آفتاب

پروژه جایکا با موافقت دولت ژاپن در ایران ادامه می یابد

پروژه جایکا با موافقت دولت ژاپن در ایران ادامه می یابد

شهرکرد – ایرنا – مشاور ارشد پروژه جایکا (آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن) با اشاره به موافقت دولت ژاپن با ادامه این پروژه در ایران گفت: این پروژه براساس ماتریس طرح پی. دی. ام. انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، «سی ای چی میشیما» روز دوشنبه در چهارمین کمیته هماهنگی مشترک جنگل و مرتع در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در پایان سال پنجم از اجرای پروژه جایکا ارزیابی منطبق بر معیارهای پنجگانه OECD-DAC انجام گرفته و بر همین اساس باید پروژه جدید مطابق ماتریس طراحی پروژه PDM صورت گیرد.
وی افزود: با توجه به دستاوردهای مطلوب پروژه جایکا، سفارت ژاپن برای ادامه این طرح موافقت دارد.
میشیما تصریح کرد: ایجاد سیستم سازمانی مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری براساس راهبرد توسعه ظرفیت این اداره کل از دستاوردهای مرحله نخست اجرای پروژه جایکا محسوب می شود.
وی یادآور شد: شاخص هایی مانند طرح اجرایی راهبرد توسعه ظرفیت تدوین شده براساس ابتکار طرف ایرانی و تایید آن در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از دیگر دستاوردهای اجرای این پروژه در استان است.
مشاور ارشد پروژه جایکا اظهار کرد: ایجاد و تقویت سیستم اجرای مدیریت مشارکتی پایدار جنگل و مرتع در روستاهای هدف جزو دیگر دستاوردهای این پروژه محسوب می شود.
وی گفت: ارتقای فعالیت های مدیریت جنگل و مرتع با مشارکت مردم در روستاهای هدف، کاهش ورود غیرقانونی افراد غیربومی به عرصه ها از نگاه مردم، تدوین الگوی مدیریت و بهره برداری پایدار با مشارکت مردم در زمین های ملی هم از دستاوردهای پروژه جایکا است.
میشیما تاکید کرد: افزایش ارتباط و همکاری دستگاه های اجرایی به منظور مشارکت در فعالیت های مدیریت مشارکتی باید در اولویت قرار گیرد.
وی افزود: در همین ارتباط 3 گردهمایی برای تقویت همکاری های بین سازمانی برگزار خواهد شد.
مشاور ارشد پروژه جایکا تصریح کرد: مردم در روستاهایی که طرح جایکا در آن ها اجرا شده به این نتیجه رسیده اند که تنها با فکر خود می توانند فعالیت های را به مرحله اجرا درآورند.
میشیما یادآور شد: اکنون روی آوردن به صندوق های خرد مالی را مدیریت آن‌ها و سپردن مدیریت آن ها به مردم نقش مهمی در رفع مشکلات مختلف دارد.
وی به انجام پروژه های جایکا به صورت پایلوتی و نقطه ای اشاره و اظهار کرد: به همین علت هم اینک آماری در خصوص میزان فرسایش خاک و غیره در دست نیست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در سال گذشته دو میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی برای اجرای پروژه جایکا اختصاص یافت.
حبیب الله وفایی تاکید کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته امسال یک میلیارد و 400 میلیارد ریال اعتبار استانی برای اجرای این پروژه اختصاص می یابد.
وی واگذاری برخی امور اقتصادی به مردم را یکی از سیاست های مسئولان ارشد دانست و افزود: به همین منظور قسمت های مهمی از پروژه جایکا با مشارکت مردم اجرایی می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: حفظ منابع ملی، افزایش حفاظت مشارکتی و بهبود معیشت مردم با آموزش و توانمندسازی جوامع محلی از مهمترین اهداف اجرای پروژه جایکا است.
علی محمدی مقدم تصریح کرد: مرحله نخست این طرح به مدت 5 سال و مقدمات تمدید آن برای ورود به مرحله دوم 1.5 سال به طول انجامید.
وی یادآور شد: مرحله دوم پروژه جایکا به مدت 5 سال در چهارمحال و بختیاری و 6 استان دیگر زاگرس نشین شامل خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، ایلام، اصفهان و مرکزی اجرا می شود.
محمدی مقدم اظهار کرد: حفظ و توسعه پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع، حفاظت از منابع آب و خاک و افزایش درآمد خانوارها از مهمترین اهداف اجرای این طرح محسوب می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: تغییر الگوی کشت از دیم به سمت و سوی گیاهان دارویی مانند موسیر، کرفس و زعفران و همچنین جنگل کاری اقتصادی در پروژه جایکا مورد توجه قرار گرفت.
وی تاکید کرد: کشت گونه های جنگلی مثمر مانند انار و زالزالک به جای باغات با هدف حفظ آب و خاک منطقه، افزایش فضای سبز، توسعه جنگل ها و رونق اقتصادی خانوارها نیز در این طرح اجرایی شد.
محمدی مقدم افزود: دولت های ژاپن و جمهوری اسلامی ایران اجرای مرحله نخست پروژه جایکا را مطلوب ارزیابی و برای آغاز مرحله دوم آن در استان های زاگرس نشین با محوریت چهارمحال و بختیاری اعلام آمادگی کردند.
این پروژه با مشارکت و همکاری دو نهاد بین المللی جایکا ژاپن و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در چهارمحال و بختیاری اجرا می شود.
در این مرحله روستاهای دورک و تبرک سفلی، گزستان، مازه رشته، طارم و رباط کوه بخش بازفت شهرستان کوهرنگ، مناطق هدف این طرح هستند.
مرحله نخست پروژه جایکا (Japan International Cooperation Agency) از سال 2010 در پنج روستای شهرستان کوهرنگ از توابع چهارمحال وبختیاری با هدف احیا و حفظ مراتع و جنگل ها و با مشارکت مردمی و تیم سازمان ژاپنی جایکا به منظور اجرای طرح های مرتع داری، جنگل کاری، ایجاد مشاغل محلی نظیر زنبورداری و خیاطی برای زنان روستایی به مدت 6 سال اجرا شد.
جایکا به عنوان یک سازمان مستقل در حوزه توسعه ای در جهان فعالیت می کند.
خبرنگار: وحید رئیسی دهکردی**انتشاردهنده: جهانبخش صفری دهکردی
7362/6021
کد N1568565

وبگردی