستان انقلابيم عرض ميكنم كه نگران و دلواپس نباشند. حتما از حقوق ملت دفاع خواهيم كرد و حتما براي آرمان هاي آينده و انقلاب با همه توان ايستادگي ميكنيم.

روحاني در بيان اين جمله كه «اصل نقد خوب است.»، ادامه داد: اما همه دقت كنيم كه آن جملاتي كه به كار ميبريم درست باشد،‌همه ما ايراني و اسلامي هستيم همه ما ميدانيم كه دروغ حرام است.

وي افزود: در سال 92 كه هنوز برجامي نبود خب ما نتوانستيم تورم را پايين بياوريم يا توانستيم؟ به هر حال شما و اين مركز آمار و آمار تورم، شما نگاه كنيد.

در اين حين يكي از حضار صحبتي را خطاب به روحاني گفت كه رئيس جمهور اينگونه پاسخ داد: وقتي شما فرمايش تان را گفتيد من گوش محض بودم.

رئيس قوه مجريه افزود:پایان ۹۲ و اول ۹۳ تورم ۴۵ درصد به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد و ما قول دادیم که به ۲۵ درصد می رسد و نهایتا به ۱۵ درصد کاهش دادیم. این کاهش تورم محسوب می شود یا نه. ما گفتيم تا 96 تلاش ميكنيم كه تورم را تك رقمي كنيم كه خب برخي از اساتيد نامه زدند كه شما چرا اين قول را داديد كه من گفتم تلاشم را ميكنم اينگونه شود و اگر نشد از مردم عذرخواهي ميكنم. ما از خرداد امسال تورم را تك رقمي كرديم-تشويق حضار- ما كار يكديگر را نبايد زير سئوال ببريم. انصاف و اخلاق اساسش اين است كه بگوييم اين كارش خوب است اما بهتر از اين هم ميشود.

روحاني تأكيد كرد: ما براي اولين بار در 60 سال گذشته،‌ درسال 94 كار كرديم كه صادرات غيرنفتي بر واردات پيشي گرفت. آقا هم در سخنراني عيد امسال گفتند كه اين دستاورد خوبي است.اين يك دستاورد هست يا نيست؟

*مزاح روحانی با دانشجویان: از بقیه قوا هم انتقاد کنید، از نظر من اشکالی ندارد

رئيس جمهور افزود: برخی می گویند بیکاری و رکود، بله این حرف صحیح است. در سالهای ۹۱ و ۹۲ که رشد ما حدود ۹ درصد منفی بود و در سال ۹۳ رشد اقتصادی ما ۳ درصد شد. در سال ۹۴ به خاطر کاهش قیمت نفت دچار تنگنای شدیدی شدیم و در آن شرایط تمام کشورهای تولید کننده نفت از ذخایرشان استفاده کردند. روسیه، عربستان و کویت همه این کار را کردند. ایران در سالهای ۹۴ و ۹۵، ۲۰ درصد از منابع نفتی خود را به صندوق توسعه ریخت، اقتصاد مقاومتی معنایش این است که اقتصاد را جوری بسازیم که در شرایط سخت بتوانیم راه اقتصادی خود را پیش ببریم.

وي با اشاره به تورم 400 درصد كشور ونزوئلا، اظهار كرد: در سفری که چند ماه پیش به ونزوئلا داشتم آنها گفتند که حدود ۴۰۰ درصد تورم در کشورشان دارند و سفارت ما در آن کشور گفت که تورم آنها ۷۰۰ درصد است. به هر حال این میزان از تورم به خاطر همان شرایط سخت اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت است که گفتم. ما در این شرایط رشد اقتصادی داشتیم، این را ببینید یعنی امید به آینده اصل است.

رئيس قوه مجريه تأكيد كرد: رسانه یا هر كسي که بخواهد امید مردم را بگیرد بد بختی ما ادامه پیدا می کند، این خلاف انقلاب و نظام است. ما مشکل داریم، قبول داریم مسئله بیکاری در کشور وجود دارد اما دولت هر سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کرده است و ورودی بکار خیلی بیشتری از این میزان است. بنابراین، اینطور می شود که ضمن ایجاد شغل، آمار بیکاری هم بالا می رود. ۵ تا ۷ سال قبل را ببینید. اشتغال خالص ما تقریبا صفر بوده است.

روحاني معتقد است:« خوب ما قدم خوبی در مسیر اشتغال برداشتیم ولی فاصله داریم. کارجویان ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند که ۶۵ درصد از آنها را خانوم ها تشکیل می دهند، حالا در این شرایط چه کار باید کرد. خواهشی که دارم از همه دانشجویان، اساتید و دیگران این است که بدانید دولت به تنهایی نمی تواند کارها را پیش ببرد یعنی هیچ دولتی نمی تواند این کار را کند.»

رئيس دولت يازدهم با بیان اینکه کل بودجه کشور ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است و بودجه عمرانی امسال نیز ۶۲ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است، اظهار داشت: اینها رقم های خاصی در برابر بزرگی کشور ایران نیست و دولت هم از این به بعد باید انتظام گر، هدایت کننده و ناظر باشد. هر چه که بگوییم اوضاع خراب است سرمایه دار فرار می کند. ما باید سرمایه گذار خارجی جذب کنیم. خوب دولت توانش محدود است. بخش خصوصی ما، ایرانیان داخل و خارج از کشور همه باید بیایند و ما نیاز به تکنولوژی و سرمایه داریم.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا داریم چرا که تکنولوژی مناسب در اختیار نداریم، گفت: برای آنکه آلودگی از بین برود نیاز به تکنولوژی داریم وگرنه هر زمان که وارونگی هوا را داشته باشیم به این مشکل برخواهیم خورد و تعطیلی مدارس و این قبیل کارها هم درمان اساسی این مشکل نیست. مسئله فاضلاب مشکل بزرگی شهرهایی است که نزدیک دریا هستند.باید برای محیط زیست و ریل نیز سرمایه گذاری کنیم. برای این موضوعات ۱۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده ایم.

روحاني با تاکید بر اینکه دانشگاه باید نقاد باشد، اظهار داشت: باید از ما انتقاد کنید، با بیان احسن این کار را انجام دهید. از بقیه قوا هم از نظر من اشکالی ندارد، انتقاد کنید. نقد حق شماست، دانشجو باید نقاد باشد.

اين سخنان رئيس جمهور كه با لبخند بيان شد با تشويق جمعيت حاضر همراه گشت.

وی ادامه داد: حال و هوای دانشجویی را می دانم یکی از ویژگی های دانشجویی نقد است، اما باید به ما راه حل نیز بدهید. توسعه علم، دانش و فناوری بارش بر دوش شماست.درآمد شرکت های دانش بنیان سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان بود و امسال به ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

رئیس جمهور با تاکید براینکه توسعه علم و دانش فقط با ارائه مقاله امکان پذیر نیست، افزود: حرف و حدیث هایی که در مورد مقالات وجود دارد را کاری ندارم، اما توسعه علم و دانش فقط با ارائه مقاله امکان پذیر نیست. باید علم و فناوری تجاری سازی شود. در این زمینه بیشترین کمک را دانشگاه ها می توانند انجام دهند.

وی با تاکید بر لزوم وحدت و آرامش از دانشجویان خواست در انتقادات لحن هایشان را آرام تر کنند و گفت: از رئیس جمهور انتقاد کنید اشکال ندارد، اما آرمان بزرگ همه ما توسعه ایران اسلامی است که در چشم انداز توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته است.نکاتی که فرمودید به وزرای علوم و بهداشت و آموزش پزشکی تذکر می دهم.

29217

کد N1569369

وبگردی