آفتاب
گاهشمار

یک مدیر مردمی

یک مدیر مردمی

فریتز فیلیپس در سال 1905 در شهر آیندهوون هلند که یکی از شهرهای زیبا و مهم این کشور به حساب می‌آید، متولد شد. وی برادرزاده جرالد فیلیپس موسس ...

فریتز فیلیپس در سال 1905 در شهر آیندهوون هلند که یکی از شهرهای زیبا و مهم این کشور به حساب می‌آید، متولد شد. وی برادرزاده جرالد فیلیپس موسس شرکت فیلیپس و فرزند دوم و تنها پسر آنتوان فیلیپس و همسرش آن هنریته الیزابت ماریا بود. فریتز یک خواهر بزرگ‌تر و یک خواهر کوچک‌تر از خود داشت. وی در سال 1923 مطالعات خود را در دانشگاه فناوری دلفت آغاز کرد و در سال 1929 مدرک مهندسی خود را در رشته مکانیک اخذ کرد. در سال 1934 او به گروه آکسفورد معرفی شد که یک گروه مسیحی پیشرو بود. این گروه بعدها همواره یک منبع الهام برای او محسوب می‌شد.

 

در 18 اکتبر 1935 فریتز به‌عنوان معاون مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت فیلیپس معرفی شد. در سال 1940 زمانی که ارتش نازی به هلند حمله کرد، پدرش آنتوان فیلیپس و سایر اعضای خانواده او از هلند فرار کردند و به ایالات متحده رفتند؛ اما فریتز در هلند ماند و توانست شرکت را در طول جنگ سرپا نگه دارد. او در این مدت اگرچه خود تحت فشار بود اما به یهودیان هلند در برابر نازی‌ها کمک‌های زیادی کرد. وی به جهت این کمک‌ها به علاوه ارتباط نزدیک با کارگران بدون در نظر گرفتن اختلافات طبقاتی در شهر آیندهوون فردی محبوب بود. به‌علاوه فریتز از طرفداران فوتبال و تیم پی اس وی آیندهوون بود و تا روزهای پایانی عمر برای تماشای مسابقات این تیم به ورزشگاه می‌رفت و بازی‌ها را نه از جایگاه ویژه بلکه در میان مردم تماشا می‌کرد.  وی سرانجام در 5 دسامبر 2005 در سن 100 سالگی درگذشت و به افتخار او برخی از مکان‌های شهر آیندهوون را به نام وی نام‌گذاری کردند. همچنین صندلی او در ورزشگاه این شهر برای همیشه خالی خواهد ماند.

کد N1567638

وبگردی