آفتاب
گاهشمار

پدر حسابداری درآمد ملی

پدر حسابداری درآمد ملی

سر جان ریچارد نیکلاس استون در 30 آگوست 1913 در لندن به‌دنیا آمد، وی در مدرسه وست‌مینستر و دانشگاه کمبریج تحصیل کرده بود. در 17سالگی به ...

سر جان ریچارد نیکلاس استون در 30 آگوست 1913 در لندن به‌دنیا آمد، وی در مدرسه وست‌مینستر و دانشگاه کمبریج تحصیل کرده بود. در 17سالگی به همراه پدرش که به‌عنوان قاضی در ایالت مدرس هند منصوب شده بود، به این کشور رفت. از آنجا وی از بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله مالایا، سنگاپور و اندونزی بازدید کرد و پس از یک سال بار دیگر به لندن بازگشت و در کمبریج برای مدت دو سال به مطالعه حقوق پرداخت.

 

استون جوان در این زمان به اقتصاد گرایش پیدا کرد و به این رشته علاقه‌مند شد چراکه فکر می‌کرد: «اگر اقتصاددانان بیشتری وجود داشتند، جهان مکان بهتری می‌شد.» در طول رکود بزرگ از دهه 1930 سطح بیکاری بسیار بالا بود و انگیزه استون این بود که موجبات این رکود و شیوه غلبه بر آن را پیدا کند. این انتخاب وی با نارضایتی خانواده‌اش همراه بود ولی استون از مطالعه اقتصاد لذت می‌برد و در این راستا از راهنمایی‌های ریچارد کان و جرالد شاوو بهره برد. با این حال او بیش از هرکسی تحت‌تاثیر کالین کلارک، اقتصاددان بریتانیایی قرار گرفت که معلم او در کمبریج بود. وی استون را به پروژه خود در رابطه با اندازه‌گیری تولید ناخالص ملی اضافه کرد. همین پروژه بود که موجب دوستی کلارک و استون شد و نامی بزرگ برای وی به همراه آورد. استون کوشید یک سیستم مناسب برای سنجش حساب‌های ملی فراهم آورد. پژوهش‌های او در این رابطه روز به روز تکامل یافتند و او به ریاست دانشکده اقتصاد و سیاست و همچنین مجمع سلطنتی اقتصاد انتخاب شد. استون سرانجام در سال 1984 موفق به دریافت جایزه نوبل در اقتصاد شد. این جایزه برای طراحی یک مدل حسابرسی که قابل استفاده برای فعالیت‌های اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی بود، به وی تعلق گرفت. استون سرانجام در 6 دسامبر 1991 در 78 سالگی در کمبریج درگذشت.

کد N1568849

وبگردی