آفتاب
خبر

بهره‌وری کمتر از 40 درصدی آب

بهره‌وری کمتر از 40 درصدی آب

وزیر نیرو با بیان اینکه وضع منابع آبی کشور یک فاجعه است و برای مقابله با خشکسالی برنامه‌های لازم پیش‌بینی شده است،گفت: در کشور 90 درصد ...

خبرگزاری فارس:وزیر نیرو با بیان اینکه وضع منابع آبی کشور یک فاجعه است و برای مقابله با خشکسالی برنامه‌های لازم پیش‌بینی شده است،گفت: در کشور 90 درصد منابع آب در کشاورزی مصرف می‌شود که در کشورهای دیگر این مقدار بیش از 70 درصد نیست.حمید چیت‌چیان در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما گفت: در چند سال اخیر با کاهش بارندگی مواجه بودیم به‌طوری که متوسط بارش‌ها از 250 میلی لیتر به 247 میلی لیتر کاهش یافته است. وی افزود: هرچند خشکسالی ادامه یابد منابع آب نیز کاهش می‌یابد و در کنار خشکسالی با تغییر اقلیم نیز مواجه بوده‌ایم.به گفته وزیر نیرو بیشتر بارش‌ها به‌صورت کوتاه مدت و در زمان کم بوده است و بارش کوتاه به منابع زیر زمینی منتقل نمی‌شود.

 

وزیر نیرو با اشاره به کم شدن بارش برف گفت: برف مدت زیادی می‌ماند و کم کم آب می‌شود اما در حال حاضر بارش برف کم شده که یکی از دلایل گرم شدن کره زمین است و تبخیر آب نیز افزایش یافته است، بنابراین منابع در دسترس کاهش یافته است.وی افزود: زمانی 130 میلیارد متر مکعب منابع زیرزمینی داشتیم که در حال حاضر به حدود 90 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.وزیر نیرو در ادامه گفت: وضعیت آبی کشور به 6 مرحله تقسیم می‌شود مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، تنش آبی و کمبود آب. چیت‌چیان همچنین درباره مقایسه میزان بهره‌وری آب در کشور و جهان نیز گفت: بهره‌وری آب در ایران کمتر از 40 درصد و میانگین جهانی 60 درصد است که پایین بودن آن به این دلیل است که شیوه‌های آبیاری ایران سنتی است، در حالی که در دنیا به‌صورت آبیاری تحت فشار یا به‌صورت بارانی است، البته در کشور ما آبیاری بارانی به علت تبخیر زیاد مناسب نیست.چیت‌چیان درباره پیش‌بینی‌های از بین رفتن در هدر رفت آب نیز گفت: پیش‌بینی شده تا پایان برنامه ششم توسعه 11 میلیارد متر مکعب از مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش دهیم اما باید فرهنگ‌سازی شود، تجهیزات لازم تولید شود و در اختیار کشاورزان قرار گیرد، دستگاه‌های مختلف بسیج شوند، علاوه بر شیوه آبیاری نوع کشت را نیز باید تغییر دهیم. وزیر نیرو افزود: در سطح کلان دولت هماهنگی‌ها وجود دارد و همه سمت و سوی مشخصی در برابر سیاست‌های دولت در زمینه آب دارند اما آگاهی آحاد مردم را نیز باید ارتقا دهیم. وزیر نیرو درباره چاه‌های غیر مجاز نیز گفت: تصور مردم بر این است که چاه می‌زنند که آب بیشتری استخراج کنند اما واقعیت این است که سفره‌های زیرزمینی ظرفیت محدودی دارد و امکان استخراج بیش از حد وجود ندارد. حفر چاه آب امکان استفاده از آب را کاهش می‌دهد. زمانی با 20 متر چاه به آب می‌رسیدیم اما الان در همان جا در عمق 300 متری هم مشکل آب هست و باغات در حال خشک شدن است. وی همچنین گفت: حدود 300 هزار چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد که قریب به 30 هزار چاه شناسایی و بسته شده‌اند. وزیر نیرو درخصوص میزان بدهی این وزارتخانه افزود: زمانی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد بیش از 20 هزار میلیارد تومان بدهی داشت که در مدت این سه سال میزان بدهی ما به 32 هزار میلیارد تومان افزایش یافت، ما بخشی از این بدهی را مدیریت کردیم و در حال حاضر به 22‌هزار میلیارد تومان کاهش داده‌ایم.

کد N1567653

وبگردی