آفتاب

هوای مازندران از فردا دوشنبه برفی ، بارانی و طوفانی می شود

هوای مازندران از فردا دوشنبه برفی ، بارانی و طوفانی می شود

ساری - ایرنا - هواشناسی مازندران با اعلام ورود 2 سامانه سرد و بارشی به شمال کشور ، پیش بینی کرد که هوای استان از فردا دوشنبه بارانی ، سرد و طوفانی می شود .

اداره کل هواشناسی مازندران در اطلاعیه ای که روز یکشنبه منتشر کرد ، نوشته است که 2 سامانه بارشی طی روزهای آینده به نوار شمالی کشور نفوذ و از این منطقه عبور می کند که نتیجه آن کاهش دما و بارندگی به همراه وزش باد شدید است .
بر اساس این اطلاعیه ؛ با نفوذ سامانه اول از اواخر دوشنبه (فردا) ، هوای استان به تدریج همراه با وزش باد ، ابری شده و بارندگی آغاز می شود.
هواشناسی مازندران پیش بینی کرده است که از روز سه شنبه بویژه بعد از ظهر و شب با تقویت جریانات شمالی ، شهروندان شاهد بارش باران ، کاهش دما ، وزش نستبا شدید باد و مواج شدن دریا خواهند بود که بارش ها در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود .
سامانه دوم هم از روز پنجشنبه 18 آبان وارد استان می شود و تا صبح جمعه باقی می ماند که نتیجه آن بارش باران همراه با وزش باد نسبتا شدید ، مواج شدن دریا ، کاهش دما و بارش برف در ارتفاعات خواهد بود .
ماه آذر در مازندران با بارش سنگین برف در بعضی مناطق بویژه ارتفاعات و مناطق کوهستانی همراه بود که سبب قطع برق و گاز تعدادی از شهرستان ها از جمله بابل ، آمل و سوادکوه شد و مدارس 16 شهرستان را هم در مقاطع مختلف تعطیل کرد.
بارش برف که سرما 17 درجه زیر صفر را برای بعضی مناطق به همراه داشت همچنین به باغ های مرکبات مازندران خسارت زد .
روز جمعه هم بخشی از مناطق کوهستانی مازندران از جمله سوادکوه ، نکا و بهشهر شاهد طوفانی با سرعت 80 تا 90 کیلومتر بر ساعت بود که دستکم به دهها روستا خسارت وارد کرد .
هواشناسی مازندران در 2 هفته گذشته با انتشار اطلاعیه و اخطاریه های مکرر تلاش کرد تا با اطلاع رسانی بموقع ، مانع ایجاد خسارت به کشاورزان ، باغداران و دامداران شود .
در همین حال معاون پیش بینی هواشناسی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به باغداران توصیه کرد تا
نسبت به برداشت مرکبات رسیده و آسیب دیده از یخبندان قبلی اقدام کنند.
احمد اسدی به گلخانه داران هم توصیه کرد ضمن کنترل دما، رطوبت و تهویه گلخانه‌ها ، نسبت به تجهیز سازه های گلخانه ها و پوشش آنها و همچنین تجهیز سامانه گرمایشی از جمله دوگانه سوز کردن و تامین سوخت نفت و گاز اقدام کنند .
وی به مرغداران هم پیشنهد کرد ضمن گرم کردن سالن‌های پرورش طیور 48 ساعت قبل از جوجه‌ریزی و مطمئن شدن از گرم شدن سالن‌ها بویژه کف آنها ، دمای سالن‌ها را تنظیم و نسبت به عملکرد موتور ژنراتور برق اطمینان پیدا کنند.
تاخیر چرای گله در زمان یخبندان به مدت یک تا 2 ساعت به هنگام صبح ، مراقبت از بره ها و گوساله های تازه متولد شده و در اختیار گذاشتن کیک تغذیه ای برای زنبور عسل هم از دیگر توصیه های هواشناسی مازندران به دامداران ، مرغداران و زنبورداران است .
خبرنگار : زهره کرمی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7331/1654
کد N1567089

وبگردی