آفتاب

آغاز تولید واکسن های نو ترکیب طیور در موسسه سرم سازی رازی شیراز با همکاری شرکت کره ای

آغاز تولید واکسن های نو ترکیب طیور در موسسه سرم سازی رازی شیراز با همکاری شرکت کره ای

شیراز - ایرنا - موسسه سرم سازی رازی همکاری های دو جانبه با کره جنوبی برای تولید واکسن های نو ترکیب نیوکاسل و آنفلوانزای پرندگان را یکشنبه در شیراز آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر محمد جواد مهربان پور رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شیراز در مراسم آغاز عملیات تولید واکسن های دو گانه نوترکیب اظهار داشت :تولید این محصولات در شرکت سرم سازی رازی با انتقال دانش فنی از کشور کره جنوبی انجام می گیرد. وی با بیان اینکه با تولید واکسن های آنفاوانزا و نیوکاسل در گام نخست امکان افزایش ظرفیت تولیدات واکسن در کشور افزایش می یابد گفت : سالانه حدود هشت میلیارد دوز واکسن در کشور مصرف می شود که حدود سه میلیارد دوز آن در موسسه رازی تولید می شود که با انتقال تجریبات و دانش فنی از کشور کره جنوبی به کشورمان گامی در جهت رسیدن به خودکفایی در تولید این محصولات برداشته شده است .
مهربان پور در ادامه افزود: با انعقاد قرار داد و تفاهم نامه با کشور کره در گام نخست واکسن نیوکاسل و در گام دوم واکسن آنفاوانزا تولید می و واکسن های دیگر نیز در گام های بعدی افزوده خواهد شد ، این فرایند تا قطع نیاز کشور به واردات واکسن تداوم خواهد داشت .
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شیراز همچنین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت : با تولید این محصولات در شیراز بیش از 350 میلیارد ریال صرفه جویی ارزی ایجاد خواهد شد و ظرفیت تولید واکسن در شیراز را تا سطح 500 میلیون دوز افزایش خواهد داد .
دکتر مهربان پور افزود: پیش بینی می شود تا 6 ماه آینده تولیدات واکسن رازی و شرکت کره ای در شیراز به بازار مصرف برسد و این موضوع تحول اساسی در پیشگیری از بسیاری از بیماری های پرندگان و طیور ایجاد خواهد کرد.
معاون موسسه سرم سازی رازی هم در این مراسم بر لزوم حرکت به سمت خودکفایی در تولید واکسن پرندگان تاکید کرد و بیان داشت : از مجموع هفت میلیارد دوز مصرفی واکسن در کشور اکنون کمتر از 30 درصد از تولیدات داخلی است.
دکتر بهمن عابدی کیاسری افزود: شیراز ظرفیت های فراوانی در تولید علم دارد از این رو این شهر برای تولید واکسن های دوگانه نوترکیب نیوکاسل و آنفولانزای پرندگان در نظر گرفته شده است.
وی همچنین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : واکسن های تولیدی در شیراز برای طیور تخم گذار و گوشتی قابل استفاده است و با بهره گیری از دانش فنی روزآمد کیفیت محصول تضمین شده و تولید این محصول کشورمان را در منطقه خاورمیانه در تولید واکسن های نیوکاسل و انفلوانزای پرندگان به جایگاه مطلوب می رساند .
معاون موسسه تحقیقیات واکسن و سرم سازی رازی همچنین گفت : در این طرح در مرحله نخست آنتی ژن تولید واکسن از کشور کره دریافت می کنیم و در مراحل بعدی با انتقال دانش ساخت و تولید واکسن های دو گانه، شیراز وارد فاز تولید این نوع واکسن ها خواهد شد .
وی افزود: در نهایت این واکسن ها با برند مشترک ایران و کره جنوبی عرصه می شود و در گام های بعدی به سمت تولید واکسن های برونشیت و واکسن های دیگر خواهیم رفت .
سرمایه گذار کره جنوبی در تولید واکسن و مدیر عامل شرکت KBNP قابلیت های کشورمان در تولید واکسن پرندگان و مصون سازی طیور در برابر بیماری ها را ستود و گفت : دانش فنی ایران در این حوزه به روز است و ما با انتقال دانش تولید واکسن آنفولانزا و نیوکاسل به ایران یک گام در جهت تعالی بیشتر این جایگاه حرکت می کنیم .
تی هوان کیم (Tea Hwan Kim) اظهار داشت : کیفیت محصولات تولیدی در کره جنوبی در این حوزه تضمین شده است و کشورهای دیگری از جمله اندونزی و مصر از دانش فنی تولید این نوع واکسن های بهره گیری کرده اند .
کیم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت : امسال 30 میلیون دوز از واکسن های آنفلوانزا و نیوکاسل در شرکت کره ای تولید و صادر شده است و اکثر کشورهای مصرف کننده این نوع واکسن ها مصرف محصولات تولیدی کره ای را بر سایر محصولات ترجیح میدهند .
این سرمایه گذار و تولید کننده محصولات واکسن بر لزوم انتقال دانش فنی تولید واکسن به ایران تاکید کرد و گفت : انتقال دانش فنی در اولویت ما قرار دارد و جزئی از تفاهم نامه همکاری است که با ایران عقد کرده ایم .
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده : غلامرضا مالک زاده
6113 / 1876
کد N1567432

وبگردی