آفتاب
معاون وزارت راه و شهرسازی:

رویکرد دولت یازدهم در محله های ناکارآمد شهری ارتقا کیفیت زندگی مردم است

رویکرد دولت یازدهم در محله های ناکارآمد شهری ارتقا کیفیت زندگی مردم است

بیرجند - ایرنا - معاون وزارت راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: رویکرد دولت یازدهم در محله های ناکارآمد شهری، بهسازی فضا با تاکید بر اهمیت حضور مردم و برآورده کردن نیازها و رفع مشکلات این نواحی برای ارتقا کیفیت زندگی مردم است.

محمد سعید ایزدی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از بافت تاریخی بیرجند در گفت و گو با خبرنگاران افزود: موضوع بازآفرینی شهری و توجه به کیفیت زندگی مردم یکی از سیاست های دارای اولویت وزارت راه و شهرسازی است.
وی گفت: طی بازدید که از محله های ناکارآمد، سکونتگاه های غیر رسمی و محله های تاریخی شهر و بافت میانی بیرجند به عمل آمد آنچه در سکونتگاهها اتفاق افتاده در زمینه توسعه زیرساخت ها و خدمات محله رویکرد بسیار درستی بوده است و امید است ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه در بافت تاریخی فرزان بیرجند خدمات و زیرساخت ها به درستی رعایت نشده است، بیان کرد: بازسازی این بافت که در گذشته صورت گرفته منجر به تخریب برخی از خانه ها و محیط شده است و بسیاری از مردم در وضعیت نامطلوبی زندگی می کنند.
به گزارش ایرنا، ایزدی ادامه داد: به همت مدیران و مسئولان شهر در این سفر قرار شد با مشارکت همه مسئولان مربوط به ویژه شهرداری، معاون هماهنگی امور عمرانی، مدیر کل راه و شهرسازی استان و استاندار خراسان جنوبی تمام تلاش خود را برای اتمام اجرای پروژه فرزان به کار گیرند.
وی اضافه کرد: مسائل و مشکلات مردم در این منطقه زیاد است لذا در کنار همت مدیران استان تلاش می کنیم منابع لازم را برای اتمام این پروژه بکار ببندیم و تاکید ما بر مشارکت و حضور ساکنان این محله است.
وی اظهار کرد: با مردم از طریق اعطای تسهیلات وارد گفت و گو می شویم همچنین بسته های تخفیفی و تشویقی از طریق شهرداری در اختیار این افراد قرار می گیرد تا فرآیند نوسازی در این محله ها با مشارکت ساکنان تقویت شود.
مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران عنوان کرد: افرادی که توان مشارکت در نوسازی محدوده یاد شده را نداشته باشند ساختمان های نوسازی شده به صورت معاوضه و طرح خانه به خانه در اختیارشان قرار می گیرد.
ایزدی به ارائه تسهیلات متنوع در بافت تاریخی، فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی و ناکارآمد شهری اشاره کرد و افزود: این تسهیلات در 2 بخش زیرساخت ها و خدمات و بخش خصوصی ارائه می شود
معاون وزارت راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: حداقل چهار شکل متنوع تسهیلات شامل وام مقاوم سازی و مرمت، وام ودیعه مسکن، وام نوسازی و وام خرید از محل صندوق یکم در اختیار مردم، ساکنان و انبوه سازان قرار می گیرد.
ایزدی اضافه کرد: در حال حاضر بانک مسکن به عنوان بانک توسعه محور، وام نوسازی را با سود بسیار پایین از محل صندوق یکم، پرداخت می کند و تلاش داریم تسهیلات با شرایط بسیار مناسب در اختیار مردم و متقاضیان قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: تاکنون هزینه ها به سمت زیرساخت رفته است اما علاوه بر بحث زیر ساخت و تجهیز محور باید چند خانه تاریخی خریداری شود تا به کاربری های جدید مانند خانه گفتمان تبدیل شود.
معاون وزارت راه و شهرسازی گفت: امروز موافقت نامه ای بین مجموعه وزارتخانه و سایر دستگاه ها به ویژه استانداری خراسان جنوبی و شهرداری منعقد می شود تا با خریداری یک خانه تاریخی و ارزشمند شهر به عنوان مکانی برای گفت و گوی متخصصان و مردم، به نام « خانه گفتمان شهر و معماری » تبدیل شود.
ایزدی بیان کرد: در سه محله هدف کارگران، جوادیه و موسی بن جعفر(ع) بیرجند برنامه های بازآفرینی و بهسازی ادامه می یابد و سهم اعتبار وزارتخانه برای محور تاریخی بهارستان و چهاردرخت این شهر امسال 6 میلیارد و 700 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در مجموع با احتساب بودجه میراث فرهنگی و شهرداری این رقم به 20 میلیارد ریال می رسد.
معاون وزارت راه و شهرسازی یکی از مشکلات مردم در سکونتگاهها را مشکل مالکیت آنها دانست و یادآور شد: به راه و شهرسازی استان پیشنهاد شد روند اعطای مالکیت در این محلات ادامه یابد تا مردم بتوانند ضمن برخورداری از سند مالکیت فرآیند نوسازی را هم انجام دهند.
این مسئول اضافه کرد: متقاضیانی که در این محلات زندگی می کنند می توانند در چارچوب تفاهم نامه ای که بین شرکت عمران بهسازی شهری و سازمان ملی زمین و مسکن در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد صاحب سند مالکیت شوند.
ایزدی و هیات همراه امروز در سفر بهب یرجند از خانه محله بلوار شعبانیه،محله فرزان، بافت تاریخی چهار درخت، نهاد توسعه محله، قلعه تاریخی و محله 17شهریور مرکز استان بازدید کرد.
مجموع بافت کهن مصوب خراسان جنوبی حدود 450هکتار است که 164هکتار آن در بیرجند و بقیه در شهرهای فردوس، بشرویه، طبس، قاین و ... قرار دارد.
*7557* 2047 *خبرنگار* رقیه محمدی - انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری*
کد N1568526

وبگردی