آفتاب
رئیس سازمان برنامه و بودجه کردستان خبر داد:

نگاه امیدوارکننده به پژوهش درکردستان/کاربردی کردن پژوهش در اولویت

نگاه امیدوارکننده به پژوهش درکردستان/کاربردی کردن پژوهش در اولویت

سنندج – رئیس سازمان برنامه و بودجه کردستان با اشاره به نگاه امیدوار کننده توجه به مقوله پژوهش، گفت: هر چند تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم ولی وضعیت تا حدودی در این استان بهتر شده است.

بهرام نصراللهی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر به وضعیت توجه به مقوله پژوهش در ادارات و سازمان های دولتی در استان کردستان اشاره کرد و گفت: روند توجه به این مهم در ادارات و سازمان های دولتی و حتی بخش خصوصی امیدوار کننده و رو به جلو است ولی تا رسیدن به شرایط مطلوب و ایده آل هنور فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد: امروز نگاه به پژوهش باید در دو قالب باشد که نوع اول آن پژوهش علمی در مراکز آموزش عالی است که هدف نهایی و اصلی این مهم تولید علم و دست پیدا کردن به یافته های علمی است که در این حوزه کردستان وضعیت بهتری دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان عنوان کرد: نوع دیگر مسائل و برنامه های پژوهشی مربوط به ادارات و سازمان های دولتی است که یکی از برنامه های مهم و اصلی در این بخش تلاش در راستای کاربردی کردن این فعالیت های پژوهشی است.

وی با اشاره به وضعیت و جایگاه پژوهش های کاربردی در استان کردستان، گفت: روند توجه به این گونه فعالیت های پژوهشی در استان کردستان تا حدودی رضایت بخش است و امیدوار کننده است ولی تا رسیدن به شرایط مطلوب هنوز فاصله داریم.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه های امیدوار کننده از سوی ادارات و سازمان های دولتی استان کردستان برای توجه به پژوهش های کاربردی، یادآور شد: خوشبختانه تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی در این مقوله ورود پیدا کرده اند و علیرغم سرمایه گذاری های اندک، ولی نتایج خوبی حاصل شده است.

نصراللهی زاده افزود: یکی از انتظارات اصلی در استان کردستان این است، که تمامی ادارات و سازمان های دولتی یک برنامه مشخص برای سرمایه گذاری در حوزه کارهای پژوهشی داشته باشند تا بتوانند از نتایج کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی عاید بهتری داشته باشند.

وی به لزوم ورود بخش خصوصی به مقوله پژوهش های کاربردی و اهمیت این موضوع اشاره کرد و یادآور شد: بخش خصوص نیز باید در مقوله پژوهش کاربردی حضور فعالتری داشته باشد که البته در این بخش نیز تقاضا وجود دارد و باید مسئولان و متولیان مقوله پژوهش به ویژه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بخش خصوصی را در این زمینه کمک کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان بر ضرورت ایجاد ارتباط و تعامل بین اقدامات و فعالیت های پژوهشی با نیازهای استان تاکید کرد و گفت: پژوهش زمانی کاربردی است که در راستای رفع یک مشکل و دغدغه از استان و جامعه باشد و به همین دلیل ما در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها باید این مهم را در اولویت قرار دهیم.

وی ضمن اشاره به اختصاص ردیف های اعتباری در برنامه بودجه سالانه برای ادارات و سازمان های دولتی، گفت: خوشبختانه حمایت های صورت گرفته قانونی از مقوله پژوهش رضایت بخش است ولی ما باید با تشدید نظارت ها و مستمر کردن آن زمینه برای هزینه درست و به موقع این اعتبارات را فراهم کنیم.

وی یکی از نیازهای فعلی در حوزه پژوهش در جامعه را فرهنگ سازی این مهم عنوان کرد و یادآور شد: نگاه به مقوله پژوهش باید از حالت ویترینی و شعار خارج شود و به متن فعالیت ها و برنامه ها برسد و این مهم نیز تنها با فرهنگ سازی این مقوله در جامعه میسر می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان اظهار داشت: آموزش و پرورش یکی از نهادهای بسیار مهم در راستای فرهنگ سازی امر پژوهش است و به هر اندازه که در این حوزه سرمایه گذاری شود باز هم جا برای کار وجود دارد.

وی گفت: ما برای اینکه در آینده افراد پژوهشگر بیشتری داشته باشیم، باید از امروز و در کلاس های درس مدارس موضوع پژوهش و اهمیت آن را برای دانش آموزان تشریح و تبیین کنیم و اگر این مهم به خوبی اجرایی شود در نتیجه می توان در آینده امیدوار بود که مقوله پژوهش مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

نصراللهی زاده بر نقش و تاثیرگذاری رسانه های جمعی در راستای نهادینه کردن امر پژوهش تاکید کرد و افزود: رسانه ها باید با معرفی افراد پژوهشگر این فرهنگ سازی را در جامعه نهادینه کنند تا افراد بیشتری رغبت حضور در این حوزه را پیدا کنند.

کد N1569066

وبگردی