آفتاب

خشت نوشته های هشت هزار ساله چغامیش دزفول نخستین ابزار مبادله اقتصادی بشر

خشت نوشته های هشت هزار ساله چغامیش دزفول نخستین ابزار مبادله اقتصادی بشر

دزفول - ایرنا - پوپک های گلی، ژتون ها و تبلت های چغامیش دزفول با قدمتی هشت هزار ساله ،‌نخستین ابزار در مبادلات بازرگانی و اقتصادی بشر هستند.

به گزارش ایرنا این خشت نوشته های کوچک که ابعاد آنها بین 7 تا 10 سانتی متر است در سال 1316 در حفاری های مشترک ایران و موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در تپه های چغامیش دزفول کشف شدند.
در این حفاری ها تعداد 264 کتیبه گل نوشته با ارزش کشف شد که این گل نوشته ها به آمریکا منتقل شده و پس از سالها تعداد 108 کتیبه اردیبهشت ماه پارسال به ایران بازگردانده شد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون این خشت نوشته های کوچک اظهارکرد: طبق گفته باستان شناس خشت نوشته های مذکور مربوط به پیش از میلاد و حدود هشت هزار سال پیش است که در چغامیش کشف شدند.
حجت اله آریایی افزود:خشت نوشته ها که در مبادلات تجاری آن دوران استفاده می شدند مربوط به زمانی هستند که برای نخستین بار سکونت گاه بشر از کوه به سمت دشت منتقل، و بشر در دشت چغامیش مستقر شد.
وی اظهارکرد: خشت نوشته های کوچک طبق بررسی های باستانشناسی به عمل آمده نخستین ابزار مبادلات اقتصادی و تجاری آن دوران بوده اند که در حفاری های باستان شناسان آمریکایی در چغامیش کشف شدند.
آریایی اظهار کرد:سازمان میراث فرهنگی با پیگیری پارسال توانست این خشت نوشته های هشت هزار ساله را به کشور بازگرداند و اکنون در تهران نگهداری می شوند.
تپه چغامیش که در دزفول واقع شده شهری از دوران پیش از اختراع خط است.
پوپک های گلی، ژتون ها و تبلت هایی در ارتباط با مدیریت بازرگانی و اقتصادی ایران با قدمت حدود هشت هزار ساله مهمترین بخش محموله تاریخی بازگردانده شده به ایران است و این کتیبه ها، اسناد اقتصادی ایران محسوب می شود.
تپه های باستانی چغامیش دزفول با قدمت پنجهزار سال پیش از میلاد گنجینه اطلاعاتی کاملی از دوران های متعلق به هفتمین هزاره پیش از میلاد تا شکوفایی کامل تمدن شوش است.
در این تپه ها آثار یک شهر باستانی ساخته شده از خشت های پخته متعلق به عصر پیدایش خط مشاهده شده است.
پیش از دوران شکوفایی شوش، منطقه چغامیش به عنوان منطقه مهم کشاورزی و اقتصادی مطرح بوده است.
سایت باستانی چغامیش واقع در منطقه دشت خوزستان و در کنار رودخانه دز قرار گرفته و خانه های پیش رفته با خشت و فعالیت های کشاورزی و مدیریت بازرگانی و اقتصادی در آن انجام می شده است.
در این تپه ها آثار یک شهر باستانی ساخته شده از خشت های پخته متعلق به عصر پیدایش خط مشاهده شده است.
7278/6068 / 6037
خبرنگار: رقیه کردی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
کد N1567425

وبگردی