آفتاب
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی

نزدیک شدن فاصله غربالگری کودکان دیرآموز به سن تولد از اهداف دولت است

نزدیک شدن فاصله غربالگری کودکان دیرآموز به سن تولد از اهداف دولت است

سنندج- ایرنا- رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: آموزش و پرورش هم اکنون به دنبال نزدیک شدن فاصله غربالگری کودکان دیرآموز به سن تولدت آنان است.

به گزارش ایرنا مجید قدمی روز دوشنبه در همایش روز جهانی معلولان در سنندج افزود: هم اکنون غربالگری آموزش نونهالان دیرآموز در اول ابتدایی انجام می شود که این باعث تاخیر در پیشگیری از برخی مشکلات می شود.
به گفته وی لازم است آموزش و پرورش با همکاری نهادهای مختلف از جمله بهزیستی اقدام به پایش تمامی نونهالان کند تا کودکان دیرآموز در دوران قبل از ورود به مدارس شناسایی و مشکلات آنان برطرف شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: در سال تحصیلی جاری از یک میلیون و 200 هزار دانش آموز غربالگری شده حدود 27 هزار نفر به عنوان دانش آموزان مشکل دار در آموزش شناسایی شده اند.
به گفته قدمی هم اکنون این دانش آموزان تحت پوشش آموزش و پرورش قرار گرفته اند تا مشکلات آنان برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه آموزش به والدین و مربیان مهمترین برنامه آموزش و پرورش است افزود: هم اکنون این وزارتخانه برنامه های آموزشی به مربیان در قالب فایل های ویدیویی را تهیه و در اختیار تمامی معلمان دوره ابتدای قرار داده است.
به گفته وی توجه به دانش آموزان دیرآموز از سه سال گذشته آغاز شده و مشکلات بسیاری از آنان نیز با این توجه ها مرتفع شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در این آیین گفت: ارتقا کیفی آموزش و پرورش به دانش آموزان با نیازهای ویژه از اهداف مدیریتی این نهاد است.
رشید قربانی افزود: پوشش تحصیلی، ارایه سرویس های ویژه با تجهیزات مختلف از برنامه های آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش استثنایی است.
طبق اعلام آموزش و پرورش استتثنایی کشور، هم اکنون 73 هزار دانش آموز با مشکلات خاص در یک هزار و 570 مدرسه در حال کسب آموزش هستند.
در استان کردستان 45 مدرسه و مرکز خدمات ویژه ، 6 هزار و 700 دانش آموز را با نیازهای ویژه شنوایی، بینایی، جسمی، حرکتی و اوتیسمی تحت پوشش قرار داده است.
تاریخچه آموزش کودکان استثنایی در کشور سوئد به قرن 19میلادی باز می‌گردد و امروزه برخی از کودکان مواجه با نواقص فیزیکی درمدارس پایه عادی و کودکان مواجه با مشکلات یادگیری تحت آموزش‌های خاص دانش‌آموزان استثنائی قرار می‌گیرند.
تاریخچه برنامه آموزش و پرورش استثنایی در ایران نیز به دهه اول قرن چهاردهم شمسی مربوط می‌شود در این دوران، اولین مدرسه ناشنوایان در تهران توسط مرحوم جبار باغچه‌بان و نخستین مدرسه ویژه نابینایان در تبریز به وسیله کریستفل کشیش آلمانی تاسیس شد.
در سال 1347 دفتری نیز به نام دفتر آموزش کودکان و دانش‌آموزان استثنایی در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شد و هم اکنون این دفتر تبدیل به مدیریتی کامل شده است.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1568218

وبگردی