آفتاب

شناسایی اقامتگاه‌های غیرمجاز گردشگران چینی و عرب‌ در تهران

شناسایی اقامتگاه‌های غیرمجاز گردشگران چینی و عرب‌ در تهران

معاون گردشگری استان تهران از شناسایی اقامتگاه‌های غیرمجاز گردشگران چینی و عرب‌زبان در شهر تهران و ساماندهی آنها خبر داد. به گزارش «ایسنا»، ...

معاون گردشگری استان تهران از شناسایی اقامتگاه‌های غیرمجاز گردشگران چینی و عرب‌زبان در شهر تهران و ساماندهی آنها خبر داد. به گزارش «ایسنا»، علی رفیعی افزود: «ما کاملا به موضوع اقامت غیرمجاز اتباع چینی و عرب زبان به‌ویژه عراقی‌ها در شهر تهران اشراف داریم. این مساله در هشتمین، نهمین و دهمین جلسه کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی و مقاصد گردشگری استان تهران بررسی شده است.» وی از شناسایی کامل این اقامتگاه‌های غیرمجاز خبر داد و تصریح کرد: «درصدد سامان‌دهی و بررسی این موضوع با کمک تمام دستگاه‌ها از جمله نهادهای امنیتی و انتظامی استان تهران هستیم و اقداماتی را برای سامان‌دهی، برخورد یا چگونگی اسکان دادن این اتباع در دست انجام داریم.»

 

رفیعی درباره نوع برخورد با اقامتگاه‌های غیرمجاز مورد استفاده برخی گردشگران خارجی نیز اظهار کرد: «‌سطوح برخورد متفاوت است، چون همیشه جلوگیری یا پلمب نمی‌تواند در اولویت و یا دستور کار نخست قرار گیرد. شاید خیلی از آنهایی که اقامتگاه‌شان را در اختیار گردشگران خارجی قرار داده‌اند از مقررات داخل کشور ما بی‌اطلاع باشند، برای همین ما جلسات متعددی با صاحبان این اقامتگاه‌ها برگزار کردیم؛ مخصوصا در محله دولت‌آباد تهران که با اسکان عرب‌زبان‌ها مواجه شدیم. تمام این عرب‌‌زبان‌ها به آن جلسه دعوت شدند.» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی تهران درنهایت خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه اقدامات کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی و مقاصد گردشگری استان تهران محرمانه است، خیلی واضح نمی‌توان توضیح داد چه اقداماتی درحال انجام است؛ ولی ما روی این دو مورد کاملا اشراف داریم و در آینده نزدیک اقدامات انجام شده را شاهد خواهید بود.»

براساس این گزارش، مدتی است گردشگران چینی و عراقی که شخصا و بدون تور برای سفر به ایران اقدام می‌کنند، در اماکن غیرمجاز اسکان می‌یابند؛ اماکنی که بیشتر به خانه‌های شخصی شباهت دارد تا یک هتل یا حتی مهمان‌پذیر. برخی از این اماکن محل اسکان اتباع چینی مشغول به‌کار در ایران یا واسطه‌هایی است که سفر اتباع عراقی و عرب زبان را به ایران برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند و از هیچ مرجعی مجوز قانونی ندارند. طبق گزارش‌ها، عراقی‌ها با اینکه بیشترین حجم گردشگران ورودی به ایران را تشکیل داده‌اند اما جزو نابسامان‌ترین آنها به‌شمار می‌آیند. ایران از حدود سه سال پیش سامان‌دهی این گروه را در دستور کار قرار داده، اما آن روند نامنظم کماکان ادامه دارد و اکنون به جایی رسیده که واسطه‌ها برای کسب سود بیشتر، اسکان در اماکنی را پیشنهاد می‌دهند که کمترین سطح کیفیت را دارد و به بدنامی گردشگری ایران منجر می‌شود. تکرار این جریان از سوی چینی‌ها با افزایش شمار گردشگران این کشور در ایران اتفاق افتاده است؛ گردشگرانی که این روزها از سایر ملیت‌ها، بدون راهنمای ایرانی در کشورمان دیده می‌شوند.

کد N1567711

وبگردی