آفتاب

اصفهان جزو پیشروترین استان ها در کاهش آلودگی هواست

اصفهان جزو پیشروترین استان ها در کاهش آلودگی هواست

اصفهان-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: اصفهان جزو پیشروترین استان ها در اجرای برنامه عملیاتی کاهش آلودگی هوا در کشور است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، حمید ظهرابی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان «پارما» با تشریح وضعیت کیفی هوای شهر اصفهان در هشت ماه سال 95 و مقایسه آن با زمان مشابه در سال گذشته افزود: اصفهان گرچه عنوان یکی از هشت کلانشهر کشور بلحاظ آلودگی هوا را به خود اختصاص داده است، اما جزو پیشروترین مراکز استانی از نظر تدوین و اجرای برنامه عملیاتی برای کاهش روزافزون آلودگی هوا در سطح کشور به شمار می رود.
وی با تشریح گزارشی که بر اساس نتایج حاصل از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا مستقر در نقاط مختلف شهر اصفهان تهیه شده است، گفت: آلاینده های مورد سنجش در این ایستگاه ها شامل: منواکسیدکربن،دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن و گاز ازن و همچنین ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون است که پس از معدل گیری در قالب شاخص کیفیت هوا(AQI) به صورت کاملا علمی و قابل استناد ثبت و انتشار می یابد.
وی ضمن مقایسه وضعیت کیفی هشت ماه اول سالجاری با زمان مشابه در سال 1394 افزود: برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان با مشارکت 34 دستگاه و نهاد استانی و شهری در آخرین سال اجرای خود تاثیر بسزایی در روند کاهش آلودگی هوا داشت بطوری که به اهداف پیش بینی شده در این برنامه دست یافت.
ظهرابی گفت: تعداد روزهای پاک و سالم در مدت مورد نظر از 172 روز در سال 1394 به 210 روز در سالجاری رسید در حالی که این عدد در سال 1392 قبل از اجرای برنامه 61 روز بود یعنی در هشت ماهه نخست امسال و از آغاز به کاردولت یازدهم تا سالجاری تعداد روزهای پاک و سالم شهر اصفهان حدود سه و نیم برابر شده است.
وی تاکید کرد: اگرچه حتی یک روز ناسالم هم از نظر اداره کل حفاظت محیط زیست قابل توجیه نیست، اما باید به این نکته هم توجه کرد که آلودگی هوای اصفهان طی یک دوره حداقل چهل ساله به وضعیت کنونی رسیده و حذف آلودگی و کنترل منابع آلاینده نیازمند زمان وصرف هزینه های زیادی است.
به گفته وی، عوامل تاثیرگذار مانند فرهنگ ترافیک، امکانات حمل و نقل عمومی، خودروهای فرسوده و بازدهی بسیار پایین مصرف انرژی در بخش های مختلف از دیگر عوامل تاثیرگذاری است که اصلاح آن زمانبر است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: تعداد روزهای ناسالم هشت ماهه اول سالجاری برای گروه های حساس 33 روز و تعداد روزهای ناسالم برای عموم مردم سه روز ثبت شده که نسبت به سال 1394 به نصف کاهش یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: به عبارت دیگر تعداد 65 روز ناسالم برای گروه های حساس و 9 روز ناسالم برای عموم در هشت ماهه سال گذشته، در مدت مشابه امسال، 50 درصد کاهش داشته است.
وی اضافه کرد: این در شرایطی است که در سال پایه پیش از اجرای برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان برای این کلانشهر 142 روز ناسالم برای گروه های حساس و 43 روز ناسالم برای عموم ثبت شده بود.
ظهرابی گفت: البته کاملا روشن است که اصفهان همچنان جزو کلانشهرهای آلوده کشور به شمار می رود و تا زمانی که حتی یک روز ناسالم هم در هوای اصفهان ثبت شود تلاش بی وقفه اداره کل حفاظت محیط زیست استان در مقابله با آلاینده ها تداوم خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان در سال 92 تصویب و از ابتدای سال 93 در اصفهان اجرایی شد.
در این برنامه 38 اقدام اساسی در هشت محور دیده و برای هشت شهرستان و 40 نقطه شهری در استان برنامه ریزی شد که بیش از 30 دستگاه اجرایی و مدیریت شهری در آن نقش دارند.
8114/6027 خبرنگار: اکبری* انتشار: شکراللهی
کد N1568597

وبگردی