آفتاب
یک کارشناس سیاسی:

علل و عوامل تقابل و چالش های ایران و عربستان/ پیامدهای واگرایی و همگرایی دو کشور

علل و عوامل تقابل و چالش های ایران و عربستان/ پیامدهای واگرایی و همگرایی دو کشور

مشهد- ایرنا- یک کارشناس سیاسی مسائل بین المللی گفت: مهمترین وجه تقابل ایران و عربستان ایدئولوژیکی است که شالوده ایجاد و گسترش تقابل های دیگر شده است.

سید رضا میرطاهر روز دوشنبه در همایش 'خاورمیانه و اسلام سیاسی' در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: از قرن 18 که وهابیت به وجود آمد و از سال 1932 که رژیم سعودی ایجاد شد، وهابیت، ایدئولوژی این رژیم بود که به خاطر رویکرد خاصی که به دین داشت شفاعت، زیارت قبور و توسل به ائمه (ع) را شرک می دانست.
وی اظهار کرد: وهابی ها هر زمان که امکان یافتند علیه شیعیان اقدام کردند به طور مثال در اواخر قرن 18 از راه نجد به کربلا حمله و حرم حضرت امام حسین (ع) را غارت کردند.
وی گفت: از سال 1960 میلادی سعودی ها در چارچوب سازمان 'رابطه العالم الاسلامیه' تبلیغ وهابیت را در جهان آغاز کردند و بعد از انقلاب اسلامی ایران نیز سرمایه گذاری بسیاری در ایجاد مدارس دینی کردند که جنبش طالبان محصول این سرمایه گذاری بود.
میرطاهر افزود: وجه دیگر تقابل عربستان با ایران سیاسی است به گونه ای که رویکرد ایران در قبال غرب رویکرد استقلال طلبانه است در حالی که عربستان سعودی محور و مجری سیاست های غرب در منطقه می باشد.
وی اظهار کرد: تقابل دیگر ایران و عربستان تقابل اقتصادی است به طور مثال عربستان سعودی همگام با آمریکا با صادرات روزانه 12 میلیون بشکه نفت در روز طی 2 سال و نیم گذشته سیاست کاهش قیمت نفت را دنبال کرده است که هدف آن ضربه زدن به روسیه، ایران و ونزوئلا بوده است که البته این سیاست مانند تیغ دو لبه عمل کرد و موجب کسری بودجه 120 میلیاردی دولت عربستان سعودی شد.
وی گفت: عربستان سعودی در زمینه امنیتی و نظامی نیز در حال تقابل با ایران است و به طور مشخص به شدت نگران افزایش موشک های بالستیک ایران است و به همین خاطر سامانه ضد موشکی پاتریوت و تات را خریداری کرده است.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: تیم جوانی که هم اکنون اداره کشور عربستان سعودی را بر عهده گرفته است رویکرد تهاجمی دارد و تاکنون به روش های مختلف از جمله ایجاد ائتلاف منطقه ای گسترده و تلاش برای تشکیل ارتش مشترک عربی، استفاده از ظرفیتهای نظامی و به طور مشخص در یمن و ائتلاف سازی های نوین منطقه ای کوشیده است با نفوذ ایران در منطقه مقابله کند.
وی ادامه داد: اگر روابط ایران و عربستان به سوی واگرایی پیش برود عربستان از گروه های تکفیری و افراط گرا برای تضعیف موقعیت ایران، دفاع و حمایت خواهد کرد اما اگر روابط به سوی حل مناقشه و کاهش اختلافات سوق پیدا کند می توان انتظار داشت که حکومت عربستان سعودی استفاده از این ابزار ( حمایت از گروههای افراطی ) را کاهش دهد.
شبک ** 1922/ 6053 **1917** خبرنگار: کامیار اسماعیل پور*تنظیم کننده: محمد حسین علی مقدم**انتشار دهنده :سید محمد باقر نوربخش
کد N1568684

وبگردی