آفتاب

27درصد از گدایان شهر اصفهان را اتباع خارجی تشکیل می دهند

27درصد از گدایان شهر اصفهان را اتباع خارجی تشکیل می دهند

اصفهان- ایرنا- براساس آمارهای اعلام شده دو هزار و 263 متکدی از نقاط مختلف شهر اصفهان جمع آوری شده که 27 درصد از این افراد را اتباع خارجی تشکیل می دهند.

به گزارش ایرنا، از مجموع تکدی گران شهر اصفهان، 51 درصد اصفهانی، 18 درصد از دیگر شهرستان های استان اصفهان و 31 درصد از خارج از این استان 'گزارش شده اند.
بر اساس آمار تفکیک جنسیتی نیز، 64 درصد این افراد را مردان، 36 درصد را زنان تشکیل داده و از این تعداد 41 درصد مجرد و 59درصد متاهل هستند.
تگدی گری یا به مفهوم عامیانه آن 'گدایی'، در منابع گوناگون با تعابیری مانند آسیب  اجتماعی و ناهنجاری تعریف شده است.
در این پدیده افراد تکدی گر با شیوه های متفاوت از ذلت و خواری گرفته تا نمایش از کارافتادگی و معلولیت با احساسات و عواطف مردم بازی می کنند تا به مقاصد مالی خود برسند.
تکدی، در مفهوم، استفاده از دسترنج دیگران بدون ارائه خدمت یا انجام فعالیت اقتصادی است و متکدی کسی است که صاحب حرفه ( در مفهوم اقتصادی آن ) نبوده و بدون مشارکت در تولید اجتماعی، با استفاده از کمک های مردم تامین معاش می کند.
تکدی بر دو نوع پنهان و آشکار دسته بندی می شود، تکدی پنهان شامل مجموعه ای از مشاغل کاذب و تکدی آشکار است و شامل افرادی می شود که آشکارا و با استفاده از فنون و رموز روانشناسی ترحم مردم را به خود جلب کرده و به شیوه ها و صورت های مختلف از دیگران تقاضای کمک می کنند.
مهمترین شکل گدایی آشکار، تکدی 'حرفه ای – تخصصی' است، گداهای حرفه ای افرادی هستند که از نظر مالی وضع خوبی دارند ولی گدایی را یک 'کار' یا یک شغل می دانند.
این پدیده متاسفانه امروزه در جوامع ما بگونه های مختلف دیده شده و دامنه وسیع سنی را نیز در بر می گیرد.
عوامل روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بسیاری به پدیده گدایی در جامعه دامن میزند، این ناهنجاری اجتماعی همچنین می تواند محصول ساختار اجتماعی و نارسایی های ناشی از آن نیز باشد.
با توجه به مطالعات انجام شده، بطور کلی عوامل مؤثر در ایجاد و گسترش پدیده گدایی را می توان در دو عامل عمده و مهمِ اجتماعی- اقتصادی و عوامل روانی و فردی دسته بندی کرد.
کارشناسان امور اجتماعی، علاوه بر خودِ گدایان و خلل های قانونی در برخورد با آنها، ترحم و حمایت های مردمی را نیز از دلیل ها و حتی مهمترین عامل بروز این عارضه اجتماعی می دانند.
این کارشناسان می گویند: افراد جامعه با کمک های خود به تکدی گران، آنها را در ادامه راه خود مصمم کرده و افزایش روز افزونشان را رقم می زنند.
به گفته کارشناسان دینی، تکدی گری یا گدایی با توجه به آموزه های دینی و قرآنی کاری زشت و مذموم در جامعه، تلقی می شود لذا دین اسلام فعالیت ها و کوشش های نازا و عقیم همچون تکدی را مورد مذمت و سرزنش قرار داده است.
این معضل نه تنها چهره زشت و زننده ای برای اجتماع رقم می زند و در نظر گردشگران داخلی و خارجی بسیار نکوهیده است بلکه پیامدهای مخرب اجتماعی و اقتصادی را نیز به دنبال دارد.
اکثر کارشناسان آسیب های اجتماعی و متصدیان امور شهری معتقدند که ضمن بررسی ریشه ای معضل تکدیگری در این اولین مرحله بایدنسبت به جمع آوری گدایان اقدام شود اما این عمل بسادگی امکان پذیر نیست.
در این زمینه احمدرضا مصور معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان، مهمترین مانع برای جمع آوری گدایان را ضعف قانون و در مواردی دخالت مردم و ابراز ترحم آنها در برخورد با متکدیان می داند.
به گفته مصور شهرداری فقط وظیفه جمع آوری متکدیان و تحویل آنها به بهزیستی را برعهده دارد.
