آفتاب

حضور ایران در نشست سیزدهمین کنگره جهانی تنوع زیستی

حضور ایران در نشست سیزدهمین کنگره جهانی تنوع زیستی

تهران - ایرنا - سیزدهمین نشست کنوانسیون تنوع زیستی با موضوع 'تنوع زیستی برای رفاه انسان' با حضور 20 کشور دارای بیشترین تنوع زیستی در مکزیک برگزار شد که ایران نیز در این گردهمایی حضور داشت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در راس هیاتی شامل نمایندگان وزارت امور خارجه و وزارت جهاد کشاورزی در سیزدهمین نشست تنوع زیستی و پروتکل های وابسته کارتاهنا در کنکون مکزیک شرکت کرد.
افتتاحیه نشست عالیرتبه اعضای متعاهد کنوانسیون تنوع زیستی با حضور تعداد زیادی از وزرا و معاونان وزرای محیط زیست دولت ها و شرکت بیشتر نهادها و سازمان های بین المللی فعال در حوزه محیط زیست برای اولین بار در تاریخ کنوانسیون تنوع زیستی دو روز قبل از نشست کارشناسی برگزار شد.
در اولین روز، نشست تخصصی وزرای محیط زیست با موضوع لزوم جریان سازی تنوع زیستی در کشاورزی برگزار شد که فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه مثالی از تجربه موفق ایران در اجرای پروژه کشاورزی پایدار در حوزه دریاچه ارومیه با مشارکت جوامع محلی به ویژه زنان و جوانان، بر لزوم هم افزایی سازمان های متولی تنوع زیستی و کشاورزی برای نیل به کشاورزی پایدار، لزوم آگاهی رسانی و استفاده از فناوری های جدید و برنامه ریزی بلند مدت در همسوسازی حفاظت از تنوع زیستی و کشاورزی پایدار تاکید کرد.
*** گردهمایی 20 کشور دارای بیشترین تنوع زیستی جهان در دومین روز کنگره جهانی تنوع زیستی
این گزارش می افزاید، مقامات عالیرتبه محیط زیست 20 کشور دارای بیشترین تنوع زیستی جهان ((Like Minded Megadiverse Countries, LMMCs شامل کشورهای بولیوی، برزیل، چین، کلمبیا، کاستاریکا، کنگو، اکوادور، اتیوپی، گواتمالا، هند، اندونزی، ایران، کنیا، ماداگاسکار، مالزی، مکزیک، پرو، فیلیپین، آفریقای جنوبی، ونزوئلا در حاشیه دومین روز از این نشست، اعضای متعاهد تنوع زیستی برای بررسی راه های ارتقاء سرمایه های طبیعی خود از طریق هدف 11 آیچی در موضوع مناطق حفاظت شده گرد هم آمدند.
در این نشست دو ساعته کشورها ضمن مذاکره در خصوص نقش مهم مناطق حفاظت شده در حفاظت از تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی، بیاینه ای را در 16 بند به تصویب رساندند. یکی از بندهای این بیانیه به توجه بیشتر به این کشورها به عنوان کشورهای دربرگیرنده 36 درصد از مناطق حفاظت شده خشکی جهان و در برگیرنده 480 از 821 منطقه زیست بومی (Ecoregion)، تاکید می کند.
هدف 11 آیچی به افزایش مناطق حفاظت شده و بهبود وضعیت آنها می پردازد، تا پایان سال 2020، حداقل 17 درصد از مناطق خشکی و آبهای داخلی و 10 درصد از مناطق ساحلی و دریایی به خصوص مناطقی که از لحاظ تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی از اهمیت ویژه ای برخوردارند، از طریق مدیریت موثر و عادلانه سیستم های شبکه ای و معرف اکولوژیک مناطق حفاظت شده و دیگر اقدامات حفاظتی اکوسیستم محور حفاظت شوند.
سیزدهمین نشست کنوانسیون تنوع زیستی با موضوع 'تنوع زیستی برای رفاه انسان' با تاکید بر لزوم جریان سازی تنوع زیستی در حوزه های جنگل، کشاورزی، توریسم و شیلات به مدت دو هفته در شهر کنکون مکزیک برگزار می شود و فرهاد دبیری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده وزارت امور خارجه به نمایندگی از کشور در این نشست حضور داشتند.
نشست عالیرتبه سیزدهمین کنگره جهانی تنوع زیستی از دوازدهم آذر ماه 1395 به مدت دو روز در شهر کنکون مکزیک برگزار شد.
علمی 9014**1440
دریافت کننده: کیمیا عبدالله پور** انتشار: گلشن
کد N1567125

وبگردی