او افزود: در جمع آوری تکدی گران، مشاهده شده فردی چندین بار به بهزیستی تحویل داده شده اما بعد از دادن تعهد حتی زودتر ازمامورین ما به محل کار خود باز گشته است.
کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اصفهان نیز در گفتگو با ایرنا، آمار متکدیانی که در شش ماه نخست امسال جمع آوری و در مرکز فضیلت پذیرش شده اند را 912 نفر اعلام کرد و افزود: 15درصد این افراد تابعیت خارجی دارند.
افسانه میرزاییان اضافه کرد: متکدیان دارای تابعیت خارجی در اصفهان، از دو کشور همسایه هستند و درصد بالایی از آنها را زنان تشکیل می دهند.
وی گفت: از مجموع گدایانی که در شش ماه اول سال جاری به مرکز فضیلت سپرده شده اند، 75درصد را مردان و 25 درصد را زنان تشکیل می دهند.
میرزاییان در رابطه با دامنه سنی این متکدیان، اعلام کرد: بیشترین سن گدایانی که به این مرکز سپرده شده اند بین 33 تا 37 سال است و افراد کمتر از 18 سال در میان آنها وجود نداشته زیرا کودکان بیشتر در قالب کودکان کار و دستفروشی فعالیت می کنند.
وی تاکید کرد: جمع آوری و ساماندهی متکدیان وظیفه بهزیستی نیست و این اداره کل، یکی از دستگاه های متولی این امر به شمار می آید.
میرزاییان افزود: طبق مصوبه 15/2/78 شورای عالی اداری، سازمان های مسئول در این حوزه شامل شهرداری، دادگستری استان، نیروی انتظامی سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و اداره کار و امور اجتماعی است.
وی اضافه کرد: بهزیستی تنها در قبال پذیرش متکدیان جمع آوری شده مسئول است و زنان سرپرست خانوار، بیماران اعصاب و روان مزمن و معلولان جسمی و حرکتی از آن جمله هستند.
میرزاییان عنوان کرد: بهزیستی هیچگونه بودجه قانونی برای ساماندهی متکدیان ندارد.
وی گفت: فقط در سایه همکاری و هم افزایی دستگاه های ذی ربط می توان برای جمع آوری و ساماندهی گدایان از سطح شهر و استان اصفهان گام موثری برداشت.
به گزارش ایرنا، بسیاری کارشناسان، گدایی را منشا بسیاری از ناهنجاری ها و انجام امور خلاف و حتی انواع فسادهای اخلاقی دانسته و عنوان می کنند که این معضل اجتماعی مشاغل متعدد، متنوع، غیر قانونی و غیر مولد را در اجتماع بسط می دهد.
متاسفانه اولین برداشت افراد جامعه با دیدن متکدیان، فقر و تهیدستی آنان است و این در حالیست که امکان دارد این افراد اصلا فقیر نباشند و از این راه درآمد بسیاری هم بدست بیاورند.
همچنین ممکن است برخی از متکدیان و دست فروشان، برای باندها و افرادی سودجو کار کرده و نه تنها خود هیچ نصیبی از درآمد کسب شده نبرند مورد سوء استفاده و بیگاری قرار گیرند
بسیاری از کارشناسان اجتماعی و اقتصادی بر این باورند که جمع آوری متکدیان از سطح جامعه تنها پاک کردن صورت مساله است و این معضل اجتماعی ریشه در بسیاری عوامل اقتصادی و اجتماعی دارد که باید آنها را مورد بررسی قرار داد و رفع کرد.
مواد ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی‌ مصوب ۱۳۷۵ به تکدی‌گری و نیز گماردن اطفال و اشخاص غیررشید به انجام این کار نظر دارند و برای شخص متکدی علاوه بر مجازات حبس از یک تا ۳ ماه، مصادره اموالی که از طریق تکدی‌گری به دست آمده است را نیز منظور کرده‌است .
براساس این مواد قانونی، شخصی که اطفال و اشخاص غیر رشید را به تکدی گری می‌گمارد یا آنان را وسیله تکدی قرار می‌دهد، علاوه بر حبس از ۳ ماه تا ۲ سال به استرداد تمامی اموالی که از این طریق به دست آورده است، محکوم می‌شود.
‌همچنین ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی سوء‌استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضـداخـلاقـی مانند فساد، فحشا، تـکـدی‌گـری و قـاچاق را از مــــواردی مــــی‌دانــــد کـــه محکمه می‌تواند تصمیم مقتضی را در مورد حضانت طفل اتخاذ کند و از پدر و مادر سلب حضانت نماید.
گ/7153 **گزارشگر : هُدا استکی *** انتشار: سلطانمرادی
کد N1568314

وبگردی